Het lijkt erop dat steeds meer “grote merken” keramische kasten produceren. Zelf totaal geen ervaring mee, maar de krasvaste en lichte eigenschappen spreken me wel aan. Ik ben benieuwd wat de HF-leden zelf keramische horloges om de pols hebben hangen.
Probleem dat ik heb met keramisch is dat ik niet uit kan staan dat er vaak zoveel onbekent is. Bij staal heb je legeringen waar best veel over te vinden is maar door de hoeveelheid mogelijkheden en geheimzinigheid van merken is dat bij keramiek maar beperkt.
Er zijn heel veel verschillende keramische materialen, dat maakt het soms lastig om door de bomen het bos te zien. Wat het vaakste gebruikt wordt is zirkoniumoxide, wat je elke kleur kunt maken. Omega, Longines, IWC en Zenith gebruiken dit (en waarschijnlijk nog meer merken). Dan is er nog het onderscheid tussen een coating en massief keramisch. Met andere woorden: ik begrijp je frustratie.
Ik kijk ff wat er op de telefoon staat, ik heb veel wolfraam carbide horloges. (Zitten een paar dubbele tussen, sorry, ik heb nog meer maar die kan ik zogauw niet op de telefoon vinden)