Laat je Grand Seiko zien X

Dank je!

Tja, hij is veel groter. De SBGW303 is een horloge wat eigenlijk een klassieke GADA hoek bewoont. Met 11,5mm dikte en 36,5mm hoogte is hij bijvoorbeeld bijna analoog aan een Oyster Perpetual 36, waarbij de OP iets dikker is en ook iets kleiner van diameter. Maar deze SBGW is, ondanks de 100m waterdichtheid en het saffier, wel van pisbakkenstaal gemaakt, dus het krast. Tuurlijk kun je naar GS of de Lapinist, op termijn, maar hij zal wabi sabi ontwikkelen.

De Shunbun daarentegen is een grote klomp sporthorloge met z’n 40,5 x 12,8mm formaat. Het boxed saffier houdt het beschaafd, maar dit is een aanwezig sporthorloge. De Shunbun is wel vederlicht om te dragen, en totaal neutraal van temperatuur. Dat is echt geweldig, dus het is grappig genoeg nog comfortabeler dan de SBGW.

Wat ze met het High Intensity Titaan van Seiko hebben gedaan weet ik niet, maar ik gebruik dit horloge om mijn initialen in al m’n andere horloges te kerven. Dat ding is knijterhard en gebouwd als een tank. Wel een hele lichte tank, maar toch.

Tot slot is de Shunbun wijzerplaat dynamischer dan de Mt Iwate plaat. Die laatste is iets meer onder de radar, en ik heb ook al blauwe Mt Iwates in handen gehad die ook discreet waren. De Shunbun is echt meer aanwezig en wisselt heviger tussen zilver tonen en roze.

2 likes

Over GADA gesproken, hier die van mij:

Als ie nou de baggere lume niet had zou het echt een 10 zijn…

24 likes

32 likes

Die is ook prachtig! Ik draag vandaag weer zijn zwarte broertje!

21 likes

Jij weet het en ik weet het… De ultieme GS GADA is deze :sunglasses:

Het heeft alle goeie eigenschappen die je benoemt in 1 horloge. De wijzerplaat is subtieler dan de foto’s doen uitschijnen, een subtiel blauw tintje, ideale maat en uurwerk en dat stevige GS high intensity titanium. Het wordt dringend tijd dat ze die beginnen uitleveren! :roll_eyes:

25 likes

We have a Winner:

The Best of the Best…

1 like

Nu nog een fatsoenlijke indice op 12, een betere uurwijzer, smallere band, meer taper, een geprinte minute track op de plaat had zonder schuine rehaut, en een wijzerplaat zonder of met een ander motief, en tot slot een betere kleur, en we hadden zowaar een knap horloge te pakken!

1 like

Geneuzel in de marge noem ik dat. Het is een knapperd als je hem om hebt :wink:

1 like

Ik kan mij niet over het ontwerp heen zetten, eerlijk gezegd. En dat behelst letterlijk vrijwel alles aan het horloge. Vooruit. De indices van 1 - 11 vind ik OK. En de minuut en secondewijzer ook.

Evolution 9 is gewoon de Norqain afdeling van GS, zeg maar.

2 likes

Dat mag natuurlijk, je moet van het E9 ontwerp houden. We zitten er natuurlijk met een loupe op te kijken, in het echt valt het allemaal minder op.

Ik heb lang zitten twijfelen over de blauwe iwate SLGH019 en de white birch spring drive. Maar eigenlijk zijn die gewoon allemaal te groot en dan worden al die details minder elegant. Bij deze klopt het geheel stukken beter. 20-18mm is gewoon veel verfijnder dan 22-20. En ik heb de indruk dat de wijzers en markers ook allemaal wat mee verkleind zijn, zoals het altijd al hoorde te zijn.

De rehaut is helemaal smaak, het geeft wat dynamiek of sportiviteit aan de wijzerplaat. Ik vind het mooier dan eenvoudig gedrukt. Maar ik snap dat het je ding niet is :slight_smile:

3 likes

Juist een minuten track op de rehaut vind ik veel mooier dan een minuten track tussen de indices.

2 likes

Grappig genoeg leef ik met een multifocaal, dus ik zit altijd overal met een loep naar te kijken. :slight_smile:

Het is één van de grootste nadelen aan de Shunbun, wat mij betreft. Als die 38mm x 12mm was geweest, zonder rehaut, en dan met een band die van 19-16 taperde was het af. 21 naar 18 en die 40,5mm is een soort van OK, maar toch…

1 like

Schitterend horloge, die SLGB003.

Ok, als je echt wilt mierenne*ken, kan je een lans breken dat de 12 uur marker en de urenwijzer wat aan de vadsige kant zijn.

maar verder, kijk dan:

14 likes

Die zou ik wel bij willen hebben :rofl:

1 like

Vandaag gepast bij Morawitz

De Atera Valley en de UFA, beiden prachtig :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:. Jasper ( @illewoare ) heeft gelijk voor wat betreft de UFA zo onwijs veel mooier in het echt dat patroon!

De kleur van de Atera is niet vast te leggen in dealer licht en met een telefoon camera helaas. Maar is zo waar nog mooier met het patroon. Voor mij is de Shunbun net zo mooi, althans anders, maar beter in proportie en paar details die beter bij mijn smaak passen. Scheelt hoef ik niet veel verlies te nemen en veel bij te leggen :stuck_out_tongue_winking_eye:. Ik ben meer van de volledige uuraanwijzers.
De dikke indexen op de evolution 9 vind ik niet storend. De afgeknapte wijzers passen bij de indexen, maar zijn niet mijn smaak (lees te modern ofzo en vind de sword hands gewoon perfect bij Grand Seiko). De dikte vind ik nog steeds te hoog, maar wel in proportie. De afwerking van de uurwerken zijn werkelijk prachtig net als de kast met mooie details op de lugs. De Atera band had taper moeten hebben, de UFA heeft iets taper, maar had iets meer mogen zijn, al met al meer dan prima.
De micro verstel clasp is prachtig mooi gemaakt en compact, sluit zelfs beter aan dan de reguliere clasp!

Overigens Jasper, ze hadden niet gehoord waarom de UFA niet verkocht mocht worden. Nadat ik de verkoper, die overigens veel passie voor horloges en speciaal Tudor en Grand Seiko had, erop wees dat de datum het probleem zou zijn en die niet recht zat. Zag hij het ineens ook. Hij was benieuwd wat een volgende UFA qua datum zou doen… Grand Seiko heeft zelf niks gecommuniceerd volgens hem. Snap het wel als je hem haalt :stuck_out_tongue_winking_eye:

11 likes

Vaag verhaal. Iemand weet daar wel dat deze niet uitgeleverd mag worden, want @illewoare kreeg hem niet mee. Dat zou wat zijn als jij hem met scheve datum wel mee had kunnen nemen. Wellicht was hij dan ooit zo waardevol geworden als een postzegel met een foutje in de druk? Want deze datum zit idd nog scheef.

1 like

Zijn woorden waren letterlijk, alles wat we in de winkel hebben is te koop. Waarop ik vroeg als ik deze nu afreken mag ik hem meenemen. ‘ja sicher, natürlich’ was zijn stellige antwoord. Dus sla je slag zou ik zeggen😜

Bij mij in huis niet, want ik had heel erg geëist dat Grand Seiko dat horloge zodanig zou herstellen dat die datum goed stond. Eén keer heb ik zo’n bak gehad met een datum die niet recht wilde staan, en ik werd er helemaal gek van. Dat was geen GS, overigens.

2 likes

Die UFA staat je qua maat wel heel goed!

1 like

Thanks, toch vond de verkoper hem wat klein. Ik vond het wel kunnen. Zo dichtbij vertekend wat. Heb 18/18,5cm pols dus is zeker niet te groot :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like