Laat je Grand Seiko zien XI

Mensen! Ik ben wat dingen aan het her-schikken en doen, en zit nu op de wip tussen een Omiwatari en een Sakura Kakushi. De referenties zijn SBGY007 en SBGW289 respectievelijk.

Voordelen aan de Omiwatari:

• Nieuwe kastvorm in mijn verzameling
  • Eens een GS op leer
  • Spring Drive

Voordelen van de Sakura Kakushi:

• Roze!
  • Geweldig patroon op de wijzerplaat
  • Gelimiteerd en niet vaak in Europa te zien

De Sakura Kakushi:

De Omiwatari:

Nu de vraag: Wat zouden jullie doen, en vertel vooral ook waarom, alsjeblieft.

• Omiwatari - SBGY007
  • Sakura Kakushi - SBGW289
0 stemmers
3 likes

Omdat je graag alles meeneemt in de overwegingen Chris:

Omiwatari / SBGY007
LtL = 44.0
Dial = 38.5
Dikte = 10.2mm

Kakushi / SBWG289
LtL = 42.7
Dial = 36.5
Dikte = 11.6mm

Oprechte vraag want ik zit niet zo in de verhoudingen, is de Kakushi niet een ‘klein dikkertje’?

2 likes

Omiwatari ivm kast en spring drive. Visueel wel veel overlap met je sbgx355.

2 likes

Absoluut de Omiwatari in jouw geval. Wat je zegt, een voor jou nieuwe kastvorm en ik meen dat de SBGW303 in je collectie eenzelfde kastvorm heeft als SBGW289? De Omiwatari heb ik eens gepast bij Driessen in Haarlem toen zij nog GS dealert waren, valt schitterend om de (mijn) pols en voelt heel verfijnd. Maar had een te sterke gelijkenis met de kast van SBGK005 die ik al had. Datzelfde kan voor jou gelden met de SBGW289.

Maar hoe dan ook, beide modellen zijn hoe dan ook supertof.

Plaatje bij de SBGK005, omdat het mag en kan

17 likes

Omiwatari want mogelijk want mogelijk snel uitgekeken op roze, meer structuur in de witte wijzerplaat, op leer.

1 like

Crosspost, want deze schone verdient het gewoon om veel gezien en bekeken te worden. :star_struck:

12 likes

Omiwatari maar om 1 reden dat ik die mooier vind😀

2 likes

De Sakura Kakushi uiteraard. Dit is een prachtige vervanger van de Shunbun. Waar ik moet zeggen dat deze het eigenlijk beter voor me doet dan de Shunbun, want de plaat is rustiger en het patroon wordt niet onderbroken door een powerreserve of datumvenster. Ik denk persoonlijk dat je snel uitgekeken gaat zijn op de relatief saaie kastvorm van de Omiwatari.

Uurwerken gaan we het niet over hebben, want we weten beide dat het je wel zal jeuken wat er onder de motorkap ligt. Zolang het geen quartz is, is het toch niet accuraat. :rofl:

1 like

355 bedoel je? Afgezien van de blauwe secondewijzer zie ik dat niet zo, een lichtblauwe plaat is totaal anders dan een helder witte plaat, en ook het patroon is anders, de Omiwatari beleef ik als meer uitgesproken.

Dat zal mij grappig genoeg nooit gebeuren. Ik vind het nog steeds naar dat ik m’n Shunbun verkocht wegens te groot. Dat risico bestaat dus niet. Ik vind juist lichtblauw twijfelachtiger.

Klopt. Het is exact hetzelfde horloge met een andere wijzerplaat er in.

Klopt, net als mijn 303. Evengoed draagt het fantastisch, en 11,5mm is overkomelijk. Sterker nog, het past nipt binnen de 1:3 regel… een 36,5mm kast mag maximaal eens 12mm dik worden inclusief glas. Deze zit daar onder.

Dat gezegd, de Omiwatari is veel platter.

Een stuk van de meerwaarde ligt toch echt in het hebben van een Spring Drive. Ik heb twee handopwinders met een ankergang en twee stuks HAQ, en dan is een Spring Drive toch wel een mooie toevoeging. Zeker een handopwinder zonder rotor.

Ik hoor wat je zegt over de “vervanger van de Shunbun”. Dat is precies het dilemma.

3 likes

Omiwatari vanwege de kastvorm. Of doe eens helemaal gek (omdat de wijzerplaat anders misschien te veel lijkt op de Snowflake):

:smiling_face_with_three_hearts::star_struck:

En, Kakushi geen dopje op de secondewijzer? Zund.

16 likes

Tja… de kast van de omiwatari is fantastisch. Draagt nog platter omdat deze aan de onderkant mooi wegloopt naar binnen en daardoor ook heerlijk op de pols ligt.

De sakura kakushi is op de wijzerplaat na identiek aan je Sbgw303. Te veel overlap?

De omiwatari lijkt dan weer qua wijzerplaat op je sbgx357.

Dus wat je eigenlijk wilt is de sbgy023:

21 likes

Grijs is heel erg niet mijn ding. Sorry, maar die valt af wegens gewoon geen coole kleur. Zo makkelijk kan het zijn. Niet dat ik het horloge niet tof vind en de wijzerplaat niet uniek is, maar toch. Ik ken mezelf.

Dat neigt meer naar beige/bruin, dat trekt me meer, ook met Kirazuri. Hmmmm.

1 like

Dat verschil zie ik dus niet, had misschien even op de site moeten kijken. Komt voor mij als wit over

2 likes

Zonder te willen stoken, zouden ze beiden niet wat toevoegen? En onder je Quartz Grand Seiko’s al wat teveel dubbeling hebben :blush:, waardoor je ze beiden kunt toevoegen want nieuwe kast en roze :stuck_out_tongue: ?

1 like

Sorry. Ja, ik kan ook verschillen opnoemen, maar voor mij teveel overeenkomsten. Zoek ik liever meer verschil met de nodige voorbeelden hier al boven genoemd.

1 like

Zeker! Maar ik ga geen GS meer verkopen zoals het er nu voor staat. Dus is het een budget-vraag.

De Champagne 263 is al naar @Hotseflots gegaan, dus er zijn twee quartzen. De 265 is heerlijk cleane sunburst, m’n enige “normale” GS. De Snowflake is totaal anders. Die overlap is acceptabel.

Eén argument is dat de Sakura Kakushi gelimiteerd is, terwijl de Omiwatari a dime a dozen is, want gewoon productie.

1 like

18 likes

Leuk dilemma!

De Omiwatari is een prachtig horloge en ik vind die wijzerplaat en de mooie platte kast echt een bijzonder fraaie combinatie. Enige dat ik niet voorbij geraakte was het feit dat de wijzers een soort “gunmetal” grijs zijn terwijl de markers gewoon zilverig zijn. Ik vermoed dat ze dat gedaan hebben om de afleesbaarheid te verbeteren, maar voor mij was dat echt een afknapper. Mijn SBGY027 had dat niet en dat reflecteert veel mooier (maar die was dan wat te monotoon qua kleuren vond ik na een tijdje).

Als ze dat niet gedaan hadden, had ik die nooit verkocht. En het wordt nergens vermeld… ik geef het maar mee :wink:

2 likes

Dat zou ook mijn suggestie zijn geweest, met als nadeel dat deze lastiger te vinden is. Maar met Watches en Wonders volgende maand zou ik sowieso nog even wachten tot na de presentatie van de nieuwe modellen.

2 likes

De Omiwatari, uniek ding zonder ellendige datum en SD met power reserve aan de achterkant en wel mooie wijzers :+1:
De enige GS die ik nu op mijn vizier heb

4 likes