Laat ze zien...... Schroevenbalans

Het einde van het jaar alweer. Tijd om de balans op te maken.
Een goed moment om de uurwerken met een schroevenbalans aan het forum te laten zien.

Ik trap af met met het Omega caliber 503 van mij gouden Seamaster Calendar.

plaatje van mijn Epos 8 jours.

Het betreft een Hebdomas uurwerk met schroevenbalans en 8 dagen gangreserve.

Groet Arno.

Toch?

Wat is het voordeel van zo`n balans tegenover 1 zonder schroeven ?


Hammie 912…
En van mijn laatste aanwinst die ik nog binnen met krijgen… een uurwerk van een engels snek zakhorloge met “Liverpool Windows” :

Beste Joost,

Bij het zien van je foto werd mijn belangstelling ook getrokken door de deksel van dit zakhorloge. Ik meende een streepmotief te herkennen. Is dit juist.? Ik heb ook een zakhorloge met zo’n streepmotief .Het schijnt een Russisch procede te zijn (het wordt gebrand heb ik gehoord) en schijnt vrij zeldzaam te zijn.

groet,

Alexis


idd het heet ik meen niello en dan met puntjes op de e …er is reeds eerder het 1 en ander over op het forum geweest…dus je zou even de zoek functie kunnen gebruiken.

niet helemaal goed te zien, aangezien het horloge loopt en de balans dus draait

en dit is de voorkant.

Angelus Chronodato, met een heleboel schroefbalansen :smiley: :smiley:

Beste Joost,

Erg bedankt. Mijn horloge is ook een Ancre uit 1922. Dit procede was toen blijkbaar en voque.Dit zakhorloge kocht ik bijna 35 jaar geleden op de vlooienmarkt la Batte in Luik. Ik ben inmiddels via de zoekfunctie meer te weten gekomen over deze speciale techniek. Erg interessant. Nog bedankt voor je info, en een goed Nieuwjaar gewenst.

Alexis

paul wint :D…hier kunnen niet veel mensen tegen op :wink:

rofl!
haha dit is niet meer normaal Paul…

Heb je hem weer met z’n Stowa :), maar ja, het is het enige horloge met schroevenbalans dat ik bezit.

Mijn IWC…

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Groet
Mark

coole foto Paul.

Dit noemt men een "compensatsiebalans"
De schroeven zorgen voor een betere balans en daardoor een nauwkeuriger lopen.

Gerwin

Niet heel erg scherp/ dichtbij, sorry heb nog geen EOS.