Oeps, misschien moet ik voortaan niet alleen plaatjes kijken maar ook even lezen . Gave weergave van de ontwikkeling van je collectie!
Tegen de schenen schoppen van de Zwitsers en voorloper van de 62GS, ik vind dat deze hier wel past
Mooi exemplaar en vooral ook een boeiende geschiedenis!
Is echt de moeite waard om eens in het echt te bekijken. Heel andere look.
Ja, die Iwate 201 dearrelt hier ook nog wel eens door mijn hoofd. Maar de sbgk blijft ook echt top qua ontwerp.
Niet symmetrisch, maar klopt perfect…
hier ook, heb er ook eentje (gehad)
Plaatje he, er moest iets plaats maken voor een Speedmaster
Sinds het begin van deze hobby heb ik altijd een GS dresswatch als een bucketlist horlogedoel gezien. Lange tijd dacht ik dat het niet beter kon dan een SBGW231. 301 of 305. Maar de laatste tijd merk ik dat ik steeds meer gecharmeerd raak van de 44GS 36,5mm-modellen, zoals de SBGW291 of 297.
Op dit forum zie ik deze modellen echter zelden langskomen. Zijn leden die deze horloges bezitten en wat vinden jullie van deze range? En hoe is de krasgevoeligheid van de kasten in vergelijking met die van de 231/301/305-modellen? Ik wil welk horloge het dan ook wordt voornamelijk casual dragen en voor gelegenheden voorzien van een dressy band.
Ik heb niet zo lang geleden de blauwe SBGW299 bekeken en vond het formaat en de wijzerplaat goed geslaagd, maar omdat ik de klassieke brede wijzers gewend ben, vond ik de smallere wijzers bij deze modellen jammer. Opvallend was ook de dichte caseback. Voor sommigen wellicht een pluspunt, maar het handopwind-uurwerk van Grand Seiko mag wat mij betreft wel gezien worden.
De kastvorm is met zijn grotere platte vlakken ongetwijfeld iets krasgevoeliger dan de ronde kasten, maar hoe de gebruiker zijn horloges behandelt blijft denk ik een grotere factor in hoe je horloge er na 5 jaar dragen uit zal zien.
@theinvisibleman heeft de SBGW289 en volgens mij heb ik de SBGW303 ook voorbij zien komen, weet alleen niet welk lid.
Ik heb de sbgw303 in bezit en de maat is fantastisch, verder draagt hij heerlijk plat door het dunne uurwerk. Heb hem jong gebruikt (met lichte gebruikerssporen) gekocht waardoor je nét even wat minder op elk krasje hoef te letten. Neemt niet weg dat ik geen verschil ervaar ten opzichte van een deels geborstelde kast. Bredere bezels, zoals een santos, zijn voor mij meer een krasmagneet gebleken
Dank voor jullie reacties en inzichten, dit geeft stof tot nadenken! Op de fotos lijkt het alsof de mannelijke endlinks het horloge op stalen band meer presence geven. Wat is de endlink tot endlink afmeting? Ik kan die nergens online vinden.
Ik heb uit 20 stuks nog vier horloges met lume, waarvan er mogelijk drie op de schopstoel liggen ten faveure van een dress watch. De Hanhart, Marinemaster, en Serica zitten alledrie in de “voor evaluatie” hoek.
Dan zou ik alléén de Alpinist re-release nog over hebben, en die gaat niet weg. De oplettende burger zou roepen dat de Nomos lume heeft, maar die doet het gewoon niet, want Nomos. Als ik dus op een punt aankom waar uit 20 horloges er nog eentje lume heeft omdat het nu eenmaal zo’n model is, soit.
Ik mis het niet.
Smaken verschillen. Geef mij de 44GS SBGW’s maar. Kleur maakt me niet eens uit. Allemaal briljant. Mooie fijne wijzertjes, fijne band nog met de ouderwets kleine clasp, heerlijk.
Mijn Shunbun is een vokking tank. De Ibuki ook. Zowel Super titanium van Citizen als high intensity titanium van GS zijn erg solide.
Ik accepteer dat hij niet naar zestien millimeter tapert, maar fijn vind ik het niet. De lompe banden van GS zijn een achilleshiel, en altijd nog een reden dat ik schuin naar een OP 36 in een leuk kleurtje blijf loeren. Die hebben dan weer erg lelijke clasps.
Maar toch doet Rolex dat beter. Veel beter.
Dat moet ik ook nog eens doen.
Bij alles behalve de basis SBGX zouden er toch gepolijste wijzers moeten zijn op een lichte plaat?
Neem niet een 44GS kast. Die zijn niet voor leer. Althans, ik vind het als een lul op een weduwnaar slaan.
Dat gezegd hebbende: Ik moet nog eens zo’n SBGW 44GS toevoegen in 36,5mm.
Vijf jaar lang een 44GS gedragen, die dingen kunnen prima tegen wabi sabi.