Dagje op de zaak…

Introducing: The Grand Seiko 60th Anniversary Limited Edition SLGH002, With...
The latest limited edition from Grand Seiko marks a major mechanical leap forward.
Die kan altijd eruit.
En in geval van gemis weer terug.
Je haalt me de woorden uit de mond!
Telkens als ik hier al die GS’en zie begint het meer te broeien.
Het HF zou een banner moeten hebben die waarschuwt voor langzaam maar gestaag groeiende hebberigheid en gevoel van diepe noodzaak tot aanschaf van….
Wat is een ‘normaal’ en realistisch bedrag om rekening mee te houden als je een 40/40+ mm GS met hibeat wil aanschaffen? (Ik vraag dit voor een vriend.)
Precies dit. Ik vind op een leren band een gewone gesp met pinnetje altijd het mooiste. Zo’n enorm uitklap geval past gewoon niet op een leren band. Ik heb bij mijn GS met stalen band een mooie kroko (dat heet tegenwoordig alligator) gekocht met gesp. Dat bevalt heel goed.
Nee, niet helemaal.
Even een eerlijke reactie. De kast en dial zijn prachtig, maar persoonlijk ben ik geen fan van de extra GMT wijzer, die vind ik teveel afleiden.
En áls er een GS komt dan is een power reserve meter een musthave. Die vind ik dan weer precies subtiel genoeg om niet afleidend te zijn, maar juist net weer interesse wekkend, van ‘wat is dat’?
En de stalen GA band vind ik ook super.
Maar dat is mijn persoonlijke smaak uiteraard!
Mocht er een GS komen, dan gaan m’n 2 huidige Astrons er wel uit. Zowel als funding als ook draagkeuze dilemma’s vermindering…
Wat is een ‘normaal’ en realistisch bedrag om rekening mee te houden als je een 40/40+ mm GS met hibeat wil aanschaffen?
En áls er een GS komt dan is een power reserve meter een musthave.
Helaas zijn deze twee wensen onverenigbaar
De enige GS-sen met PR meter zijn die met een SpringDrive uurwerk.
En dan is betaalbaar relatief als in, een HiBeat zonder PR kan net zo veel kosten.
Er spelen dan wat meer factoren mee. Materiaal, kasttype, etc.
Helaas zijn deze twee wensen onverenigbaar
Excusez moi, beginnersfout. Ik bedoel natuurlijk spring drive…
En dan is betaalbaar relatief als in, een HiBeat zonder PR kan net zo veel kosten.
Met 4k moet ik een eind komen toch?
Mooi foto van een prachtig horloge.
Jazeker. Voor ééntje “met de kop eraf” is dat zeker te doen.
Mocht er een GS komen, dan gaan m’n 2 huidige Astrons er wel uit. Zowel als funding als ook draagkeuze dilemma’s vermindering…
Goed bezig…leuk vooruitzicht en reis…
De enige GS-sen met PR meter zijn die met een SpringDrive uurwerk
Waarom is dat eigenlijk?
Mooi foto van een prachtig horloge
Dank…dank.
Waarom is dat eigenlijk?
Geen idee. Eén van de wonderen van GS wellicht.
De teams in de twee fabrieken werken zo onafhankelijk. Ik denk dat het 9S team een power reserve nooit op de roadmap heeft gezet. En het 9R team vanaf het begin af aan.
Net zo als dat de kronen altijd anders zijn. En dat alleen het 9S team een Iwate wijzerplaat heeft, en het 9R team een snowflake. Of dat ze beide een versie van de white birch wijzerplaat hebben, maar dat dit beide een totaal verschillende versie is. Of dat het 9SA2 en 9RA5 uurwerk, alhoewel beide tegelijkertijd ontworpen, totaal niet op elkaar lijken.
Blijkbaar kan dat binnen Grand Seiko. Ik vind het een erg interessant aspect dat alleen duidelijk is voor de kenners, maar wat wel veel inzicht geeft in verschillen tussen de fabrieken, die ongeveer 650km uit elkaar liggen.
Edit: dusdanig mooi wat mij betreft dat ik ga proberen deze te krijgen. Eerst bezien of het lukt, daarna bezien of het niet teveel overlap heeft met de traditionele Snowflake
Gaaf plan zeg! Lijkt op titanium trouwens - weet iemand dat?
De teams in de twee fabrieken werken zo onafhankelijk. Ik denk dat het 9S team een power reserve nooit op de roadmap heeft gezet. En het 9R team vanaf het begin af aan.
De onafhankelijke teams en locaties weet ik uiteraard van. En dat lijkt een aannemelijke verklaring. Ik dacht het in de techniek zou zitten, maar kon mij er dan weer niets bij voorstellen.
Net zo als dat de kronen altijd anders zijn. En dat alleen het 9S team een Iwate wijzerplaat heeft, en het 9R team een snowflake. Of dat ze beide een versie van de white birch wijzerplaat hebben, maar dat dit beide een totaal verschillende versie is. Of dat het 9SA2 en 9RA5 uurwerk, alhoewel beide tegelijkertijd ontworpen, totaal niet op elkaar lijken.
Wow! Interessant.
Blijkbaar kan dat binnen Grand Seiko. Ik vind het een erg interessant aspect dat alleen duidelijk is voor de kenners, maar wat wel veel inzicht geeft in verschillen tussen de fabrieken, die ongeveer 650km uit elkaar liggen.
Super interessant inderdaad…ik houd van die ‘kleine’ verschillen. Maken de GS hobby des te leuker.
Staat er een te koop toch in het blauw?
Dacht 1900 euries
Inderdaad zoals @daffie ook zegt super interessant en intrigerend!
Maar en sorry voor mijn kennelijk nu pas door mij bewustgeworden Noobness, wat is dan het ‘voordeel’ van HB tov SD of vice versa?
Beide zijn niet 100% mechanisch begrijp ik, maar ik zou dát dan juist als verschil verwachten? Retro (tandwielen en veren) vs Tech (electronica)?
Je kunt dat toch het makkelijkst even Googlen denk ik.
Beide zijn niet 100% mechanisch begrijp ik
Hi-beat is 100% mechanisch, en tikt met een hogere frequentie dan de meeste andere mechanische uurwerken. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld het Zenith El Primero uurwerk. In theorie (en ‘all else equal’) zorgt dit voor een nauwkeuriger horloge. In het nieuwste hi-beat uurwerk zit tevens een door GS nieuw ontwikkeld echappement:
The latest limited edition from Grand Seiko marks a major mechanical leap forward.
Spring Drive combineert een mechanische veer met een quartz oscillator i.p.v. een balanswiel. Zeer ingenieus, nauwkeurig, en uniek voor Grand Seiko.
HB
Dat is wel degelijk 100% mechanisch.
Even heel platgeslagen: Een SpringDrive maakt geen gebruik van een escapement, het tikwieltje waardoor een seconden “tikken”. Er wordt gebruik gemaakt van een quartzkristal en oscilator die een magneetje aandrijft die in plaats van het escapement en zo de snelheid (lees glijden van de sceondenwijzer op tijd reguleert). Verder is het een mechanisch uurwerk. De minimale energie die gebruikt wordt om de “remmagneet” aan te drijven wordt “gewoon” opgewekt vanuit de opwindveer.
Zo, nu is het wel heel simpel, geloof ik en mis ik nog wat steken, maar zo ongeveer komt het hier op neer.