Laat je Grand Seiko zien XI

Maar niet nieuw :wink:

Om nog wat verder in te gaan op wat @El_penumbra je vertelt… De niet zichtbare dubbele tik wordt onder vertraging wel goed zichtbaar. De secondewijzer springt daarbij twee keer in één seconde, de eerste sprong naar de helft, dan naar de volgende seconde. Dit is een anti-backlash systeem. Door de stappenmotor dit in twee keer te laten doen krijg je een trillingsvrije sprong van de wijzer, waardoor hij “statig” tikt zoals ik het maar noem.

Deze feature van de twee tikken per seconde is trouwens ook de reden dat je maar zo’n slordige drie jaar met een batterij doet. De “dubbele tik” die @Surferboy bedoelt ligt in het verlengde van die levensduur, en is in feite een 25% tik. Het uurwerk gaat in een power save mode waarbij de wijzer maar eens in de twee seconden verspringt, als indicator dat de batterij bijna leeg is, maar ook om de restjes stroom te sparen, want twee maal per seconde tikken kost kracht.

De SBGV239. Een beetje een eenhoorn. @Thijs9F82 is er al een paar jaar erg aan verknocht, maar misschien is het wel de GS die ik nooit had moeten verkopen, want ik blijf hebberig wanneer ik 'm terug zie. Geweldig horloge. Zeker de kleur wijzerplaat is uniek. Zee-groen-blauwig, wat je op de meeste foto’s absoluut niet terug ziet.

4 likes

Vandaag de Mt Iwate. Dit patroon blijft fantastisch om van dichtbij te zien.

45 likes

Ik vind deze Zoo mooi hè!

2 likes

image

29 likes

24 likes

40 likes

Wat een sexy mofo is het toch! :grin:

detailssssssssss……

30 likes

Zie ik daar nou bubbeltjes :scream:

Zonder gekheid, ongelooflijk toffe GS!

2 likes

Yes. Fors versterkt door de foto en de bolling van het glas. Met het blote oog niet tot nauwelijks zichtbaar.

Ja ondanks alle tekortkomingen (ik vind ze te verwaarlozen) vind ik hem echt geweldig!

2 likes

Middagje op kantoor.

42 likes

46 likes

Dit weekend m’n Speedmaster verkocht, en merk dat dit -onverwacht- wellicht toch naar meer smaakt: meer roulatie, overzicht en rust in de collectie.

Ik denk erover om één van mijn GS’en weg te doen. De SBGP013 heb ik dit jaar volgens mij nog geen enkele keer gedragen. Geen idee waarom, want het is een prachtig horloge, en dat blauw is magnifiek. Gewoon echt GS-waardig zoals we het kennen.

De SBGF001 daarentegen wel enkele keren gedragen, misschien omdat hij iets meer richting de ‘beater’ kant gaat (?). Hij is zeldzaam, verkeert in bijna NOS-staat, maar hij lijkt makkelijker te pakken voor alledag. Hij gaat eigenlijk met alles.

Misschien (ook gezien de rest van de collectie) is een mooie GMT zoals @Fate_Amenable_To_Change pas te koop had (en ook contact over was), of misschien toch Zulu Time wel een waardevolle aanvulling. Ik kan er de vinger nog niet op leggen…

Wat zeggen jullie :thinking:? Kan wel een polletje doen, maar misschien zijn geschreven meningen letterlijk wat sprekender. Kom maar op :slightly_smiling_face:

Nog 2 plaatjes voor de sfeer:

28 likes

Aha! Ik heb dezelfde, maar draag die band nooit meer eigenlijk, omdat die van mij een stuk lichter is. Misschien een idee om ook wat leer vet te gebruiken. Bedankt!

krijg net de verzendbevestiging binnen.

1 like

Ik had juist begrepen dat de dubbele tik de batterij spaart, omdat de wijzers van de moderne 9F voor een kwartshorloge relatief gezien zwaar zijn. Door de twee tikken is er per tik minder energie nodig, dus een minder sterke motor; wat op de lange termijn resulteert in een langere batterijduur.

Ik doe dit even uit m’n hoofd, maar zal even kijken of ik een linkje kan vinden.

Edit: A Look Inside Grand Seiko's 9F Quartz Movement - Worn & Wound

Also worthy of note, Grand Seiko quartz watches use the same broad, heavy hands that you see across their mechanical range, which is a good thing because it’s hard to imagine a Grand Seiko watch without the brand’s iconic handsets. A normal quartz movement would lack the necessary torque needed to support the weight of such hands, but Grand Seiko found the solution in the form of a twin pulse control motor. Here, the second hand actually moves two times per second, rather than just once.
By doing this, Grand Seiko’s engineers create the necessary higher torque without exhausting significantly more energy. The result is a still reasonable battery life rated to around three years of operation.

Komt overigens door het anti-backlash systeem met een hairspring die voorkomt dat de secondewijzer terugveert (die ‘biased’ de secondewijzer naar het heden en de toekomst :grinning:)

1 like

Als je die GMT en de sbgf in 1 adem noemt dan begrijp ik best dat je de meer ‘ dresser-like’ sbgp013 niet zo draagt en ik denk dat je die zo kwijt bent hoor.

1 like

Heb jij m ook al :slightly_smiling_face:

Al een poosje. Matcht goed met groene, bruine en beige outfits. :ok_hand:t2:

1 like

“Without exhausting significantly more energy” natuurlijk met een korreltje zout, want de high torque 7C 46 uurwerken in een Marinemaster 300 Tuna quartz gaan zelfs vijf jaar mee, en dat lukt een 9F niet.

Overigens dacht ik altijd dat de torque van de twee stappen per seconde ook nodig was om door die veerspanning van dat anti-backlash component te komen. Als je dan temperatuursregulering, anti-backlash en zware wijzers op een hoop gooit ben je heel erg veel stroom aan het gebruiken, waardoor een 9F uurwerken maar drie jaar uit dezelfde batterij persen ten opzichte van de 7C die er vijf jaar uit trekt.

Wat ik dan weer niet wist, nu ik er toch over zit te lezen:

Inadvertent interference between the hour or minute hands and the seconds hand can occur during time adjustments, causing slight shaking in the thinner seconds hand. Because even the slightest shudder is incompatible with the standards of Grand Seiko, engineers developed a solution known as the Independent Axis Structure to prevent this problem.

A watch’s seconds hand travels around the dial 1,440 times every day while the minute hand completes 24 revolutions. Precise time can only be correctly displayed if there is no interference between these rotating parts.

In the 9F quartz movement, the axis of each hand is allowed to move independently, preventing the hands from brushing each other, eliminating twitching when the time is adjusted, and facilitating smooth and precise movement.

Blijkbaar is het anti-backlash en wijzer-beweeg gebeuren meer dan alleen het draaimoment van de steppenmotor of de hairspring die de secondewijzer in het gareel houdt, maar is er ook over de assen nagedacht.

Het moet niet gekker worden.

8 likes