LACO automaat ETA-2671

Ik heb net dit horloge nieuw gekocht via Ebay. Met name de bijzondere manier van datum aanduiden met de rode punt bevalt me. Op horlogeforums, maar ook elders op internet, is weinig over dit model te vinden. Volgens mij is het horloge al enige tijd niet meer in productie. Sommigen verbazen zich over het klein ETA-2671 (25 jewels, gangreserve 40 uur) uurwerk, dat ontwikkeld schijnt te zijn voor dameshorloges. Met name de onderkant met zichtbodem ziet er daardoor wat merkwaardig uit. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of iemand meer weet van de historie van deze LACO.
Groet Roelof



echt een heel gaaf horloge. stoere vlieger.

alleen door dat kleine uurwerkje zou ik hem dus echt niet meer willen hebben.
Geeft me een enorme domper.
Het hele idee van robuustheid, mannelijkheid en stoere vliegers is toch meteen weg ?

maar het blijft een moiie klok om te zien !!

Bas

Hallo Bas,
met dat dilemma zat ik ook. De schoonheid van de voorkant heeft het gewonnen. Als ik het positief label, dan is het een geëmancipeerd horloge (manlijk met vrouwelijke trekjes). En gelukkig hoef ik niet de hele dag tegen die vrouwelijke kant aan te kijken. Ik heb inmiddels een mail naar Laco gestuurd waarom ze voor dit uurwerkje hebben gekozen. Ben benieuwd naar de reactie en die zal ik op het forum zetten.
Groet Roelof

De achterkant had een betere indruk achter gelaten indien geheel in geborsteld RVS uitgevoerd.
Vóórzijde is wel heel mooi, de datum met de rode stip ziet er bijzonder en anders uit.

Veel plezier ermee.

Salut!

RoB

Ik vind hem eigenlijk (ook de achterkant) wel mooi!

Mooie klok (tu)
Deze Laco was ik ook al een paar keer tegengekomen op ebay.
Helaas vond ik hem te duur.:frowning:
Ze monteren elk uurwerkje wat ze maar te pakken kunnen krijgen, lijkt het wel.
Vostok, Eta, en nu ook Miyota uurwerkjes.
Deze Miyota uurwerkjes worden in de vliegeniers horloges gemonteerd zag ik op ebay.
Ik las trouwens dat het niet zo best ging met het merk, er moest gereorganiseerd worden.
Groeten,chris.

Bedankt voor jullie reacties. Ik vond de prijs juist wel meevallen vergeleken met bijv. een Steinhart NAV BII, een Archimede XLH of een Laco Flieger handaufzug. Die zijn tweemaal zo duur als deze ‘female’ Laco.
Roelof

Dat damesuurwerkje is nogal simpel te verklaren.

De datumschijf is dan namelijk kleiner.
Hierdoor kan men de speciale datumaanduiding verwezenlijken.
Anders zo je het altijd maar moeilijker en gecompliceerder maken.
Nu blijft het als het ware een non-nonsens horloge.

Liever een klein maar betrouwbaar werk, dan een groot maar inefficiënt werk.

Dit is gewoon: ‘smart engineering’
(Valjoux 7750 en Seiko 7s26 zijn daar ook voorbeelden van (qua werk dan))

Dit is gewoon nadenken over een plastisch concept en dat verwezenlijken door een erg simpele ingreep.

Erg mooi horloge, veel plezier ermee.

De manier van datum aangeven vind ik een leuk idee. “Vroeger” werden bij een flieger met 2 ‘ringen’ op de wijzerplaat de uren in de binnenste ring weergegeven en de minuten in de buitenste. Een datum heeft niet echt een plaats op zo’n horloge.

Op deze manier is dat wel leuk opgelost.

Ik vind wel dat Laco qua uurwerken een beetje de weg kwijt is de laatste tijd… De prijzen zijn ook erg gestegen. Een Laco horloge wat ik drie jaar geleden nieuw voor €250,- heb gekocht moet nu bij hetzelfde bedrijf €490,- kosten…

Hallo Mathias, bedankt voor je uitleg. Eigenlijk wel logisch.
Groet Roelof

Ik had vroeger een Roamer met een eta 2671 uurwerk erin maar die had geen sec.stop vond ik jammer dus maar verkocht. Heeft deze Laco een sec.stop?

Ik vind 'm hartstikke leuk en het uurwerk wel “lief”. Niks mis mee.
Het horloge zelf heeft imho geen historie. Het is een moderne interpretatie van de fliegeruhren uit de 2e WO. Veel plezier ervan!

Ik heb het horloge nog niet ontvangen, maar naar wat ik heb begrepen heeft hij wel een sec. stop. De oudere versie van de 2671 (17 steens) schijnt dat niet gehad te hebben. Mogelijk zat die in jouw Roamer. Zodra ik hem binnen hebben (loop van deze week) zal ik het ff checken.
Groet Roelof

Hallo Henrik,
met historie bedoelde ik met name de jaren waarin het horloge is geproduceerd en de oorspronkelijke catalogusprijs.
Groet Roelof

Klopt mijn Roamer had 17 jewels, en deze Laco vind ik prachtig niks mis mee(tu)

gaaf detail die stip !!

idd cool die datum met die stip, met recht een pointer date…lekker belangrijk dat het uurwerk wat kleiner is…mooie klok.

Ja, die stip heeft wel wat. Dan mag het uurwerk voor mij ook best kleiner zijn; de totale uitstraling van het horloge vind ik ook niet onbelangrijk. (tu)

van harte met je nieuwe aanwinst (tu)

Ben benieuwd wat ze er van zeggen. Toen ik em voor het eerst zag dacht ik aan een dure micro-rotor uurwerk denken. Daarna moest ik even lachen.

Persoonlijk zou ik het niet prettig vinden, want ik kijk geregeld even naar het uurwerkje. Maar stoor je niet aan mij, want 't is een mooie fliegers klok.