Ladevondst: Gema dameshorloge

Volgens mij hoort het wel in de Vintage-rubriek thuis, dit kleinood.
Als de bekende ladevondst trof ik een Gema dameshorloge aan. Het is voorzien van een 17 jewels Incablok uurwerkje. Na even opwinden en op tijd zetten loopt het na zo’n 24 uur verrassend goed op tijd.
Ik ken het merk Gema geheel niet, uurwerk uiteraard wel. Heeft iemand een idee?
Het horloge meet nog net geen 21mm en heeft 10 mm lugs. Een goed af te lezen wijzerplaat en lijkt de tijd goed te hebben doorstaan.
Ik ga er maar een bandje aan scoren en kijken of mijn vrouw (die niets met horloges heeft) het nog een geinig ding vind.
Fotootjes:

1 like

Als je het uurwerkje met een loupe bekijkt kun je vaak onder de balans wat letters, nummers of een symbooltje zien staan. Dat geeft meestal aan wie de fabrikant van het uurwerk is. Het merk op de wijzerplaat van het horloge zegt niet zoveel, in de, zeg eens, jaren '60 waarin dit klokje mogelijk geproduceerd is, bestonden er naast de ‘grote merken’ uit Duitsland, Frankrijk en Zwitserland, duizenden merknamen van kleinere fabrikanten en/of juweliers die meestal standaard (ebauche) massa geproduceerde uurwerkjes plaatsten. Deze werden dan vaak voorzien van een (fantasie) merknaam of de naam van de plaatselijke juwelier. Dit soort merknamen worden oneerbiedig ook vaak ‘plakmerken’ genoemd.

Kijk voor info over merken eens hier: http://www.mikrolisk.de/ Je vindt hier veel merknamen alsook vele firma- en fabriekslogo’s terug.

Voor uitgebreide info over de gebruikte uurwerkjes in veel horloges kun je op de site van Ranfft kijken. Vooral als je op het binnenwerk een typenummer kunt terugvinden is er een kans dat deze database je verder kan helpen over de achtergronden van het gebruikte uurwerk.
Kijk hier: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&&2uswk

Als je wat gevonden hebt, laat het dan nog even weten? Succes!

1 like

Thnx! Mooie link van Mikrolisk. Ranfft kende ik al wel.
Ik ga eens even op onderzoek uit. Ik vermoed ook inderdaad een plakmerk, maar dat hoeft zeker niet verkeerd te zijn.

Als ik zo de oppervlakte van de bruggen bekijk, vermoed ik een Frans werkje.

Ik wist het niet eens, maar het was ooit al een horloge van mijn vrouw. :joy: Ze had het als kind gekregen en is gekocht bij een juwelier, dus slecht zal het niet geweest zijn.
Het uurwerkje is van Fontainemelon en zal van begin jaren 70 zijn, ben ik nu achter. Ik kan verder niets zien onder de balans-as, maar heb het gevonden aan de hand van het beeldmerkje op een van de bruggen inderdaad.
Dank voor de tip @Lexaf!
Maar wat is het allemaal verdraaid klein! :sweat: