Laat je Grand Seiko zien X

26 likes

De liefde hier is wel echt. Gaaf hoe die plaat speelt met licht. Hier de schaduw van power reserve wijzer die de vlakken van “vol” en “leeg” een verschillende tint geeft.

33 likes

27 likes

De mooiste GS mijn mening!

1 like

53 likes

Soms, heel soms, denk ik deze uitvoering aan mijn SBGK005 Iwate toe te voegen. Me gewoon te beperken tot GS met Iwate plaat. Heerlijk overzichtelijk en geen uitstapjes meer naar andere merken overwegen. Rust :lying_face:

2 likes

érg mooi deze!
Hoe verhoudt deze zich tot de SBGW303?

1 like

21 likes

Dank je!

Tja, hij is veel groter. De SBGW303 is een horloge wat eigenlijk een klassieke GADA hoek bewoont. Met 11,5mm dikte en 36,5mm hoogte is hij bijvoorbeeld bijna analoog aan een Oyster Perpetual 36, waarbij de OP iets dikker is en ook iets kleiner van diameter. Maar deze SBGW is, ondanks de 100m waterdichtheid en het saffier, wel van pisbakkenstaal gemaakt, dus het krast. Tuurlijk kun je naar GS of de Lapinist, op termijn, maar hij zal wabi sabi ontwikkelen.

De Shunbun daarentegen is een grote klomp sporthorloge met z’n 40,5 x 12,8mm formaat. Het boxed saffier houdt het beschaafd, maar dit is een aanwezig sporthorloge. De Shunbun is wel vederlicht om te dragen, en totaal neutraal van temperatuur. Dat is echt geweldig, dus het is grappig genoeg nog comfortabeler dan de SBGW.

Wat ze met het High Intensity Titaan van Seiko hebben gedaan weet ik niet, maar ik gebruik dit horloge om mijn initialen in al m’n andere horloges te kerven. Dat ding is knijterhard en gebouwd als een tank. Wel een hele lichte tank, maar toch.

Tot slot is de Shunbun wijzerplaat dynamischer dan de Mt Iwate plaat. Die laatste is iets meer onder de radar, en ik heb ook al blauwe Mt Iwates in handen gehad die ook discreet waren. De Shunbun is echt meer aanwezig en wisselt heviger tussen zilver tonen en roze.

2 likes

Over GADA gesproken, hier die van mij:

Als ie nou de baggere lume niet had zou het echt een 10 zijn…

24 likes

33 likes

Die is ook prachtig! Ik draag vandaag weer zijn zwarte broertje!

21 likes

Jij weet het en ik weet het… De ultieme GS GADA is deze :sunglasses:

Het heeft alle goeie eigenschappen die je benoemt in 1 horloge. De wijzerplaat is subtieler dan de foto’s doen uitschijnen, een subtiel blauw tintje, ideale maat en uurwerk en dat stevige GS high intensity titanium. Het wordt dringend tijd dat ze die beginnen uitleveren! :roll_eyes:

25 likes

We have a Winner:

The Best of the Best…

1 like

Nu nog een fatsoenlijke indice op 12, een betere uurwijzer, smallere band, meer taper, een geprinte minute track op de plaat had zonder schuine rehaut, en een wijzerplaat zonder of met een ander motief, en tot slot een betere kleur, en we hadden zowaar een knap horloge te pakken!

1 like

Geneuzel in de marge noem ik dat. Het is een knapperd als je hem om hebt :wink:

1 like

Ik kan mij niet over het ontwerp heen zetten, eerlijk gezegd. En dat behelst letterlijk vrijwel alles aan het horloge. Vooruit. De indices van 1 - 11 vind ik OK. En de minuut en secondewijzer ook.

Evolution 9 is gewoon de Norqain afdeling van GS, zeg maar.

2 likes

Dat mag natuurlijk, je moet van het E9 ontwerp houden. We zitten er natuurlijk met een loupe op te kijken, in het echt valt het allemaal minder op.

Ik heb lang zitten twijfelen over de blauwe iwate SLGH019 en de white birch spring drive. Maar eigenlijk zijn die gewoon allemaal te groot en dan worden al die details minder elegant. Bij deze klopt het geheel stukken beter. 20-18mm is gewoon veel verfijnder dan 22-20. En ik heb de indruk dat de wijzers en markers ook allemaal wat mee verkleind zijn, zoals het altijd al hoorde te zijn.

De rehaut is helemaal smaak, het geeft wat dynamiek of sportiviteit aan de wijzerplaat. Ik vind het mooier dan eenvoudig gedrukt. Maar ik snap dat het je ding niet is :slight_smile:

3 likes

Juist een minuten track op de rehaut vind ik veel mooier dan een minuten track tussen de indices.

2 likes

Grappig genoeg leef ik met een multifocaal, dus ik zit altijd overal met een loep naar te kijken. :slight_smile:

Het is één van de grootste nadelen aan de Shunbun, wat mij betreft. Als die 38mm x 12mm was geweest, zonder rehaut, en dan met een band die van 19-16 taperde was het af. 21 naar 18 en die 40,5mm is een soort van OK, maar toch…

1 like