Beste forumleden,
Op 22 november 2016 lanceerde Michel Holthinrich zijn eigen horlogemerk. Na jaren ontwerpen, proberen, vallen en weer opstaan, was het gisteren dan eindelijk zo ver. Hij lanceerde zijn eerste ontwerp, de Ornament 1.
Zelf leerde ik Michiel enkele jaren geleden kennen op de rikketik. Hij had een mooi aangeklede tafel met wat vintage horloges, en een plastic prototype van zijn eigen horloge. We raakten aan de praat en bleven daarna regelmatig contact houden. In eerste instantie was ikzelf redelijk sceptisch over het idee, want ik geloofde zelf nog niet dat de machines nauwkeurig genoeg waren om horloge te kunnen 3D printen. De jaren erna werd mij steeds meer duidelijk dat ik ernaast had gezeten, en het wel degelijk mogelijk was. Het prototype werd steeds beter en het horloge werd langzaam werkelijkheid.
Holthinrichs Watches
Michiel Holthinrichs 6 jaar geleden gestart met zijn studie architectuur aan de universiteit van Delft. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke passie voor onder andere horloges. Hij startte met het verzamelen van horloge, en begon ook zin eigen horloges te repareren. Gedurende zijn studie kwam hij tot de ontdekking dat hij het leuker vond om kleine voorwerpen te ontwerpen, in plaats van grote gebouwen.
Hij kwam op het idee zijn eigen horloge te ontwerpen, maar hij wilde in zijn horloge een combinatie maken tussen ontwerp, traditie en nieuwe technieken. Omdat 3D printen hem de mogelijkheden bood om een ontwerp te maken, wat met het gebruikelijke CNC-frezen niet mogelijk zou zijn, is hij gaan pionieren met deze methode. De meeste mensen zullen 3D printen associëren met het maken van vrij grove plastic prototypes, maar Michiel moest iemand vinden die de horlogekasten kon printen in metaal. Hij kwam uit bij het Belgische bedrijf Materialise, met wie hij samen ging pionieren. De eerste tests mislukten volledig, maar na wat aanpassingen, volgenden de eerste successen.
De 3D geprinte kasten zijn nog vrij grof, deze worden daarom door een ander bedrijf nabewerkt met een CNC freesmachine. Dit wordt gedaan omdat de toleranties in een horloge zo klein zijn, dat deze op dit moment alleen nog maar via CNC behaald kunnen worden. Tevens is oppervlak van 3D geprinte voorwerpen vrij grof, en kan een gladde afwerking alleen worden bereikt via CNC frezen.
Na de nabewerking volgt de handmatige afwerking. Sommige details kunnen niet worden afgewerkt met een CNC frees, dus deze worden handmatig door Michiel zelf afgewerkt. De wijzers van het horloge worden bijvoorbeeld met een precisielaser uitgesneden, en door Michiel zelf afgewerkt, wat toch al snel 1,5 uur per set wijzers kost. Totaal duiken er op dit moment zo’n 40 uur handwerk in ieder horloge wat Michiel maakt, en tevens tussen de 20-30 uur aan productietijd, want het printen van de kasten en het vervaardigen van de overige onderdelen is een tijdsintensief proces. Uren voor ontwerpen, prototyping, etc zijn nog niet bij de 80 uur opgeteld, maar daar zitten ook de nodige (honderden) uren in!
Voor het uurwerk heeft hij gekozen voor een betrouwbaar Zwitsers uurwerk, een ETA 7001 met elaboree afwerking. Dit type uurwerk bestaat al tientallen jaren, en kan tevens door iedere horlogemaker geserviced en gerepareerd worden. Het uurwerk kan gegraveerd worden, zodat het uurwerk gepersonaliseerd wordt voor de eigenaar.
De prijs van het horloge is 3499 euro. Zelf ben ik van mening dat er veel concurrentie is in dit segment en veel alternatieven zijn. Echter vind ik dit model wel een waardevolle aanvulling op het huidige aanbod. Het ontwerp is uniek en onderscheidend, en de hoeveelheid handwerk geven het horloge zeker een bepaalde charme tegenover grotere merken. Tevens is de innovativiteit in de productiemethode op zijn minst bijzonder te noemen.
Het ontwerp is er eentje uit de categorie ‘you hate it or love it’. Persoonlijk vind ik het ontwerp zeer geslaagd, maar ik kan mij ook voorstellen dat er mensen zijn die de afwerkingen op sommige plekken te grof vinden. De keuze om de sporen va het productieproces te laten zien, zijn gewaagd maar geven het horloge wel karakter. Als alles hoogglans gepolijst zou zijn, valt er niet meer aan af te zien dat het een 3D geprint horloge betreft. De grovere afwerking is in dat opzich ook uniek te noemen, want deze kan dus alleen via dit productieproces bereikt worden. Michiel heeft hier zelf een vrij uitgesproken mening over:
“Als je het niet mooi vind, dan koop je hem toch niet?!”
De lancering
Afgelopen dinsdag lanceerde Michiel zijn merk, en zijn eerste model. Hij deed dit op de universiteit Delft, waar hij recent afstudeerde. Michiel had ervoor gekozen om een aantal zaken op zijn eigen manier aan te pakken, waardoor het een avond was die paste bij Michiel’s persoonlijkheid. Van de kaasplankjes met door hemzelf gekozen (heerlijke!) kazen in combinatie met port, tot hagelverse waddenoesters en champagne, geregeld door een goede vriend van hem.
De lancering werd bijgewoond door ruim 80 bezoekers, waaronder familie en vrienden, horlogeliefhebbers, diverse journalisten voor blogs en een groot aantal Nederlandse horlogemerken. Tenminste 8 Nederlandse horlogemerken waren vertegenwoordigd, wat aangeeft hoezeer deze personen achter deze merken in elkaar geïnteresseerd zijn en hoe zij elkaar steunen, en dat zijn allen bovenal dezelfde passie voor horloges delen.
Michiel presenteerde zelf het complete productieproces, van het ontstaan van het idee tot de uiteindelijke afwerking van de onderdelen. Dit deed hij uiteraard vol passie en overgave, en aan het einde van zijn presentatie mocht hij een lang en uitbundig applaus van alle aanwezigen in ontvangst nemen!
Voor meer info kun je op Michiel zijn site kijken: