Wat is de functie van andere kleuren lager stenen ?
Ik heb ooit begrepen dat er een klein maatverschil kan zitten tussen de verschillende kleuren, en dat dit hooguit is voor de horlogemaker om ze bij een service uit elkaar te kunnen houden. Geen idee wat hiervan waar is maar het klonk niet onaannemelijk.
Soms zijn ze doorzichtig opdat goed gekeken kan worden naar wat eronder zit.
Seiko had dat met sommige oude quartzen. Daar moest voor de fijnafstelling onder de steen gekeken worden.
(Vroege VFA’s quartzen).
Bedankt voor de info.
Lagerstenen zijn robijntjes (edelsteen, jewels >b.v. uurwerk met 15 jewels). Robijntjes die hiervoor geslepen worden zijn niet op kleur gesorteerd en kunnen vrij kleurloos tot donker rood zijn. Of een producent die echt op kleur uizoekt om verschil aan te geven tussen b.v. de dekplaat van een schoksysteem onder en boven kan ik niet weerleggen, maar lijkt me niet echt waarschijnlijk
Seiko 3823
Om de boel goed af te kunnen stellen moet je hierbij door het heldere “robijntje” (saffier!) kijken of de vertandingen aangrijpen.
De rest van de robijntjes is hardstikke rood.
Jaren terug heb ik op een Rikketik een zakhorloge iin handen gehad met alleen maar blauwe stenen: saffiertjes. Chemisch nagenoeg hetzelfde als robijn, maar met een andere kleurstof.
Tegenwoordig gebruiken ze alleen nog maar synthetische robijnen. En die kunnen ze meerdere kleuren geven. Soms is het alleen voor de zichtbaarheid, om onder de steen te kunnen kijken, zoals hierboven genoemd. En soms is het gewoon voor de show… En ze zijn meestal rood, omdat iedereen meer affiniteit heeft bij de kleur robijnrood…
Die ook heel mooi oplicht onder UV licht en zo gemakkelijker zichtbaar is als er iets valt
Dank U allen voor de info, weer wat geleerd.
Beste Bernard,
U heeft gelijk, het klopt dat saffier en robijn de zelfde stof is, korund (aluminium oxide).
Korund is kleurloos, verontreinigingen zorgen voor een rode kleur(de kleur wordt hoofdzakelijk door chroom wordt veroorzaakt. ) of blauwe kleur (ijzerdeeltjes die aanwezig zijn in het korund.
Maar ik wou mijn antwoord niet al te gecompliceerd maken.