Lanco van mijn opa

Goedemiddag forumleden,

Mijn naam is Giel en ik ben nieuw op het forum.
Via Learn watchmaking van Christian Lass heb ik al eens een cursus horlogemaken gedaan. Wat veel inzicht en handigheid geeft over hoe een uurwerk in elkaar zit.

Sinds een jaartje heb ik het Lanco horloge van mijn opa, echter deze loopt niet meer. Het glas is gebarsten en de wijzerplaat is vervuild.
Nu heb ik een aantal vragen waar ik via het forum misschien antwoord op kan krijgen.

Waar zou ik een geschikt bol glaasje kunnen vinden? De breedte is 22mm, de hoogte is 24mm en de rechte zijkant is ongeveer 20mm lang.

Hoe kan je het beste een wijzerplaat reinigen, zonder dat je hem beschadigd? Ik weet nog niet of ik hem ga schoonmaken.

Hieronder staan hopelijk de foto’s :slight_smile:

Alvast bedankt
Groeten Giel

Ik hoop dat de foto’s goed uploaden

4 likes

Dat is meestal eenvoudig te antwoorden met “gewoon niet doen”. Wijzerplaten zijn tricky en het risico is torenhoog dat ze er slechter uitkomen dan voordien. Patina is geen ramp en die van de jouwe is dik oké.

Oef… Speciale maat. :sweat_smile:

1 like

Mooi klokje

En welkom Giel!

Kun je het glaasje niet beter een poetsbeurt geven met Polywatch? Ik neem aan dat het geen saffier is toch?

Wordt lastig want:

Probeer eens bij https://www.horlogeglas.nl/ . Richard heeft het nodige speciaal spul op voorraad maar kan ze ook vervaardigen. Als ik iets afwijkends nodig heb ga ik altijd naar hem. Op de site staat zijn telefoonnummer. Ik zou hem eerst bellen en dan opvolgen met een mail. Hij is redelijk druk namelijk. Langs gaan kan ook, hij zit in Sittard.

Succes.

Succes.