Laat je Grand Seiko zien X

Het titanium wat jij van Oris kent is niet te vergelijken denk ik. Mijn idee van titanium was ook altijd gebaseerd op de Oris Meistertaucher, de originele. En dat was licht, blikkerig, rammelend en snel krassend.

Daarna de Pelagos, dat voelde al een heel stuk kwalitatiever.

Maar mijn laatste titanium horloge, The Citizen, was echt van een kwaliteit waarbij je het gevoel hebt echt iets hoogwaardig kwalitatiefs om je pols te hebben, zowel qua gevoel als qua looks.

Heel veel succes met jouw keuze! Geloof niet dat je teleurgesteld zult zijn in de kwaliteit van Grand Seiko.

10 likes

Ik las via oris zelf dat ze meestal grade 2 gebruiken, puur titanium dus.

Hoewel titanium een hele goeie treksterkte heeft is het veel zachter dan bijvoorbeeld 316L en krast daardoor ook een stuk makkelijker.

Ook is het hierdoor lastig te polijsten, wat de dofheid zou kunnen verklaren. De kleur is natuurlijk sowieso wat donkerder dan staal.

Groetjes

1 like

35 likes

31 likes

27 likes

Setje in de genadeloze zon vwb swirls en vetplekkem

En eentje binnen/gepoetst

29 likes

Blijft verbluffend hoe scherp zo’n GS is. Zeker op zo’n champange plaat lijken de wijzer wel renders.

40 likes

26 likes

Komen de wijzers beter uit op een champange plaat dan donkere ( blauw/zwart) ? Sommigen klagen dat champagne te licht is…

2 likes

Wat is te licht dan? Ik heb geen problemen met de afleesbaarheid

31 likes

34 likes

Ik kan me er enigszins iets bij voorstellen, maar na pakweg 20 GS-sen heeft het me nooit gestoord.

Wel heb ik wat slechte oogjes waardoor in 's nachts een horloge met lume draag. Want in heel donker zonder bril kan ik ze niet af lezen, maar dat terzijde.

GS heeft het voor het contrast netjes opgelost. Donkere wijzerplaten hebben nagenoeg altijd geborstelde wijzers, lichte wijzerplaten hebben nagenoeg altijd gepolijste wijzers om het juiste contrast te kunnen geven.

De gepolijste wijzers zijn zo strak gepolijst dat ze zwart lijken (black polish) bij direct erop kijken, met behulp van de Sallaz / Zarastsu techniek. Dat op een zwarte plaat zorgt dat ze niet af te lezen zijn, geborstelde wijzers “verpreiden” de lichtval en blijven dan licht.

Dat, in combinatie met de gefaceteerde en scherpe wijzers, zorgt voor een nagenoeg optimale afleesbaarheid ook in zeer slecht licht.

8 likes

Overigens heb ik momenteel geen GS meer in bezit. Dat gaat in tweede helft van het jaar wel veranderen. :blush:

en over

gesproken.

Foto’s uit de oude doos. Twee horloges waarvan ik toch een beetje spijt heb dat ik ze heb weggedaan.

Maar goed, met andere brillen, wat gesleutel aan brilleglazen en wat herstel van gezondheidsklachten is de afleesbaarheid weer goed en had ik ze niet moeten verkopen. :wink:

En als ik dan toch herinneringen aan het ophalen ben… Dit is gekomen en gegaan. :sunglasses:

27 likes

Prachtig :star_struck: vind zelf de Iwate dial (in elke kleur) de mooiste die er is.

1 like

Man, die eerste GS. Waar het goud lobbig om de GMT-wijzer hangt. Prachtig!

1 like

Ik hou het voorlopig maar bij deze :wink:

15 likes

Oh man… met al dat champagne-geweld denk ik weemoedig terug aan mijn “ex” :yum: Als deze er toch was in 36/37/38 mm, dan kocht ik hem direct (en dat is dus zonder datumvenster)!

22 likes

Klopt het wel waar die SBGX035 staat op die tijdslijn?

1 like

Ja, in de zin dat dat de periode was dat ik hem had, niet in tijd van productie.

De tijdlijn is de periode waarin ik deze GS-sen had met overlap, etc.

1 like

Ik loop dus zo’n 4 jaar achter op jou Jaco. Ik hoop dat ik de Shūbun niet weg hoef te doen omdat ik ‘m niet goed af kan lezen. Wat een lekkere klatser is het toch!

32 likes