Al een tijdje ben ik op zoek naar een Flieger. Ik twijfel tussen Stowa (waarvan ik al tot grote tevredenheid een Marine Original, arabic, zilver, 41 mm heb) en de Laco. Wat me nog doet twijfelen is het feit dat er een basic ‘budget’ lijn, een Original lijn en een exclusievere PRO lijn is. Ik overweeg de Karlsruhe PRO ( Fliegeruhren & Marineuhren von Laco | Deutsche Uhrenmanufaktur). Is de PRO het geld waard? Iemand ervaring met Laco, zowel positief als negatief?
Geen ervaring, maar ben ook benieuwd. Ik lees graag even mee met de reacties!
Ik dacht dat Stowa de meest originele waren en higher end
De Original is al een leuke flieger die mij het meeste aanspreekt samen met de Pro.
Ik heb de Pro ook overwogen, maar dat is toekomstmuziek misschien. Voor nu heb ik genoeg.
Ik gok dat de Pro de beste bang for buck is van de Laco fliegers.
De budget lijn zou ik overslaan, die is in het leven geroepen om extra poen in het laatje te brengen. Zou ik me niet aan storen, Laco is een zelfstandig merk waar nog steeds overheen gekeken wordt. Ook daar moet de schoorsteen roken.
Sorry, maar je hebt nog (lang) geen zoekrechten op het forum. Eerst eens wat bijdragen leveren! Zoeken mag vanaf TL-2. Je bent nu TL-0. Heeft veel te maken met te weten wat voor vlees we in de kuip hebben, voor we met iemand een transactie doen.
Ik krijg het idee dat TS nieuw wil kopen en advies wil.
Precies
Ik heb een Friedrichshafen en ben er erg blij mee. De Basics zijn m.i. echt wel een heel stuk meer basic, maar (voor mij) belangrijker; het zijn reinterpretaties van de originele versies.
En dan kun je net zo goed voor een van de 100000 andere merken gaan. De Friedrichshafen is de 45mm B versie. Omdat ik het kan hebben (21cm pols) en omdat een flieger groot mag zijn.
Eigenlijk:omdat een flieger groot moet zijn. De piloten droegen 55mm modellen over de buitenjas mouw heen en de lederen banden waren lang.
Dank je @pverstraten ! Ook het formaat spreekt mij aan Inderdaad een mooi horloge. Enerzijds zou ik graag het uurwerk kunnen zien, maar anderzijds was dat bij de originele fliegers natuurlijk ook niet het geval.
De Dortmund is handwind, die spreekt mij ook aan. Zonder datum. Ik draag rechts, dus wellicht dat ik als optie de kroon links laat zetten als ik deze neem.
Over een gravering twijfel ik. Leuk voor als ik ooit een kleinzoon krijg
Dat is het dichtst bij het origineel.
Zou ik niet doen, het is een groot horloge en dan kan de kroon in je hand duwen als je je hand omhoog doet t.o.v. je pols. In dit geval is het dus een voordeel dat de kroon rechts zit. Voor het opwinden moet je 'm toch af doen, nooit opwinden terwijl je het horloge om hebt.
Ik heb ook lang gezocht naar een Flieger en nu in het trotse bezit van een Dortmund Erbstück. Naast dat ik de verouderde look erg tof vind, is deze versie uitgevoerd met een Laco 210 en ben erg tevreden. Kon deze ook voor een leuke prijs overnemen via HF wat de doorslag gaf om voor een Erbstück te gaan. Over het algemeen zal ook een Laco ‘budget’ qua kwaliteit ook zeker wel voldoen.
Succes met jouw zoektocht naar een Flieger, ben benieuwd wat het is geworden/gaat worden.
Dank je @Tuson. Je hebt een verlengde kroon zo te zien. Bevalt dat? Ik overweeg ook de Laco Dortmund, maar dan niet de Erbstück versie.
Ik zit nog te twijfelen over het uurwerk: Standaard of hogere kwaliteit? Versierd of onversierd? Er zit geen glazen achterkant op, maar wellicht is de achterkant wel makkelijk te openen om het uurwerk te bewonderen.
Wellicht dat ik naar Pforzheim moet om on de fabriek alle mogelijkheden te bekijken en ter plekke een exemplaar samen te stellen. Iemand daar ervaring mee?
Louter positief over Laco.
Heb er zelf één.
Ik heb hen gevraagd destijds of het mogelijk was een A en B dial op te sturen om een keuze te maken, uiteraard eerst twee betalen.
Was niet nodig, ze stuurden twee af en kon achteraf één betalen en de ander kostenloos retouneren.
Veel beter gaat het qua service niet worden.
De originele 5 zijn: Laco Wempe Stowa A Lange en IWC
Heeft Laco nog fliegers met een ETA/Unitas gangwerk?
In vele van hun kasten verdwijnt het gangwerk in de leegte, terwijl de originele fliegers mooi gevuld waren met prachtige zakhorloge gangwerken.
Voor mij is dat ook belangrijk Hubertje.
Mooi voorbeeld van vertrouwen in de klant. Mooi horloge Andrepost.