Waarbij alle benodigde energie vanuit de veer wordt opgewekt. Ik zie het altijd als een baron van munchhausen die zichzelf aan zijn eigen haren uit het moeras trekt. De regulator wordt van energie voorzien door hetzelfde element dat hij moet reguleren. Erg ingenieus inderdaad.
In Quantum kan het niet, maar Grand Seiko kan het wel!
“In het beroemde verhaal trekt de Baron van Münchhausen zichzelf aan zijn haren het moeras uit. Jezelf optillen is natuurkundig onmogelijk – maar het idee leidt direct tot allerlei vragen naar varianten erop. Zou een natuurkundig systeem zichzelf bijvoorbeeld kunnen beschrijven? Helaas niet: een nieuw gedachte-experiment toont aan dat de theorie van de quantummechanica niet gebruikt kan worden voor het modelleren van complexe systemen waarbinnen gebruik gemaakt wordt van diezelfde quantummechanica.”
Dit is trouwens ook de essentie van het het beroemde boek Gödel, Escher en Bach. Een systeem kan niet zichzelf beschrijven:
Je kunt het effect mooi zien wanneer de springdrive helemaal stil staat.
Als je het dan opwindt dan zie je de secondewijzer de eerste paar seconden te snel glijden en na een paar seconden remt het significant af tot de normale snelheid.
Hoe zit het met onderhoud aan deze techniek?
Ik werd er in het verleden een beetje simpel van bij Breitling… zit een ETA in maar man man, wat een gedonder mee gehad. Ligt nu al jaren in de kluis vanwege de emotionele waarde, anders was ie allang weggeweest. Ook vanwege kleine maat van 37mm.
Spring Drive behoeft volgens mij aanzienlijk minder onderhoud dan een volledig mechanisch uurwerk. Maar áls je onderhoud nodig hebt, moet je dan uiteraard wel langs GS.