Ik wacht je DM in alle rust af
![]()
Dit wist ik ook niet. Interessant! Ik weet nog goed dat mân vader vroeger als horlogemaker bezig was met het âaanknijpenâ van de minutenpijp op zoân as. Dat mocht niet te hard en ook niet te zacht worden aangeknepen, en vaak was het eigenlijk net niet goed.
Weet nog steeds niet of het aan hem of aan de marges lag, maar goed⊠In elk geval klinken onafhankelijke assen mij daarom als een uitstekend idee.
Zelf trouwens ook geen idee in hoeverre dit marketingpraat is, maar het was me bijgebleven (en dus werkt het?)
Batterij gaat gewoon veel te kort mee. Daar hoeven we het niet lang over te hebben⊠![]()
En wat nog veel erger is. Het uurwerk in bijvoorbeeld mijn SBCM023 (8 serie) heeft een batterij die veel langer meegaat, is ook accuraat en heeft een perpetual calendar.
Ja en nee⊠Ja, die 7C46 uurwerken zijn stevig, lopen goed en zijn duurzaam.
Hier 2 praktijkgevallen, een 300m quartz tuna gekocht in maart 2017 en een 1000m quartz tuna van augustus 2018. Beide zitten tussen de 4 en 5 seconden in de plus per maand en draaien (nog steeds!) op de eerste batterij.
Gezien de markeringen op het kastdeksel en de achterkant van de kast is de 5 jaar eerder een âminimaal gegarandeerdâ dan een praktisch maximum.
Mij was het niet opgevallen, zolang het met het blote oog niet stoort dan is er weinig aan de hand!
Op mijn 301 is het helemaal geen issue.
De stalen band staat die van jou echt geweldig, weet iemand wat het kost om deze bij GS los te kopen?
Het gaat in mijn geval om de SBGF met 8J56 uurwerk. Die doen ondanks het ontbreken van de 2-staps secondentik en betere thermocompensatie dan zân nieuwere broer toch gewoon 5(+) jaar met de batterij. Dus het zou toch moeten kunnen zou je zeggen met een 9F.
Ik kan je garanderen dat een 9F quartz wel ongeveer de drie jaar doen die er geadverteerd wordt. Als jij negen jaar met een batterij in een 7C doet bewijst dat het punt dat al die dingen in de GS gewoon kracht kosten.
Cool horloge, zoân SBGF. Ik heb hier een 8J86 in de Credor, toffe uurwerken ook.
Zoals ik al aangaf, ik denk dat de twee secondentik stroom kost (want je moet een stappenmotor dubbel zo vaak een impuls geven). Het is dus een mechanisme om veel torque te kunnen genereren, maar geen stroombesparende tik.
Een 8J doet dat allemaal niet, waardoor je in de ânormaleâ batterijduur geraakt.
Inclusief enkele maanden tikken per 2 seconden wel ja.
Feit blijft dat voor gebruik de 8 serie veel prettiger is (inclusief de perpetual calendar).
Bij mij ook niet inderdaad. ![]()
Geen idee. Hij is niet meer te koop heb ik begrepen. Er zijn hier wel mensen die je kunnen vertellen voor welk bedrag ze worden verkocht op de tweedehands markt. Ik moet je eerlijk bekennen dat hij momenteel leeft op leer. ![]()
Bij mijn SBGX261 deed ik er exact 3 jaar mee. Moest hem afgelopen week vervangen.
Hij staat overigens net 2 minuten in het blauwe deel, want ik heb een Spring Drive incoming vanuit Japan ![]()
Nu we toch in de nitty gritty details gaan van het batterij-leven van Grand Seiko: als een batterij geplaatst wordt in de fabriek in een nieuwe SBGX wordt dan meteen al power gebruikt of wordt het horloge bijvoorbeeld in een energie zuinige stand gezet door de kroon maximaal uit te trekken? Aannemende dat een nieuw geproduceerd horloge niet de volgende dag bij de klant ligt, is de 3 jaar dan wellicht niet 3,5 jaar of iets?
Check ![]()
You like? ![]()
Laat eens een plaatje zien? ![]()
Yep!