Ik heb even gekeken, en inderdaad erg mooi.
Maar deze 40mm is niet voor kleine pols en ik vind m dik ![]()
Ik vind een GMT functie ānice to haveā en ondanks het feit dat het een leuke toepasbare gadget is, heeft het geen natuurlijk geen echte meerwaarde. Een niet-gmt even verzetten is ook geen big deal. Ik vind het gewoon euk en handig. Mijn Omega AT heeft trouwens ook een onafhankelijk te verstellen urenwijzer.
Ook heel mooi inderdaad, ik zoek wel bij voorkeur een lichte plaat.
Volgens mij heeft deze dezelfde kast als mijn SBGM007 van een paar paginaās omhoog en tijdens het dragen voelt dit voor mij niet als een dik/hoog horloge. Misschien helpt het gewicht of de gewichtverdeling ook, want volgens mij is hij best licht voor een stalen horloge.
Nadeel van de uurwerken is dat de GMTās geen snel-verzet hebben voor de datum, dus dat betekent flink doordraaien van de uurwijzer als je de datum moet verzetten (voor 1 dag aan het eind van de maand geen probleem, maar irritant als je van 4 naar 19 ofzo wilt
)
Gehad. Zowel de witte Washi AQ4020-54Y, en de groene limited Washi AQ4100-06W Ibuki.
Mijn ervaring is dat de GS āthe nodā krijgt in termen van afwerking van wijzers, de slag van het uurwerk, en de glinstering van de indices. Bovendien zijn Grand Seikoās horloges die met tien seconden per jaar in theorie minder zijn dan de vijf seconden per jaar van de Citizens, maar in werkelijkheid levert de Grand Seiko betere accuratesse dan beloofd terwijl Citizen stipuleert dat je het horloge moet dragen (temperatuur, neem ik aan) om aan de vijf te geraken.
Enige minpunt is de perpetual calendar functie, dat doet The Citizen uitstekend.
Dat klopt, die zijn helemaal over gegaan op de AQ4100-achtigen, lijkt het wel, en ik vind juist de SBGX, SBGP, en SBGN kasten van Grand Seiko erg plezant. Los daarvan hebben ze zelfs nog 34mm elegance kasten en diverse damesmodellen, dus het aanbod is groter.
Ergens vind ik het jammer dat de 9F62 uurwerken van de SBGX serie geen onafhankelijk verstelbare uurwijzer hebben zoals de 9F85 en 9F86 uurwerken, maar toch is mijn derde (!) SBGX onderweg naar Nederland. Naast de 265 en 263 (blauw en champagne) komt er dus nog een titanium 355 bij met Snowflake-dial.
Toch zou ik graag een 9F65 ontwikkeld zien worden voor de kleinere kast. Ook nog even props voor de Credor 8J8x uurwerken die tien seconden per jaar accuratesse hebben inclusief onafhankelijk verstelbare uurwijzers.
Hier een foto van het huidige trio:
Klopt. Ik herken me daar heel erg sterk in. Ondanks de unieke Washi wijzerplaten beklijven Grand Seikoās beter dan The Citizens.
Klopt. Dat is ook mijn kritiek, en precies waarom ik drie SGBXen, een Credor en twee handopwinders over houd.
Dikker dan deze, met zān elf millimeter, moet het in mijn optiek niet worden in dit prijssegment.
De quartz GMTās zijn twaalf tot twaalf en een half millimeter dik. Ik zou quartz overwegen als het een GMT moest zijn. Evengoed heb ik mijn SBGN verkocht wegens de maat. Het horloge droeg wel prima, maar voor mijn stijl is het allemaal te groot.
Vind ik eigenlijk uitstekend als poor manās GMT. Ik heb nooit meer nodig gehad dan dat, en ze dragen subliem.
Je zou kunnen kijken of je een SBGN011 quartz GMT op de kop kunt tikken.
Foto van internet:
Niet een probleem wat je met quartz hebt, uiteraard.
Mijn hemel wat een verzameling!!! ![]()
Klopt, het gaat blijkbaar over een batch die je kan checken aan de serienummers. En als je hem instuurt wordt het wel gecorrigeerd⦠maar om nu eentje te kopen om dan weer een aantal maand kwijt te zijn is ook gekkenwerk.
Hier vond ik wat details:
https://www.reddit.com/r/GrandSeikos/comments/1qr5ebc/grand_seiko_slgb003_ice_forest_date_disc_issue/
The very first batch with serial number 4Oxxxx and 4Nxxxx (October and November 2024) were affected. The second batch 54xxxx, 55xxxx and 56xxxx (April, May, June 2025) seem to be ok for the most part.
Door de afstandelijke reactie van GS via Antwerpen en op de GS avond in Gent is mijn liefde ervoor ook wat bekoeld moet ik zeggen. Ik zit nu met mijn gedachten bij een IWC Ingenieur als nieuw dagelijks horloge naast mijn Speedmaster en GS is er dan eerder voor de gelegenheidshorloges, maar het blijft een fantastisch mooi stuk ![]()
Tot nu toe het mooiste horloge dat ik heb. Echt een beauty!
Prachtige fotos natuurlijk zoals altijd, maar welk bandje is dit nou? Dit is precies waar ik naar op zoek ben, maar ik kom altijd alleen maar lichtere kleuren tegen.
Hier 1 The Citizen (AQ4020) en 2x HAQ GS (SBGX097 en SBGF017). Ik moet zeggen dat ik ondanks dat het te verwachten was toch een beetje baal van de ādubbele tikā van mijn SBGF die aangeeft dat het tijd is om een batterijwissel in te plannen. De Ecodriveās hebben wat dat betreft wel echt een voordeel als je kijkt naar het āomdoen en niet terugkijkenā aspect.
Desondanks staat mijn The Citizen te koop en beide GSāen niet. Er zit toch voor mijn gevoel meer ziel in de afwerking van mijn GSāen, terwijl de afwerking van mijn The Citizen er objectief gezien echt niks voor onder doet.
Een donkerbruine Colareb Bologna die ik al een tijd draag, en die wat donkerder is geworden. Wellicht omdat ik 'm wat leercreme heb gegeven ter onderhoud.
Huh? Ik dacht dat die dubbele tik van de secondewijzer juist een feature was, geen waarschuwing van een platte batterij� (Sorry, ik ben nieuw in de wereld van horloges/Grand Seiko.)
Je hebt de (niet zichtbare) dubbele tik van de secondewijzer inderdaad maar hiermee bedoeld wordt is het verspringen per twee seconden van de secondewijzer ter indicatie dat de batterij vervangen moet worden.