Laat ze zien: je zakhorloge(s)

Altijd leuk zo’n “laat ze zien”! En omdat er de laatste tijd toch veel over zakhorloges te melden is geweest en er misschien zelfs een eigen subforum binnen horlogeforum over komt…:

Laat ze zien, je zakhorloge(s)!

Alvast een voorproefje van mijn “collectie”, een chrono voor renovatie (is inmiddels gerenoveerd), de rest volgt vanavond:

Het (mij nog steeds onbekende) uurwerk:

das wel een mooie henrik (tu)

ik heb er maar 1 … en hij is net onderhanden genomen door een mede forumlid… nog super bedankt :smiley:
de foto’s zijn van ervoor … het grootste verschil is dat hij nu weer loopt …:wink:

Op miraculeuze wijze heb ik de hand weten te leggen op de “na” foto’s en een filmpje van het horloge van Seamaster :stuck_out_tongue: .



filmpje: http://members.home.nl/bredewold/sav-seamaster/movement.WMV

Ik heb ook nog een paar recente aanwinsten, waaronder dit mooie en degelijke zilveren “doktershorloge” .

Het is een engelse spillegang met secondenwijzer gemaakt door Cristopher Rowlands.
Wat bijzonder is is vooral dat het een secondenaanduiding heeft en tevens een “hack” functie die het uurwerk laat stoppen.
Spillegang uurwerken waren in de regel niet nauwkeurig genoeg om uitgevoerd te worden met een secondenaanduiding dus is dit vrij zeldzaam, onder de glasrand bij de 4 zit het hendeltje om het uurwerk te stoppen.
Het horloge heeft een afwijking van circa 2/3 minuten over een etmaal en is vast nog iets te tweaken voor betere resulaten!

Sober en degelijk met een mooi verguld uurwerk, geblauwde schroeven en een diamant als lager voor de balansas:






@Henrik: ik had toch de kaliberboeken uit de kast gehaald voor het andere draadje :slight_smile:
Dus: dit lijkt me een Lemania 19 lijns chrono:

de vorm van de hamer (nulstelhevel) en de veer daarvoor is wel anders, maar de konstruktie lijkt me verder gelijk; grappig dat op je foto het “sternradpal” (tussentandwiel naar minutenregister) verkeerd-om gemonteerd is :smiley: :smiley:

Groet,
Paul

das ff wat anders … erg mooi

idd …ik heb ze opgeslagen maar was ze vergeten

Lemania is altijd mooi! Ik hoop dat de sternradpal dan nu wel goed zit, ik zal zo even wat foto’s maken. De horlogemaker van toen was volgens mij eigenlijk een klokkenmaker dus ik heb er niet direct al te veel vertrouwen in :smiley:
Het lukt me met lampenlicht voor geen meter om een behoorlijke foto te maken. Morgen dan!

Een paar grappige klokjes:

Een Agassiz (voorloper van Longines) vestzakhorloge, vermoedelijk van rond 1885; dit is een “size 8”, en het is “lever set”, de tijd verstellen gebeurt dmv het heveltje bij 4 uur:

Een zakhorloge van het merk Corma, Zwitsers uurwerk in Amerikaanse “size 16” kast; voor een paar jaar terug waren dit soort klokjes voor $100 per 10 stuks te koop op Ebay, in de USA werden/worden Zwitserse zakhorloges gezien als “neppers”; dit was trouwens ook m’n allereerste (geslaagde) horlogereparatie:

Toch wel het meest bijzondere zakhorloge wat ik heb, een oude chrono met datumwijzer in een blauw stalen kast, geen idee van het jaar of maker; loopt na een komplete revisie weer heel behoorlijk, het uurwerk tikt ongeloveloos luid:

En een recente “aanwinst” (enkel uurwerk), heeft wel wat dreigementen gekost om de Ebay-verkoper ertoe te bewegen om het op te sturen (ik had het “voor weinig” gewonnen B)- ); een droom voor de techneut, dit Valjoux rattrapante kaliber heeft pas een hoop heveltjes, en er staat ook nog Breitling op de wijzerplaat; hier zou je toch een aardig polshorloge van moeten kunnen knutselen… :smiley:

Groet,
Paul

heel mooi werk; wat een enorm dik balanswiel trouwens, wat is het tikgetal van zo’n spillegang eigenlijk?
Die hack funktie is verbazingwekkend op zo’n oud uurwerk, als ik het goed zie drukt die hevel gewoon tegen het schakelrad?

Een komplete “voor en na” van zo’n spillegang met wat details van het uurwerk lijkt me heel interessant om eens een keertje te zien…

Groet,
Paul

Mooi spul komt er allemaal langs in dit topic (tu)

Mijn laatste aanwinst was een Omega in een stofdichte 52mm extra buitenkast uit 1942 , KM = Kriegsmarine gemerkt

DRGM op die buitenkast = Deutsches Reichs Gebrauchs Muster = een soort van patent registratie
Omega caliber 15J - 38,5 LT uit 1936 - emaille wijzerplaat met typische geblauwde wijzers.



Ik heb een nieuwe camera… en die doet het toch goed!!! Dus even wat meer foto’s!

Mijn zakhorloges zonder de stopwatches op 1 Minerva na, die is te mooi en volgens mij hier nog niet gepresenteerd!

Links ziet u een militaire Hamilton chrono met Model 23 uurwerk, 23.146 van gemaakt. Dit is nummer 21.955, rechts een Minerva Stopwatch met Minerva, volgens mij cal 25, uurwerk.

Hier ziet u links een onbekende chrono, ik denk uit Frankrijk of België (duh…). Het uurwerk is door Paul herkend als zijnde van Lemania, dat is natuurlijk een klein feestje waard. Daarnaast een Roskopf Patent (is dat nou wel Roskopf of juist een ander die het systeem heeft gejat?). Leuk is dat dit een voorloper van de Lings-en en Cimier’s is, een druk op de knop rechts en… de secondewijzer stopt. En de rest van het uurwerk ook :smiley:

Nu wat close-ups van de uurwerken.
Het Hamilton Model 23 uurwerk, prachtige zwanenhalsregulering en schroevenbalans…

De Minerva, een prachtig uurwerk, maar er is bij de productie wel een beetje op bespaard, geen schroevenbalans en er is ook niet overal gebruik gemaakt van edelstenen lagers. Jammer. Maar wel een mooie foto hè?

Het Lemania uurwerk. Zit nu wel alles goed Paul?

En dan het Roskopf uurwerk. Zoals het bedoeld is: cheapo maar het werkt.

Hier een close-up van de balans. Die ribbeltjes op de balans zijn bedoeld zodat het stoppen van het uurwerk goed functioneert.

mooie uurwerkjes zeg (tu) vooral je Hamilton blijf ik errug fraai vinden!
Op die Lemania zit de sternradpal (ik heb 't zelf ook moeten opzoeken, normaal gesproken noem ik dat “dat piefje”) weer helemaal korrekt (anders had het minutenregister ook nooit gewerkt); heel mooi opgeknapt trouwens (tu)

Die Minerva is toch een (redelijk zeldzame) rattrapante timer? Grappig toeval: ik heb gisteren op Ebay net een stopwatch met Valjoux 24 rattrapante gescoord! tenminste: dat hoop ik, want de foto’s waren nogal wazig :smiley:

Ik gooi er nog een Zwitsers klokje tegenaan, ook weer voor de Amerikaanse markt, ergens rond 1920-30 denk ik?
Een Capitol met wel 21 jewels! de meeste jewels zijn echter de deksteentjes die helemaal geen funktie hebben, maar het ziet er echt wel indrukwekkend uit; let ook op de Geneva stripes op de bruggen, de geschroefde chatons en de zwanenhals-fijnregulering, allemaal dingetjes om het uurwerk er kwalitatief beter uit te laten zien.

Als ik trouwens de hoeveelheid reakties in dit draadje bekijk, dan denk ik dat een apart zakhorlogeforum een tikkeltje armoedig gaat worden! :stuck_out_tongue:

Groet,
Paul

Vr gr Ron

Paul, weet je wel zeker dat je geen horlogemaker bent? Je weet weet er zo enorm veel van dat kenners jou vragen stellen over hun horloges. Heel veel respect! Groet, Ben.

Ik heb wel eens een certificaat met — Master Watchmaker---- gezien , met Paul’s naam er op,
hij noemt zichzelf echter liever een "“knutselaar”"
gek genoeg krijg ik iedere keer mijn vintage horloges weer terug in perfecte staat, en af en toe bouwt hij
zelfs een compleet horloge voor mij (tu)
wat mij betreft is hij het stadium van knutselaar allang ontstegen :slight_smile:

André

Doen we nog een keer als ik een geschikte kandidaat vindt!
De hevel drukt inderdaad tegen het schakelrad, wel een beetje eng he?
Zo’n spil heeft een bph die gemiddeld tussen de 1300 1330 ligt geloof ik, weet het niet precies.

Heb je die stopwatch met valjoux 24 al binnen Paul? Ik ben erg benieuwd naar de uitvoering en het aantal steentjes daar over de mijne nogal wat onduidlijkheid was op een Minerva forum. Nou hebben ze daar natuurlijk ook alleen maar verstand van Minerva :smiley:

Mijn valjoux 24:

De Minerva is overigens inderdaad een niet allerdaagse Minerva 25 (volgens mij).

Ik denk inderdaad dat een zakhorloge sub-forum niet erg populair zal worden. Maar misschien probeer ik het binnenkort toch eens, je kunt altijd weet terug. En het hoeven ook geen 100 posts per dag te zijn, als er maar mensen plezier aan beleven en we er allemaal wat van kunnen oppikken.

Nee, d’r is nog niks binnengekomen, de verkoper wou alleen als parcel versturen en niet in een global priority envelop, dus dat zal wel weer wat langer gaan duren… :frowning:

Voordat ik de knop “Buy it now” indrukte ben ik eerst even gaan speuren en vond ik dit plaatje van een identieke timer: Valjoux 24 met 7 jewels (volgens mij hebben stopwatches zowieso vaak minder jewels):

hopelijk lijkt mijn exemplaar een beetje hierop!

Groet,
Paul