Laat je Rodania zien!

Afgelopen week zat er eentje in een lotje wat ik kocht. Helaas zonder kast, maar wel een leuke wijzerplaat, en 1 wijzer. Blijkt er een redelijk gangbaar AS caliber in te zitten.

Ik heb er een Frankenwatch van gemaakt, uurwerk AS, wijzerplaat van Rodania, kast van Pontiac en wijzers van de baai. Nu te donker, maar als jullie een foto willen?

Dan kan dat… van @Lexaf heb ik een leuke ruil gedaan en heb ik twee Rodania’s

1 like

Tuurlijk! Een Foto! Graag!

Er zot een lichte ?“roestwaas” op de plaat, maar die gaat er niet af…

4 likes

Ik dacht ergens in de project inventaris ook iets van of een wijzerplaat of een compleet horloge gezien te hebben. Allemaal redelijk vers binnen, dus heb het nog niet uitgezocht. In ieder geval van o.a. Rodania een showcase doos op de kop getikt


Als ik het metaal heb gevonden zal ik meer posten

2 likes

Is een leuk klokje geworden. Goed gedaan. ‘Waas’ op de wijzerplaat lkeer zo laten. Patina & karakter!
Nato zou ik vervangen door een leren bandje. Nato past niet zo goed bij dit type / stijl dresser uit de jaten '60…

1 like

Gekocht rond 1992,

2 likes

Metaal inmiddels gevonden?

:sweat_smile: Ja dat wel, maar vergeten foto te maken :face_with_hand_over_mouth: Ik had ook andere prios de laatste tijd. Ga er nu even voor zitten.

The one!

1 like

Yes, echt hè.
Wat zou dat cool zijn om die ineens op de één of andere obscure website of rommelmarkt tegen te komen.

U vraagt wij draaien (vertraagd :upside_down_face:)

2 likes

Hi Lex, het is een oude post. Ik weet niet of je er achter bent gekomen welke uurwerk dit is. Dit uurwerk is volgens me een ETA 735.
Ik heb een art deco zonder merk, alleen een cijfer 735. Ik was zelf opzoek naar meer info en ik kwam jouw post tegen.

Zeker! al 2 jaar oud, van febr. 2020. En het draadje is al van december 2018!
Rodan(i)a is still alive and kicking!

Leuk, @pwchoo, dat je er achter bent gekomen welk kaliber er in mijn oude Rodana zit.
Dat is nou een van de leuke dingen die je hier op het forum hebt. Ik ben nogal hevig aan het zoeken geweest naar de herkomst van dit kaliber, ook in de Ranfft database, maar soms lukt het gewoon niet. Terwijl hij er toch gewoon in staat! Iemand die beter zoekt als ik laat dat dan ook gewoon even weten. Top! Dank voor het vinden.

Ik vind het altijd prettig als ik weet welk motortje er in zo’n oud horloge zit. Een leuke bijkomstigheid in dit geval is dat mijn ETA 735 uurwerkje er een stuk netter uitziet dan het exemplaar dat de Wijze Herr Doktor op zijn site laat zien.

Ik begrijp nu ook waarom ik 'm niet kon vinden. De brugvariant (fig. 3) is anders dan de 1e afbeelding. Fig. 3 valt op het beeldscherm buiten de pagina en ik kijk soms niet verder dan mijn digitale neus lang is!
Kijk en vergelijk:

image image


De Ranfft info is heel duidelijk en geeft ook aan dat er varianten zijn.

Hieronder tenslotte nog eens mijn eigen exemplaar:

Nogmaals bedankt, ik kan eindelijk weer rustig slapen… :face_with_monocle: :innocent: :sleeping:

3 likes

Blij dat ik toch nog kunnen helpen (2 jaar later). Dit van mijn is van een onbekende maker en het ziet ook minder fraai uit dan die van jou. Dit heertje is over 80 jaar heen en het houdt de tijd nog prima bij. :muscle:


5 likes

Incabloc is ook als merk opgenomen in het horloge merkenregister:


:thinking:

De schokbescherming lijkt mij een oud incablok:
afbeelding

2 likes

ah kijk, ik dacht Incabloc verwijst naar Incabloc :grin:
heb niet gedacht dit ook een maker kunnen zijn.

2 likes

Ja, ik vond het zo groot op de wijzerplaat staan, dat ik toch even ging kijken in Mikrolisk en waarachtig :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes

Kan er mij iemand meer informatie geven over deze Rodania? Het is het laatste horloge van mijn grootvader dat ik na zijn overlijden heb gekregen van mijn grootmoeder. Het is voor mij een zeer dierbaar horloge maar heb er eigenlijk nooit veel over geweten. Ben benieuwd of er iemand hier meer van weet!

Ps: Ik heb er geen boekjes of doos van, als iemand nog een oude Rodania doos of folders zou hebben die hij/zij kwijt wil, zou ik daar heel gelukkig mee zijn!

6 likes

Iemand die meer info heeft over bovenstaande horloge?