In mijn zoektocht naar een goede representatie van een flieger heb ik mijn oog laten vallen op een Laco Leipzig. Deze komt dicht bij het origineel. Tot mijn verrassing hebben de horloges van Laco geen serienummer. Dat voedt wel mijn twijfel. Het is dan toch een wat anoniemer voorwerp en bij verlies/diefstal ook onhandig. Wellicht hadden de originele fliegers ook geen serienummer. Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Wat maakt het uit wat een ander er van denkt? Als het voor jou een deal breaker is simpel weg niet kopen toch? En wil je hem toch wel kopen dan ik een of andere manier zelf een herkenningspunt aan brengen
Ja, op de kast staan typenummers. Ik heb het voor de zekerheid nagevraagd bij Laco zelf.
Dus ze hebben allemaal hetzelfde “Gerät nr.”?
Inderdaad. Kijk maar eens naar de advertenties op Chrono24: 127-560. Ik dacht eerst ook dat dit het serienummer was. Maar ook bij de unieke foto’s zie je hetzelfde nummer.
Gemini zegt:
Ja, de originele Flieger horloges, ook bekend als “Beobachtungsuhren” (B-Uhren), hadden zeker identificatiemarkeringen. Deze waren echter anders dan de typische serienummers die je tegenwoordig op luxe horloges vindt.
De originele B-Uhren hadden een inscriptie op de zijkant van de kast met de code “FL 23883”.
- “FL” stond voor “Fliegerei” (luchtvaart).
- “23” duidde aan dat het een navigatie-instrument was.
- “883” was een specifieke code die door het Duitse Testinstituut voor Luchtvaart werd toegekend.
Deze code was geen uniek serienummer per horloge, maar een militaire classificatie die aangaf dat het horloge voldeed aan strikte militaire normen.
Daarnaast hadden de horloges, afhankelijk van de fabrikant, ook inscripties op de binnenkant van het deksel. Hier stonden dan de volgende gegevens: - De naam van de producent (Laco, Stowa, A. Lange & Söhne, IWC, Wempe)
- Het type- of modelnummer
- Een nummer van het uurwerk
- Een voorraadnummer (stock number)
Deze markeringen waren cruciaal voor het bijhouden en onderhouden van de horloges als militaire uitrusting.
Kijk, dat maakt een hoop goed. Dan zijn het de authentieke gebruikerssporen die het horloge personaliseren en identificeerbaar maken.
Zoals een deukje van een afgeketste kogel voor een sterk verhaal.
Mij boeit het geen reet
Lijkt mij ook, Laco is een mooi merk.
Zonder Gemini had ik dit ook niet geweten.
Bad day at the office, Ruud?
Nu nog een tripje plannen naar Laco in Pforzheim… ben benieuwd of ik het gezin kan overtuigen dat dit een goede bestemming voor een korte vakantie is.
Neu, maar wat boeit een serienummer op een laco nou?
Imho nonprobleem.
Ik ben ook wel eens nodeloos grumpy in mijn reacties. Maar hier - welk doel dient jouw mening hier nou…? Anyway,
Voordeel van Laco is dat het niet gewild is bij dieven en helers.
Klopt, ik denk inderdaad eerder aan verlies. Als je in je cabrio zit met je arm buiten het raam, dan is de kans groot dat je Rolex e.d. ervan af wordt gestolen. Wanneer ik in de cockpit van mijn dubbeldekker zit is die kans een stuk kleiner.