Laat je Off HF horloge zien

Mooie collectie :+1:die Hanhart, Revue Thommen

Zijn we nu de “enige op HF” aan het verwarren met dit topic? Ik dacht dat je hier iets buitenissiger zaken wilde laten zien.

Al moet ik zeggen dat de titel wat verwarrend kan werken. Off HF horloges? Ik weet niet wat dat betekent. Helaas heb ik geen “vreemde” of wat exotischer horloges in de kist. Wel een paar die je niet snel tegen zult komen op straat.

Deze Farer zie je hier op het forum wel, maar buiten nooit, en is wat aparter van kleur:

Dit nautische vehikel met de geschroefde lugs ben ik ook nog nooit tegen gekomen, al heeft vriend @fredpanarai1 als ik het me goed herinner de modernere versie met maanfase:

Dit is dan ook de enige in de verzameling met een wat exotischer kastvorm, waarbij bezel en caseback op een soort van verticaal geborstelde koker zitten.

En deze schuurspons heeft wellicht totaal normale afmetingen en kastvorm, maar de wijzerplaat is vrij uniek:

Maar of ik het “off HF” horloges zou noemen? Mwoah. Jij hebt grotere exoten in de verzameling, maar ook die horen hier gewoon bij de club, wat mij betreft. Ik vond het wel verfrissend om te zien, allemaal, en met name de Cartier is een snoepje.

6 likes

Ik verwarde het zelf even met wat dragen wij vandaag

Die meen ik wel te hebben, al zijn de merken niet zo heel erg exotisch:
Vietkant met ‘steped lugs’ en een prachtige geborstelde koperkleurige plaat:

Schildvormig met mystery dial

Absolute klassieker binnen het genre maar daarom niet minder ongebruikelijk:

Steped case met pivoterdende lugs:

7 likes

Dat bedoel ik!

1 like

Tijdloos Nomos en hele aparte Zodiac👍

1 like

Ik was nog niet klaar. :sweat_smile:
Verder iets meer gewone ontwerpen binnen de collectie: cushioncase met emaille plaat van de universal geneve fs, en de klassieke cartier tank met zwarte plaat, hoewel wondermooi, zijn voor dit topic te gewoon imo.

1 like

Die wil(len) ik(we) graag zien hoor!
Kijk die Davinci :grin: en je hebt Hamilton en je hebt Hamilton​:+1:

1 like

Oude modellen zijn vaak karaktischer, of ligt het aan mij? Conquest @Drees

3 likes

FTFY. Maar eerlijk is eerlijk, one man’s character is another man’s generic blob. Die Longines die je daar laat zien past zo in een rijtje van Breitlings, Seiko Sportura’s, TAG Heuer Link, Ebels en andere “Blobby” jaren negentig ontwerpen.

In de jaren negentig brak je je nek over dat soort vormen, en waren ze juist weer generiek. Omdat wij in 2023 de jaren 90 nog niet als standaard go-to vintage inspiratie hebben omarmd ervaren we dit als “karakteristiek”, terwijl we jaren 40, 50 en 60 ontwerpen als generieker ervaren omdat die momenteel vaak gebruikt worden.

Als je definitie van “karakteristiek” te maken heeft met zeldzaamheid of niet-courant-zijn, tja, dan zou het dus zo maar kunnen. Ikzelf vind de Blobby Longines typisch voor z’n tijdsgewricht, en daarmee is de gemiddelde Mondaine Stop’n’Go of Movado Museum voor mij vele malen karakteristieker.

2 likes

“Herkenbaar” is misschien een beter woord.
Mijn interesse voor horloges was inderdaad begonnen in die jaren. Het ontwerp van het oude model van Longines is veel onderscheidend dan het huidige (dertien uit een dozijn) vind ik.
Mondaine en museum watch zijn ook karakteristieke en tijdloze klassiekers geworden, net als Tank en Reverso bijvoorbeeld, Link en Classic Wave hebben ook de potentie.

2 likes

Tja, Ik breek ook graag een lans voor mijn Santos als onderscheidend en klassiek. Wat betreft de link en classic wave ontwerpen
 Die zijn nog maar 30 jaar oud, dus even zien of ze over 40 jaar nog steeds staying power hebben. Ik vrees dat ik het niet meer mee maak. :slight_smile:

2 likes

Dat is het ook, zonder twijfel

2 likes

Klopt Chris, ik heb zowel de Farer als de GlashĂŒtte MĂŒhle met maanfase. Ik snapte ook niet wat men bedoelt met Off horloge, maar ik denk horloges die je niet vaak tegenkomt op het forum of op straat.

2 likes

Eerlijk gezegd is deze helemaal niet zo oud.
Is een remake uit 2003 :wink: originele zijn uit de jaren 80.

1 like

Verwarrende kast van Pomellato.

8 likes

:star_struck:

1 like

zou je in het echt moeten zien en voelen, want alleen dan merk je hoe serieus dit gemaakt is.
Ik ken het merk verder niet, maar ik vind het wel serieus leuk ding

1 like

Inderdaad, ken dit horloge van het Italiaanse huis al sinds de jaren negentig, heb altijd apart gevonden, maar in het echt is het nog bijzonder, guilloché wijzerplaat, retro index, eigenwijze wijzers, klassieke elementen in een moderne uitvoering, en een visueel verwarrend kast. Eigenlijk was het achterliggende idee, denk ik nu, rechthoekige combineert met ronde vorm, zoals de Symbiose van Corum.
IMG_2070

2 likes

Bizar horloge,

Ik hou wel van een beetje vreemd maar wel lekker. In deze categorie heb ik momenteel alleen de Minase 5 Windows. Genieten!!

12 likes

Heel apart en ook leuk!

1 like