Laatste 'grote' horloge er uit

In de loop der jaren heb ik ontdekt dat ik horloges van 42mm of meer te groot vind. Ik heb een platte pols van 19,5cm, dus ik kan ze in principe prima hebben. Toch valt elke keer tegen dat zo’n horloge direct erg aanwezig is. Niet in de laatste plaats doordat ze altijd onder je overhemd uitpiepen. En in de regel zijn ze ook nog aardig hoog en zwaar.

Waarschijnlijk gaat morgen de Steinhart OVM de deur uit. Leuk ding, maar met de stalen band te zwaar en in algemene zin net te groot. Had hem liever in 40mm gehad. Tussen 36 en 40mm vind ik persoonlijk het mooist.

Lastig is dat ik wel neig naar een Speedie Pro. Die is wel iets platter, maar ik ben dan ook weer bang jem na een tijdje weer te lomp te vinden. Moeilijk, moeilijk… Wat is jullie ervaring hiermee?

Foto van nu het nog kan:

4 likes

Ik ben altijd wel gecharmeerd horloges van 40 mm plus. Ik vind het wel fijn om te voelen dat ik iets om heb.

Er is inderdaad het nadeel dat indien je wat netter gekleed gaat zo’n grote jongen onder je overhemd uitkomt. Maar als het echt moet, dan gaat er gewoon een wat bescheidener horloge om de pols.

Die Steinhart eet geen brood, dus waarom houd je die er niet bij?

Vintage. Mijn grootste is 42mm (een vette duiker).

De rest is allemaal rond de 37 / 38 En elegantere tonneau vormen e.d.

Ik vind groter dan 40mm niet prettig. Had een 42mm Seiko duiker, maar die is om die reden de deur uitgegaan. Vind 38mm nog aardig draagbaar, maar ben nu weer helemaal into 34/36mm. Hoop dat dat zo blijft! :slight_smile:

Een Speedmaster is niet lomp te noemen. Vrij plat en ligt prima op de pols, dus neigt in mijn ervaring meer naar het 40 mm-gevoel.

Verkoop zorgt voor nieuwe funds om bijv een Speedie te kopen. Ben met deze verkoop al terug van 12 naar 7 horloges. Een GMT m2 lijkt me ook ooit nog erg aardig, maar ruim boven wat ik er voor over heb. Een Speedmaster ligt wel binnen bereik, met wat zoeken iets van 2200 verwacht ik.

Ben sowieso meer van vintage dan modern ben ik achter gekomen!

Je krijgt er een mooier horloge voor terug, dus geen slechte zet. Maar sec besproken vanuit grootte, ik kan me voorstellen dat een groot horloge handig is, bijvoorbeeld bij het dragen van een dikke sweater. Kleinere maten vallen daardoor soms in het niets

Nouja, ik heb hem nog niet natuurlijk. En met deze opbrengst is hij nog steeds ver weg. :frowning:

Bedenk me net dat ik nog een Vostok amphibia heb liggen, die ook wel eens 42 zou kunnen zijn… Maar die is platter en heb ik minder problemen mee qua draagbaarheid.

Sparen is fijn, lekker uitkijken naar iets moois. Ik spaar tot circa maart, zit nu op duizend euro, geeft rust, anders is het continue kijken naar een goede deal voor het bedrag dat je op dit moment voor een horloge beschikbaar hebt…

1 like

Insgelijks. Vaak koop ik tussendoor alsnog wat als ik ergens voor spaar. En moet last minute alles geflipt worden om de middelen weer te activeren :wink:

1 like

Ik hou tien keer meer van een leuke 39 dan van een 42. Eleganter, passender, meer in proportie. Ik heb een dunne pols ook, maar ik vind een juweel als een horloge er ‘precieuzer’ uit zien als t wat kleiner is.

Af en toe een wat forser horloge vind ik wel fijn. Daarnaast mocht je de speedy toch wat ‘lomp’ vinden vergeten met de rest… Het is ook n sporthorloge, die mogen ook wat groter zijn. En bij flipperen krijg je redelijk wat voor terug.

@Skv: mijn pols is ook niet al te groot (ergens tussen 17 en 17,5 cm.) en ik vond 40 mm. ook altijd de limiet.

Omdat ik toch persé, net als jij begrijp ik, een Speedy Pro wilde, ben ik éénmalig van mijn principe af gestapt en heb 'm gewoon gepast en gekocht. Ik kan je zeggen: ik draag 'm met veel plezier! Het is niet alleen de diameter maar vooral ook de lug-to-lug maat die er toe doet en die is bij de Speedy Pro niet overdreven groot.

Naast de Speedy Pro heb ik ook nog een Speedy Triple Day Date die overeenkomst qua maat met een reduced, dus 39 mm… Eerlijk is eerlijk, die is net wat beter in verhouding.

Ik zou zeggen: gewoon gaan passen bij een AD!

Overigens heb ik inmiddels ook een 41 mm. horloge met een niet al te grote lugmaat: de Certina DS Action
Diver Precidrive en die draagt ook goed! Kan nog net zeg maar om toch comfortabel te zijn.

Grt. Marco

Ik hou ook niet van al te grote horloges. Mijn polsen zijn geloof ik ergens rond de 17cm.
De speedy pro heb ik ook en dat is tevens mijn grootste horloge. Deze past echter wel prima om mijn pols en is zeker niet te groot.

Ik noteer: Speedie Pro draagt wat minder groot dan een ander 42mm horloge: niet al te hoog en een relatief korte lug-to-lug.

Qua afmetingen vind ik mijn 40mm Explorer II tot op heden het best tot zijn recht komen. Hoewel een aantal vintage chronografen van 36mm (die groter ogen door bijv. pushers en smalle bezel) ook goed tot hun recht komen.

Komt deze hier op het verkoopforum te staan?

Nee, hij is al verkocht, ik had hem te ruil gezet op MP en werd toen door iemand van een ander horlogeforum benaderd of hij hem ook kon kopen. Uiteindelijk lijkt dat hem te worden.

Normaal zou ik hem eerst hier te ruil zetten, maar ik wilde graag ruilen voor een Steinhart Titanium 500, die ik hier niet langs heb zien komen. Vandaar die proefballon op MP. Fijn dat hij bij een liefhebber terechtkomt. :slight_smile:

Van die T500 ben ik weer afgestapt overigens.

Ik heb mijn Speedy Pro weggedaan omdat ik hem wat fors vond. Heel persoonlijk natuurlijk.

Ik heb nu echter wel weer een 42 mm Sinn Navitimer. Maat zegt niet alles.

Maar mijn voorkeur gaat ook uit naar ongeveer 40mm voor sportief en 38 voor dress.

Geheel afhankelijk van het model de functie en hoe het staat.

Voor mij is een Panerai een beetje een bad-boy klok, mag groter zijn, hoeft niet mag.
Een pilot flieger of een aviation watch mag ook wat groter zijn.
Een professioneel duikapparaat met heliumventiel en dikke bezel mag ook iets groter uitvallen.

Alle bovengenoemde modellen mogen wat groter uitvallen, zeg maar iets groter, within reason off course als het naar de 45 a 50mm toegaat haak ik echt af.

Maar heb het liefst ook horloges die kleiner dragen dan de maat doet vermoeden, mooi voorbeeld is de 50 Atmos van Squale 42mm maar je ziet het er niet aan af.

Groeten,

Noel.