Laat 'm zien je... uurwerk-merk!

Ik zocht van de week de naam van een uurwerkmaker aan de hand van een merkje op een horloge en toen viel me op dat er toch wel heel veel uurwerkproducenten zijn (geweest). Een hoop van die bedrijven bestaan niet meer of zijn in samenwerkingsverbanden hun eigen naam verloren. Maar toen dacht ik dat het leukt zou zijn eens te kijken hoeveel verschillende merken uurwerken wij bij elkaar hebben. En dan heb ik het dus over de verschillende uurwerk makers, dus eta, valjoux, ,lemania, lorsa, miyota en ga zo maar door. Dus niet verschillende types (bv valjoux 7733, 7734, 7750, 7751 enz), één per merk/maker is genoeg :smiley: en dus ook niet horlogemerken.

Handig lijkt het mij om onder je post een lijstje te zetten met wat er al is geweest, dus even knippen van je voorganger en met je eigen toevoeging er weer onder plakken.

Ik zal de/het spits afbijten, misschien leuk om er niet gelijk 10 op te zetten maar steeds één per persoon?
Ik begin met een uurwerk van Chézard (type 7400)

Merken die we al hebben:

• Chérzard

Leuk idee,

Ik heb een Plato horloge met een Venus uurwerk.
Helaas geen foto. Maar Venus heeft ook onder eigen naam horloges uitgebracht, maar werd ook gebruikt door (volgens mij) Rolex…

• Chézard
  • Venus
  • Chézard
  • Venus
  • Miyota

Hier een foto van een Miyota in mijn Guess:

Ruud

De poljot 31861 in mijn Shturmanskie…

.

• Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot

Grrrrrrr, eentje per persoon maar? :smiley:

OK: Landeron, op de foto 2 kolomwielchrono’s caliber 52 en 39:

De lijst zover:

• Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron

Todat het een beetje opdroogd en dan mag je gaan smijten Paul! :smiley:

ik heb een vintage Onsa klokje. Er schijnt een Felsa automaat in te zitten. Ik durf hem niet open te maken voor een foto…

• Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa

groet Arno.

Jaaaa! Dat telt niet, je moet het laten zien, we leven hier op foto’s :smiley:

het uurwerk van mijn Jaeger-LeCoultre K885

• Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre

Unitas 6498 in mijn Stowa Marine Original

• Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
  • Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
    -Seiko
    -Unitas

Nieuwe Seiko uurwerk in de Spirit;

• Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
  • Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
    -Seiko

Jongens , ( Mannuh…) ,
Ik vind 't grandioos , dat idee van Henrik !!!
Ik loop , ( volg 't Forum ) , alweer een tijdje mee en dat ik er kennis mee op doe staat voor mij vast .
( Bijvoorbeeld , ik bied mee , op een mooie Bulova , ik stel op een gegeven moment tijdens het verloop van de veiling op Ebay voor mijzelf een max.prijs vast , ik verlies , een ander koopt het , maar ik blijk er slechts een tientje onder te zitten . Dan heb ik voor mijzelf toch het gevoel van : “” Kijk , had je die maximaal haalbare prijs toch aardig ingeschat !"“
Ik geniet ook van de vaak fraaie foto-reportages welke sommige Forumleden plaatsen . En van de reacties daarop .
Vragen roept het echter ook vaak op …
Kijk , dat Poljot Russisch is , da’s bekend .
En Miyota Japans, dat ook .
Maar Jaeger-Le-Coultre , is dat nou Frans of Zwitsers ???
En nu , tijdens deze ““draad”” , komen er al weer mooi namen voorbij .
Daarom een vraag , een verzoek , een suggestie :
Kunnen jullie het verzoek van Henrik in een dusdanige vorm gieten , dat het een fraai, alphabetisch , overzicht wordt .
Niet alleen namen , maar ook vestigingsplaatsen , jaartallen van oprichting , jaartallen van faillissement en/of sluiting .
En ““last but not least”” , veel bedrijven zijn verkocht , gesloten ,failliet gegaan en daarna onder andere namen doorgegaan.
( Bijvoorbeeld Poljot , hebben die Russen na de overwinning op Duitsland in 1945 niet vele fabrieken ontmanteld , meegenomen en in het Moederland weer opgebouwd ? En is Poljot nou niet gewoon een voortzetting van een bekend en goed Duits merk wat eenvoudigweg ““geconfisceerd”” is ? Ook in de raket-industrie , in de auto-industrie , is zo gehandeld . Kent iemand de Opel Kapitein nog ? Was dat niet sprekend een Volga ? )
Maar goed , we hebben 't over horloge’s .
Dus de gegevens die een ieder zo netjes vemeld , kan dat op een bijlage , zodat een geinteresseerde die eenvoudig kan overnemen en uitprinten ?
Met de relevante gegevens .
Heb ik nog een vraag :
Henrik praat over types , noemt nummers op …
Die zeggen mij , een leek , niets …
Ook gaat vaak het woord , de aanduiding , ““caliber”” voorbij …
Een “” Eta”" - uurwerk…
Indien 't echt veel werk is , vergeef mij mijn verzoek .
De meeste van jullie hebben huis , haard , kind en werk .
Maar 't zou wel leuk zijn …!!!
Hartelijke groet aan allen ,
Peter Peters

Leuk idee!
Aan de orde zijn geweest:
Chézard

• Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
  • Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
    -Seiko
    -Unitas

en dan nu de Omega 28.10 RA uit 1944 uit mijn Hamerautomaatje

Sieb Schreef:

Unitas 6498 in mijn Stowa Marine Original

• Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
  • Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
    -Seiko
    -Unitas

groet,

Sieb

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging op 08/12/2006
13:21 door Sieb.

Deze zou moeten staan onder ETA, als je achter de balans kijkt kun je ook gewoon het eta logo zien. ( unitas 6498 is tegenwoordig de type naam , dus niet het merk)

In mijn Roamer GF het caliber : FHF-ST 969-4N

Chézard

• Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
  • Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
    -Jaeger-LeCoultre
    -Seiko
    -Unitas
    Omega 28.10 RA
    . FHF-ST 969-4N

Ik denk dat dat wat omslachtig gaat worden voor deze post hoewel het idee erg goed slecht is. We kunnen natuurlijk als de post op zijn eind raakt (maar dat kan nog even duren ;)) met elkaar proberen die lijst wat body te geven door die gegevens er bij te gaan zoeken. Een heel handig boek waarin een hoop van die info staat heb je al, dat is “Armbanduhren, Geschichte, Technik und Design”. Moet je maar eens achterin in de merken-index kijken, volgens mij staat er bij elk bedrijf de oprichtingsdatum en als er meer over in staat ook een verwijzing daarnaar.

Wordt lastig denk ik, tenzij iemand dit boekje aanschaft:
Pritchard K.H.: Swiss Timepiece Makers 1775-1975
Mevrouw Pritchard heeft enkele jaren besteed aan het verzamelen van info over alle Zwitserse horlogefabrikanten, het boek is in twee delen en telt in totaal 1800 pagina’s!! :smiley:

het was ff prutsen om de kast open te krijgen…rolex 16610 lv

• rolex 3135
  • Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
  • Chézard
  • Venus
  • Miyota
  • Poljot
  • Landeron
  • Felsa
  • Jaeger-LeCoultre
  • Seiko
  • Unitas
  • Omega 28.10 RA
    . FHF-ST 969-4N

Dat is dat boek waar ze op het nawcc (of zoiets) forum altijd mee schermen als je een vraag stelt… Om gek van te worden. Ik heb daar jaren terug eens een vraagje gepost over een uurwerk in een zakhorloge. Krijg je als antwoord: “moet je Pritchard K.H.: Swiss Timepiece Makers 1775-1975 kopen…”. Dus ik antwoord iets als “nou, een heel boek kopen voor een beetje info lijkt me wat overdreven”. Vonden ze daar blijkbaar niet want toen ik later weer eens een vraag stelde over iets anders kreeg ik hetzelfde antwoord. Met een link naar Amazon.com.
Gelukkig hebben we nu Horlogeforum.nl… en krijg je hetzelfde antwoord! :smiley: :smiley:

Schroevendraaier tussen de deksel en de kast, hamertje er op… open! :smiley: