Laat ze zien.............. horloges met springend(e)

Omdat Arno en ik er deze week beide één als nieuwe aanwinst hebben ben ik wel benieuwd naar de mechanische (dus geen quartz!) horloges met springend uur of springende seconde (zijn ze er met minuten???) in ons midden.

Voor alle duidelijkheid zijn dit horloges waarbij de aanduiding niet vloeiend maar met sprongen gaat. Bij een mechanisch horloge met springende seconde springt de secondewijzer één maal per seconde alsof het quartz is en bij een horloge met springend uur gaat het in alle gevallen om de aanduiding van het uur achter een venster onder de plaat dat niet spoepel verloopt maar echt op het uur verspringt. De seconde is bij dat soort horloges, als ze ze hebben, altijd een wijzer, de minuten kunnen ook onder een venstertje in de plaat zitten of met een wijzer normaal rondjes draaien.

Ik heb er twee, de eerste is de ARSA Spingmaster met springende seconde:

En mijn nieuwe aanwinst, de Revue Thommen G.T. 1885 Saltarello (geleende foto):

Ik ben benieuwd!

Interessant, mechanische horloges met jump-sekondes.
Maar waarom bestaat deze functie? Bij quartz horloges is de reden van een jump-sekonde energiebesparing, zodat je niet elke paar maanden het batterijtje hoeft te verwisselen.

Je ziet ze in ieder geval niet vaak bij een mechanisch horloge.

Een jump-uur kom je wel wat vaker tegen.

Heel apart horloge die Revu Thommen Henrik, tres chic
zijn veel fabrikanten die de jumping second maken of gemaakt hebben, Trias , Panerai , Moser .

het enige nut is volgens mij dat je een sekonde lang kan kijken wat iets of iemand heeft gedaan in een bepaalde tijd op de sekonde af., dat is met een vloeiende continu beweging van de sekondewijzer praktisch onmogelijk.

Groet, André

Ik heb dit altijd een beetje bizarre complicatie gevonden… Ik denk met afstand de meest waardeloze complicatie, maar technisch wel interessant…
Waarom zou je een mooi mechanisch uurwerk eruit laten zien als een quartz uurwerk :slight_smile:

Ik heb ook wel eens gehoord dat de reden “verbeterde afleesbaarheid” zou zijn… zou kunnen, maar wel een beetje ver gezocht. Het zal wel meer in de categorie vallen “we doen 't, omdat we 't kunnen”.

Zag een erg fraai exemplaar van Panerai in witgoud, bij een dealer in NL. Deze had aan de binnenkant van het glas in de achterkant een klein loupje, zodat de complicatie vergroot zichtbaar was. Erg leuk gedaan!

De ARSA is erg fraai. Gefeliciteerd met de nieuwe klokjes, Henrik!

Groet
Mark

Groet
Mark

helaas heb ik niks met een springend uur of seconde…alleen de datum maar die vielen af…dus van mij geen plaatjes
leuke klokjes , en de arsa is helemaal apart natuurlijk …dat ze moeite hebben genomen de seconde wijzer zo aan te passen.

Het enige dat ik kon vinden was een oude Raketa 24-uurs met … springende onderdelen :D:D:D

Ruud

Daar heb ik er een paar jaar terug ook nog diverse van gehad!

Leuk, die ARSA: dat was toch het bedrijf achter de Unitas-uurwerken (Auguste Reymond)?

Deze heb ik niet, maar ik zou hem wel graag willen hebben…

Ik zou er ook nog wel wat voor willen betalen, om deze in mijn collectie te krijgen.
een James Bond ChronoSwiss :slight_smile:
prachtige regelateur (tu) , vraag me af wanneer dat Chronoswiss logo in de display verschijnt, op Gerd Lang zijn verjaardag misschien ?

Helaas Andre, van die James Bond is er maar 1. Dat is het serienr. op de voorkant, wel apart. Zoals zoveel dingen op dit horloge. Prachtige guiloche wijzerplaat (wel gestanst helaas), digitale uur- en retrograde minutenwijzer. Een beauty! :smiley: Wat betreft het Chronoswiss logo, waarschijnlijk om 24.00 u. Weet ik niet zeker overigens.

Is er ook een versie waarbij er een foto van Gerd Lang verschijnt? Ik denk, als het Gerd R (!) Lang ligt, dat die foto dan 24 maal per dag verschijnt… :wink:

Ik ben dus niet de enige die zo enorm genoeg heeft van de zelfverheerlijking van die Gerd…

Ik heb nu drie maal een Chronoswiss gehad, en driemaal over weer verkocht (ondanks dat het best wel mooie holroges zijn, vooral die Orea die ik had). De belangrijkste reden van verkoop is dat telkens als ik naar het horloge keek, ik die gezoetfoosde kop van Lang weer voor me zag… Brrrrr…

gr,
Hans Mennink

lol :wink:


ich bezorg 'm gratis für nix thuis für meine freund Hans :slight_smile:

in farbe ziet ome Gerd er nog viel besser aus, fast nicht heel erg griezelig (nur ein bischen):

altijd een alibi om je Chronoswiss te verkopen :wink:

En altijd die eeuwige loep van onze vriend…:frowning:

Op de foto bij de collectie in Armband Uhren Katalog poseert ie tegenwoordig ook al met zijn vrouw voor het tuinhekje…En in advertenties zit ie midden ‘‘in the middle of nowhere’’ op een stoel naast een rivier…Tja…

Voor de liefhebbers… :wink: