Laat je Grand Seiko zien XI

Deze misschien. Seiko heeft vaak dikker springbars

1 like

Dat geldt alleen voor hun duikhorloges, die hebben fat bars die zelfs nog dikker kunnen zijn dan wat @Chlorophyl voorstelde, en zonder collar om de tip. In principe is voor een GS de normale dikte spring bar prima, en inderdaad met collar.

Dit soort spring bars doet het altijd. Veel GS horloges hebben doorboorde lugs, dus je zou met een collarless spring bar weg komen, maar ik zou zeker geen fat bar bestellen tenzij in een GS duiker, bijvoorbeeld, als die fat bars hebben af fabriek.

Ik zou de standaard spring bars van de GS in kwestie gewoon even meten en iets zoeken wat daarbij in de buurt kwam qua dikte en collar.

2 likes

Dat is wel even een puntje van aandacht, standaard springbars zijn Ø1.5mm, mijn SBGE285 heeft Ø1.8mm springbars (22mm), het verschil is erg goed te merken in de bracelet.
Voor duikers is regulier iets van Ø2mm in gebruik, maar Seiko gebruikt “fat bars” van Ø2.5mm.

3 likes

En kijk ook even naar de lengte. Want als je een leren band monteert, dan haak je meestal eerst een kant erin, en dan de andere kant. Dan hoef je de springbar veel minder in te drukken dan wanneer je een stalen band monteert, waar je beide kanten in moet drukken en de springbar daardwerkelijk ingedrukt tussen de lugs moet passen. Dat is in mijn ervaring veel lastiger en vergt meer kracht, waardoor je kritischer moet zijn op de lengte van de springbar. Een spring bar voor een leren band kan langer zijn dan die voor een stalen band, en toch nog passen zonder veel kracht uit te oefenen.

1 like

Is bestellen bij de Seiko boutique dan niet mogelijk, heb je gelijk de goede?

1 like

Bij bv Omega is er wel een verschil hierin, bij Zenith niet.

1 like

Meten is weten. Als ik weet welke dikte ik moet hebben en wat de lug spacing is, zal het mij wel jeuken waar ze vandaan komen. Ik hoef niet de aller goedkoopste te hebben, maar hou m’n hart vast wat een merk zelf voor een spring bar rekent, met verzenden en zo, als ze het al doen.

Spring bars genoeg in de wereld.

Bovendien heb ik ook gewoon bandjes die met quick release spring bars komen. Zo draag ik al een paar jaar Colarebs met hun eigen spring bar op m’n SBGW231. Gaat prima.

2 likes

2 euro voor Panerai, 4 euro bij Omega en 6 euro bij Zenith dus niet aan de prijs wat mij betreft. Heb een AD op 15 min zitten dus bestel gewoon 4~6 voor reserve.

2 likes

39 likes

Dat valt reuze mee. Evengoed, ik bestel spring bars bij de bandenboer, gemiddeld. Ook omdat ik gewoon niet bij wat voor AD dan ook in de buurt woon.

Vandaag een blauwe 44GS:

27 likes

Deze al 11 dagen op de pols
Zo lang niet gedragen dat het voelt als een nieuwe mini honeymoon.

Wat een heerlijke hour markers

Vlijmscherpe ninja handen

En trots leeuwtje

53 likes

Lekkere foto’s man

1 like

Zeker! Echte camera of gewoon met een iPhone?

1 like

Ik vind het wel interessant en zet het daarom even door in GS-only als je het goed vind. :slight_smile:

Ja ik ben er ook wel heel benieuwd naar. Ik denk dat ik het gewoon een keer moet ‘ervaren’. Vooral dat de kwaliteit, of in ieder geval de afwerking zo onwijs goed zou zijn spreekt me erg aan. Het enige wat me tot nu toe altijd een beetje heeft tegengehouden zijn de dimensies. Vooral de grootte. Het meest is 40mm en dat lijkt me gewoon best fors voor zo’n type horloge.

Na kort zoeken kwam ik eigenlijk alleen op dit model uit wat 37mm is. Weet jij of dit het begin van een (nieuwe) serie is in 37mm? Want dat lijkt me dan wel wat!

https://www.chrono24.nl/grandseiko/grand-seiko-evolution-9-collection--id44532706.htm

3 likes

Thx! Leuk om te maken met een big smile.

Arigato!
De allerbeste macro lens (die is het belangrijkste) gekoppeld aan een iPhone Pro 17.
Zonder die super macro lens, kom je lang niet zo dichtbij + scherp + volle kleurdiepte en krijg je veel vervorming in je beeld.

2 likes

Leuk GS instappertje voor jou Patrick :ok_hand:t2:

1 like

Het is wel de aanname dat er meer 37mm modellen komen in deze “evo9” vorm, maar dat is niet zeker (nu zijn er volgens mij twee high-end versies in deze maat).

Daarnaast heeft Grand Seiko wel meer keuze in 37mm of kleiner: Er is een serie met de “44GS” kast in 36.5mm (SBGW297, 299, 303, 309, 311, 313, etc) en een serie met de “elegance” kast in 37mm (SBGW231, 267, 269, 279, 283, 285, etc).

4 likes

Die heb ik laatst in Antwerpen gepast, echt een héél gaaf ding.

1 slechte foto gemaakt:

18 likes

Even voor de beeldvorming:

44GS - 36,5mm

Elegance/First GS kast - 37mm

“Standaard” heritage kast - 37mm

Van internet:

62GS kast - 38mm

Omiwatari en aanverwante modellen - 38mm

Daar ben ik het mee eens, maar genoeg variatie te vinden bij GS. Ook platter, want quartz en handopwinders zijn lang zo dik niet.

15 likes