Laat je Seiko Presage zien. Presage only

9 likes

Is er iemand hier die de Riki Watanabe (spb115j1) heeft? Ben al een hele tijd benieuwd hoe die emaille dial er in het echt uit ziet, kan alleen maar “winkelfoto’s” vinden.

1 like

Het model dat jij bedoelt heeft een donkere wijzerplaat. Die heb ik nooit in het echt kunnen bewonderen. Wat me wel op is gevallen bij donkere emaille of porseleinen wijzerplaten, is dat je niet goed kunt zien dat die van een speciaal materiaal zijn gemaakt.

Bij donkere wijzerplaten is een bewerking met de Japanse Urushi techniek (meerdere lagen lak met metaaldeeltjes) veelal wel goed zichtbaar, waardoor de wijzerplaat een zeer diepzwart met extra diepte lijkt te hebben. Een goed voorbeeld daarvan is de Seiko SARX029 die ik heb gehad. Magisch.

Zelf heb ik onderstaande Presage SPB267 uit de Arita Prestige serie met lichtere porseleinen wijzerplaat. Zelfs op foto’s kun je goed zien dat het gaat om bijzonder materiaal. Zeker bij subdials en datumvensters is dat effect aan de randen goed waarneembaar. In real life is dat effect nog veel sterker.
Hoewel emaille (en porselein) vrij sterk materiaal is, is het ook niet onkwetsbaar. Na langere tijd kunnen er scheurtjes in ontstaan. Bij oudere horloges zie je dat dan ook regelmatig.

11 likes

Wat een beauty zeg. En inderdaad op de foto’s al goed te zien. Misschien toch maar eens meer in gaan verdiepen. Is alles op de dial ook met de hand geverfd? Doet me haast denken aan de GBLT999 van Credor.

1 like

Ik ben geen techneut, maar zou tamponeren niet mogelijk zijn op porselein? Dat zijn een soort stempelkussens (in lekentaal dan hè).

14 likes

Na een week te hebben genoten van de nieuwe Astron vandaag deze klassieker maar weer eens omgedaan.

12 likes


12 likes

Deze vandaag om:

14 likes


Vandaag 5jaartjes getrouwd en de presage was mee :slightly_smiling_face:.
Men vrouw en zoontje ook :yum:

8 likes

9 likes

Die heb ik ook gehad, ook nog in het zwart. Leuk, maar toch uiteindelijk verkocht.

1 like

Nieuwe aanwinst: de SJE079.
Ik vind het een tof horloge.
En samen met z’n broertje is het een gaaf setje.

15 likes

14 likes

Prachtig horloge :ok_hand:

1 like

Wauw wat een plaat :ok_hand:

1 like

Draag m weinig, en als ik die plaat weer zie te weinig maar blijf toch het gevoel houden dat ie met 40mm eigenlijk te groot is…

13 likes

Valt best mee hoor. Staat je goed!

Misschien eens een andere kleur bandje proberen?

1 like

Staat je zeer goed en is echt een pracht horloge :wink:

1 like

11 likes