Laat 'm zien, het horloge waarmee je vintage verzamelwoede begon!

Gelijk maar een klassiek post-vorm om dit forum te starten, de “Laat 'm zien”! Welk horloge was het voor jou waardoor je begonnen bent vintage horloges te verzamelen?

Voor mij was het de aanschaf van een in mijn ogen apart horloge. Op een veiling van Sotheby’s in New York in 2001, die ook via eBay te volgen was, stond een 24-uurs horloge te koop. Het horloge kostte me ongeveer 550 gulden en bleek bij aankomst kapot en de douane wilde ook nog eens wat belasting hebben. Na een dure reparatie was het horloge eindelijk te gebruiken maar ook dat bleek maar afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Het was namelijk een 24-uurs horloge en aan het aflezen van de uren heb ik nooit kunnen wennen.

Maar het heeft toen wel mijn interesse voor mechanische horloges gewekt. Eerst alleen voor horloges van Montilier, daarna voor (letterlijk) van alles en nog wat. De “oudere” forummers zullen zich nog wel enkele van mijn “topstukken” kunnen herinneren :smiley:

Ik heb 'm gelukkig nog steeds (ondanks herhaalde biedingen van 550 euro en meer), mijn eerste echte vintage, een Montilier Commander 24:

En hier begon het allemaal mee…13 jaar geleden.mijn eerste vintage.Een geschenk van mijn inmiddels overleden grootvader.Gekocht in Indonesie vlak voordat mijn moeder als 13 jarig meisje samen met haar ouders in 1953 op de boot gingen samen met duizenden andere voormalig nederlands-indie inwoners richting holland omdat het er op dat moment niet meer veilig was voor de nederlanders.Wat ik nog weet van dit horloge is dat hij het kocht van een arabier van zijn laatse indonesische geld.

Gr dennis:)

Dit is de schuldige !!!

(inmiddels 4 bruine, 2 zwarte, 2 Ufo’s, 3 witte en 3 zwarte helmets en nog veel meer 6139/6138 uurwerken zonder bijnaam verder…)

Het begon eigenlijk met Opa, die vroeger een “raar” horloge had, waar anderen niet op konden klokkijken: het ding had een 24-uurs wijzerplaat. Opa is al vele jaren heen en waar het horloge is gebleven is onbekend.
Vorig jaar dacht ik in nostalgische bui eens wat rond te zoeken op Internet of zulke klokjes nog te koop waren. En toen liep ik tegen deze aan. Niet wat Opa had, die had een mechanisch horloge. En ook niet wat ik zocht, want ik zocht een Airman-automaat. Maar dit was een toevalstreffer, een die je zelden of nooit te koop ziet.

De verkoper schreef:
i’ve held onto this watch for years, because my dad gave it to me, but the new bride says i don’t need all these watches that i am not wearing, and to be honest , my collection has grown to the point that it’s time for me to part with some much loved watches.

Kennelijk wonen ook in behoorlijk afgelegen oorden nog verzamelaars van horloges :), ik vond hem namelijk hier, in de wereldstad Whitefish, Montana, USA:

Name: Glycine Airman Quartz
Size: 36-40MM
Width between horns: 19mm
Movements used over the years:
FHF 960.111 1978-1988 model 3
Time display: 24 hour
Dial colors: Black, blue “dégradé” evidencing day and night
Glycine ended producing model 3 in 1989.
Date indicator: black color
Text on dial: Glycine Airman and the Glycine Logo
Markers: Hour markers at the even-hours
Crystal: Mineral
Bezel: Rotating bezel

Ik heb contact gezocht met de eigenaar van het Glycine Sales & Service Center in de US om aan meer informatie rond deze klok te komen (de archieven van Glycine in Zwitserland zijn ooit eens onder water gelopen, waarbij veel documentatie verloren is gegaan).
Het antwoord was:

Hi, 823-111 is the model number,-1783 is the case nomber.
The airman quartz was in production from 1978 to 1988 and 1000 pieses were sold only by me.
The watch was made by the previous owner of Glycine.
Regards, Werner Siegrist, Glycine Sales & Service Center since 1967
Falcon Watch Co. since 1990

En nu ben ik zelf dus een Opa met zo’n “rare” klok, waar anderen niet direct op kunnen klokkijken.
Dit is ‘m (en het is 10 over acht in de avond):

Het begon bij mij eigenlijk al een beetje in 1973, toen ik deze Omega Seamaster kocht en hem daarna 25 jaar gedragen heb. Gedurende die tijd steeds in de etalages van juweliers gekeken of ik een zelfde horloge nog eens zou zien. Nou niet dus. Hier een fotootje voor de ‘restauratie’:

Vorig jaar is de koorts pas echt uitgebroken toen ik de Omage wilde laten repareren en me op dit forum in heb laten schrijven. Dat is dit jaar gebeurd door Ferrie Schweitzer en nu ziet het er zo uit:):

De Russische horloges hebben ook mijn aandacht getrokken en mijn echte eerst vintage aanwinst is deze Shturmanskie uit de beginjaren '80.

De reden is dat dit type horloge ooit eens is meegegaan op een ruimtereis en dat is een klein rood draadje in mijn verzameling. Zodoende zit ook deze Strela in de verzameling. Dit type horloge is tijdens de eerste ruimtewandeling van Leonov gedragen (zij het waarschijnlijk met een andere, witte wijzerplaat). Deze komt uit de beginjaren '60:

geweldige aanwinsten, de omega is prchtig opgeknapt

Ziet er goed uit die Omega. Op dit moment ligt mijn soccer timer bij Ferrie in het atelier en ik kan niet wachten totdat hij klaar is…

beste , misschien hier :

http://www.orolus.com/glycine_airman.shtml

grtjs

Pracht stukken , echt watertanden als je ze bekijkt , … ruimtevaart ?? dan moet je zeker gaan voor de speedmaster Omega '68 , mocht als eerste op de maan rondhuppelen.
Mijn enige ‘Vintage’ is een simpele Omega Seamaster 600 uit '65.Dan volgt een timex automaat '70, Vintagejagers : op ebay-österreich (aut) vind je nog een resem van pronkstukjes.
grtjs

't Is de pecunia, of liever het ontbreken van voldoende hiervan (nou ja, wat is voldoende, ik heb het niet slecht hoor;)), dat me naar de russen drijft. Geen straf hoor. Het is wat minder mainstream en dat vind ik ook leuk.