Dit heeft niets te maken met het topic over de woordspelingen of over dubbele nationaliteiten in iemands paspoort!
Dit topic gaat over de afkomst van de horloge’s die jij in je verzameling hebt. Er zijn natuurlijk de Zwitsers en de Japanners, maar er zijn ook Russen, Chinezen en Duitsers, en laten we natuurlijk de Nederlandse merken niet vergeten.
Kortom: laat hier jou horloge’s uit diverse landen zien!
Dat wordt een internationaal geheel dan, helemaal als je ook er bij betrekt waar je ze vanaan hebt.
Hier een greep uit mijn kistje:
Seiko White Helmet: Japans merk, neem ook aan dat deze in Japan is gemaakt. Gekocht van iemand op de Filippijnen
MarcelloC Nettuno: Duits merk, gemaakt in Zwitserland. Gekocht van een Oostenrijker.
Breil Manta: Italiaans merk, japans uurwerk van binnen. Gemaakt in… geen idee. Gekocht van een Italiaan.
Glycine Airman 3: Zwitsers merk en deze is ook gemaakt in Zwitserland. Maar dit model is uitsluitend in de VS verkocht (oplage 1.000 stuks). Gekocht van een Amerikaan.
Bulova Accutron 214: Amerikaans merk maar deze komt uit een zwitserse fabriek (kan je aan de codes op de achterkant zien). Gekocht van een Duitser.
Certina C-tronic: Zwitsers merk, gebouwd in Zwitserland. Uurwerk wel op basis van een Amerikaans patent (van Bulova). Gekocht van een Duitser
Junghans Mega-1: Duits merk en gebouwd in Duitsland. Gekocht van iemand uit Frankrijk.
Sumo: Japans product, gekocht van iemand in Chicago,een Traumahelikopter-piloot.
Auricoste Spirotechnique, Frans product. Tot voor een paar jaar nieuw te koop in de Parijse werkplaats. Deze is gekocht via de Franse uitvoering van M’plaats
Nivada Grenchen, Frans product. Gekocht van Alistair Gibbons van ATG Vintage Watches. Volgens mij een van de meest sympathieke on-line horlogeverkopers
De Fransen zijn toch ook nog best goed vertegenwoordigd maar ik heb het idee dat die wat minder vaak worden gepost.
Zijn er nog hedendaagse Franse merken, of zijn ze eigenlijk alleen nog als vintage te vinden? En is er misschien ergens een inleiding in de Franse horlogemakers geschiedenis? (zoals je die zovaak en overal kan lezen over bijv. de Zwitsers)
Tja, na meer dan dertig jaar krijgt een mens wat bij elkaar hé…
Het exacte aantal weet ik niet, want ze liggen bijna allemaal veilig in een bankkluis, maar bij een laatste telling, vorig jaar zat ik toch al boven de vierhonderd…