Laat je Rodania zien!

Hoi iedereen. Dit is de mijne… een CT16610. Vandaag ‘op de kop getikt’ via een 2de hands site. Zat geen doos of papieren bij, beetje spijtig.
Ik vind deze combinatie van kleuren heel geslaagd. Er moet enkel nog een nieuw batterijtje in.

4 likes

Leuke, ik heb net zo één maar dan staat er “Dugena” op. (En het is een Citizen)

Vandaag op een rommelmarkt gekocht. Klopt het dat dit een submerk van Rodania is? Iemand een idee van de ouderdom?

4 likes

@Sirrush Rodania heeft een reeks uitgebracht in 2018-2019 onder de naam Rodanex, maar ik denk dat historisch gezien Rodania en Rodanex verschillende bedrijven waren. Rodania bracht in de beginjaren onder de naam Rodana horloges uit, maar die naam is later dus veranderd. Als je de zoekfunctie op het forum gebruikt kom je de naam Rodana een paar keer tegen, maar niet jouw specifiek horloge. Veelal zijn dit ook vintage horloges. Ik ben geen expert, maar ik vermoed dat je het horloge ergens jaren 70 kan situeren. Als je de kast opent om het uurwerk te bekijken, kan je meer te weten komen.
Groet,
Kristof

1 like

Omdat het hier maar rustig is in dit topic… De Rodania van mijn vader zaliger :heart:

3 likes

Bedankt voor de info! Morgen eens opendraaien dan :slight_smile: !

Mijn eeerste ‘echte horloge’ toen ik 12 was. Veel meegemaakt en dat zie je spijtig genoeg ook. Binnekort het glaasje eens vervangen.

Het is een chono speciale edition van Eddy Merckx trouwens.

6 likes

Leuk om zo je eerste horloge nog te hebben! Dat blijft meestal toch wel speciaal. Een nieuw glaasje kan ik wel begrijpen, zou het terug wat opwaarderen :slightly_smiling_face:
Leuk weetje… Ik ben zelf ook op zoek geweest naar de historie van mijn vaders Rodania. En toevallig kwam ik uit op ook een Eddy Merckx-editie, maar dan uit de jaren ‘70. Alleen ontbreekt de naam Eddy Merckx op die ik heb gekregen :face_with_monocle: Ik ben er dus nog niet helemaal uit…

2 likes

Bij mij staat het ook vrij prominent op de band. Misschien hier ergens? Ik zou de stalenband ook willen opwaarderen maar om de details in hun oorspronkelijke staat te kunnen houden denk ik niet dat dat echt gaat lukken. Nuja wat krassen geeft de geschiedenis van het horloge weer natuurlijk. Mooi exemplaar trouwens! Deze is van de jaren 90 ergens. Ik snap wel dat ik als kind deze gekozen heb, de wijzerplaat is best mooi! Heel aparte kleur.

Blijkbaar is Rodania tegenwoordig in Belgische handen trouwens (sinds 2020)?

1 like

Ik denk dat bij veel mensen een Rodania als eerste horloge is geweest. Tegenwoordig is dat nog wel zo, maar heel erg noemenswaardig is het merk helaas niet meer. Het is inderdaad ook wel recent overgenomen, maar het was al veel eerder in Belgische handen. Op zich heeft het wel een mooie geschiedenis, maar het is toch vooral bekend dankzij het wielrennen en de Formule 1. Het logo is trouwens een auto-stuur :slightly_smiling_face:
Ik zou je exemplaar laten zoals het is, mooi ook zo met de krassen die er met de jaren zijn gekomen.
Het exemplaar van mijn vader was, denk ik, een standaard versie. En de Eddy Merckx die je vaker tegenkomt, zal net als die van jou een speciale editie geweest zijn.
Als je nog wat wil lezen over de geschiedenis, op dit forum vind je nog veel leuke informatie:
https://omegaforums.net/threads/so-what-do-we-know-about-rodania.47588/

1 like

Thanks! Als merk zijn ze inderdaad niet veel meer, maar de herinneringen he :slight_smile: Nu mijn vader zaliger was er rots van overtuigd dat Rodania en Festina de topmerken waren. Ik weet wel beter natuurlijk, maar als herinnering aan mijn vader zijn ze onvervangbaar en laten me stiekem soms grijnzen.

2 likes

Mijn Rodania ook eventjes hier :slightly_smiling_face:

7 likes

Mijn ‘big bird’

3 likes

7 likes

7 likes

Toch wel nieuwsgierig naar een mogelijke verwantschap - dus deze maar eens in dit topic aangedragen :innocent:
Wie weet er het fijne van :male_detective:?


Voor het verhogen van de vreugde heeft deze Rodanex ook nog een afwijkend lettertype, dat ik verder alleen zag bij die in de post van @Jurtz :relieved:

3 likes

Dat merk hoort voor zover ik weet bij dezelfde groep. :blush:

2 likes

Dat tussen Rodania en Omega is en blijft een prachtig mysterie. Dat Rodania eerder was met de lay-out van de Speedmaster is in ieder geval goed mogelijk en dan is het eigenlijk een kwestie van “beter goed gepikt dan slecht bedacht”
Good job.

1 like

Jammer dat er nog zo weinig over terug te vinden is. Nochtans een heel bekend merk in België :slightly_smiling_face:
Misschien is het inderdaad wel té toevallig dat er nu Rodanex by Rodania wordt uitgebracht.

2 likes

Daar is inderdaad al wel vaker over gepraat, ook op het forum… Blijft fascinerend!


Wel grappig, Rodania heeft een paar jaar geleden een ‘nieuwe’ versie van de Geometer uitgebracht, maar die mist toch de charmes van het origineel!

Bron: bol.com

1 like