Laat je Grand Seiko zien X

Schitterend horloge, die SLGB003.

Ok, als je echt wilt mierenne*ken, kan je een lans breken dat de 12 uur marker en de urenwijzer wat aan de vadsige kant zijn.

maar verder, kijk dan:

14 likes

Die zou ik wel bij willen hebben :rofl:

1 like

Vandaag gepast bij Morawitz

De Atera Valley en de UFA, beiden prachtig :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:. Jasper ( @illewoare ) heeft gelijk voor wat betreft de UFA zo onwijs veel mooier in het echt dat patroon!

De kleur van de Atera is niet vast te leggen in dealer licht en met een telefoon camera helaas. Maar is zo waar nog mooier met het patroon. Voor mij is de Shunbun net zo mooi, althans anders, maar beter in proportie en paar details die beter bij mijn smaak passen. Scheelt hoef ik niet veel verlies te nemen en veel bij te leggen :stuck_out_tongue_winking_eye:. Ik ben meer van de volledige uuraanwijzers.
De dikke indexen op de evolution 9 vind ik niet storend. De afgeknapte wijzers passen bij de indexen, maar zijn niet mijn smaak (lees te modern ofzo en vind de sword hands gewoon perfect bij Grand Seiko). De dikte vind ik nog steeds te hoog, maar wel in proportie. De afwerking van de uurwerken zijn werkelijk prachtig net als de kast met mooie details op de lugs. De Atera band had taper moeten hebben, de UFA heeft iets taper, maar had iets meer mogen zijn, al met al meer dan prima.
De micro verstel clasp is prachtig mooi gemaakt en compact, sluit zelfs beter aan dan de reguliere clasp!

Overigens Jasper, ze hadden niet gehoord waarom de UFA niet verkocht mocht worden. Nadat ik de verkoper, die overigens veel passie voor horloges en speciaal Tudor en Grand Seiko had, erop wees dat de datum het probleem zou zijn en die niet recht zat. Zag hij het ineens ook. Hij was benieuwd wat een volgende UFA qua datum zou doen… Grand Seiko heeft zelf niks gecommuniceerd volgens hem. Snap het wel als je hem haalt :stuck_out_tongue_winking_eye:

11 likes

Vaag verhaal. Iemand weet daar wel dat deze niet uitgeleverd mag worden, want @illewoare kreeg hem niet mee. Dat zou wat zijn als jij hem met scheve datum wel mee had kunnen nemen. Wellicht was hij dan ooit zo waardevol geworden als een postzegel met een foutje in de druk? Want deze datum zit idd nog scheef.

1 like

Zijn woorden waren letterlijk, alles wat we in de winkel hebben is te koop. Waarop ik vroeg als ik deze nu afreken mag ik hem meenemen. ‘ja sicher, natürlich’ was zijn stellige antwoord. Dus sla je slag zou ik zeggen😜

Bij mij in huis niet, want ik had heel erg geëist dat Grand Seiko dat horloge zodanig zou herstellen dat die datum goed stond. Eén keer heb ik zo’n bak gehad met een datum die niet recht wilde staan, en ik werd er helemaal gek van. Dat was geen GS, overigens.

2 likes

Die UFA staat je qua maat wel heel goed!

1 like

Thanks, toch vond de verkoper hem wat klein. Ik vond het wel kunnen. Zo dichtbij vertekend wat. Heb 18/18,5cm pols dus is zeker niet te groot :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Die UFA is wel gaaf hoor! Maar zoals @Fate_Amenable_To_Change al zei, die 12 uur index en de urenwijzer liggen me toch erg pijnlijk op het netvlies. Hopelijk brengen ze dat uurwerk nog in een titanium versie uit met de pre E9 scherpe wijzers, liefs gepolijst.
Wel lekker Japans om dan niks te zeggen waarom er niet geleverd mag worden. Doet me een beetje aan Nikon denken die het 2 jaar verrekte om een grove fout aan D600 camera toe te geven (waar ik er ook eentje van had) om uiteindelijk de boel snel en zonder kosten te repareren (maar niet duidelijk de oorzaak benoemen).

2 likes

Hee, nou beschrijf je alles wat Apple ooit heeft gedaan in termen van wat ze eufemistisch “support” noemen, daar.

1 like

Nog steeds één van de mooiste :ok_hand:t2:

1 like

Ik heb toevallig vandaag een telefoontje gekregen van de AD dat de UFA terug binnen is. Ik vroeg hoe het zat en ze hebben er zelf geen info over gekregen, het blijft vaag dus. Ik vroeg de man of de datum mooi gecentreerd zit en hij zei me dat het toch nog wat richting de bovenkant zit. Hij heeft me een foto gestuurd… aanvaardbaar of niet?

Het lijkt me een terugkerend fenomeen te zijn op alle UFA’s, dus de vraag is maar of de volgende dan wel beter zal zijn :thinking:

Nog wat discussie over hetzelfde:
https://www.reddit.com/r/GrandSeikos/comments/1lt9yxy/offcenter_date_window_on_ufa/

6 likes

Vind van niet eerlijk gezegd.

5 likes

Nope.

4 likes

De QC bij GS is ook naar de haaien.
Een nieuw model zo op de markt brengen, tja.

Vreemd fenomeen dit maar: what is seen, can’t be unseen…:see_no_evil:

2 likes

Ja, aanvaardbaar, want wat velen even missen is het volgende:

Kijk eens terug op de vele GS-sen die er al gepasseerd zijn. Waar bevindt zich de datum in het datum veld?

Juist iets boven het midden.

Waarom? Omdat niemand, maar dan ook niemand ooit heel recht op het horloge kijkt om de datum af te lezen.

M.a.w. in een hoop gevallen is dit bewust gedaan om bij een natuurlijke polsstand wél de datum optisch in het midden te laten zitten.

Idem bij de The Citizen Chronomasters overigens.

Ik heb er zelfs in meerdere NA topics in het verleden geloof ik aan gerefereerd. Het heeft volgens mij ook iets te maken met de dikte van de wijzerplaat en al dan niet een frame, hoe “hoog” de datum staat.

Overigens zeg ik niet dat er geen “missers” in te vinden zijn. :slightly_smiling_face:

2 likes

Bij mijn Zeniths en Tagheuers zit de datum niet bovenin het veld en toch zit het optisch wel in het midden als ik de datum aflees op de pols.

2 likes

Ongetwijfeld, ik denk dat ieder ook zijn eigen methode heeft, al dan niet iets met de breking van het glas oid.

Ik zou zeggen, leg hem om de pols in een natuurlijke stand en kijk dan eens of het storend is. Ik denk persoonlijk van niet.

Het grappige is natuurljk dat de uitlijning van de datum wel correct is als je de bovenkant van de cijfers tegen het frame houdt. m.a.w. de datumschijf zit er niet " scheef" in.

Ik denk dat ik hem zo zou doen, trouwens, maar da’s even wachten tot het huis gepasseerd is én Staudt geen roet in het eten gaat gooien. :wink:

4 likes