Lanco van opa, iemand meer info?

Deze Lanco geerfd van opa.
Ik weet alleen dat hij 95 was en dat hij dit horloge nagenoeg zijn hele leven heeft gehad en gedragen. Van zijn ouders gekregen.
Kan iemand mij iets meer vertellen over het horloge? Leeftijd, geschiedenis van het merk? Ik had nog nooit van het merk gehoord.
Is het een zeldzaam, of kostbaar horloge? Is niet van belang, of ie nou 5 euro is, of een ton, het is opa’s horloge. Hij komt in de verzameling en ik zal 'm dragen en aan opa denken. Maar aardig om enige indicatie te hebben.
Wat zou een mooi bandje zijn voor de vaste aanzetten? Ik ben zelf niet vies van nato, maar alternatieven zijn altijd welkom.


1 like

Als ik ergens dit horloge niet op zou dragen dan is het een nato😂. Verder een leuk horloge!

2 likes

Nou, kom gerust met een voorstel zou ik zeggen! :innocent:

Lanco was een merk van Langendorf Watch Co.
http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Lanco&searchMode=exact&searchWhere=trademark#sucheMarker

Het uurwerkje wat erin zit is ook een Langendorf.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a&2uswk&Langendorf_1106_alt

Het merk is later overgenomen door SSIH en opgegaan in Tissot volgens mij.

1 like

Hier moet gewoon een net leder doch eenvoudig bandje op, dit is niet echt om aan te gluren, veel te sportief op opa’s horloge.

1 like

Prachtig aandenken, zou mooi staan met een roodbruin leren bandje.

Ja, makkelijk gezegd, maar hoe krijg je zulks er aan vast dan?? De pinnen kunnen er niet af en ik ga er niet aan zitten solderen. :roll_eyes:

Hartelijk dank, dit is al een hele hoop meer dan ik wist!

Hier nog een stukje over de historie van Langendorf:

Er bestaan overigens ook “open end” leren banden, speciaal voor dit soort vaste pennen.

1 like

Ik vind echt alleen de meest dramatisch saaie banden voor “vaste aanzet” :roll_eyes:

1 like

Leren NATO zoeken of laten maken geen optie?

wat mooi is is voor iedereen verschillend natuurlijk.
Je kunt moeilijk voor een ander gaan bepalen wat hij of zij mooi moet vinden.

Helemaal waar. Maar ik bevind me hier in goed gezelschap, met veel kennis en ervaring op de groep. Dus met input van jullie heb ik meer te kiezen dan alleen vanuit mijn beperkte kennis! :heart_eyes:

Ik ben zo brutaal geweest om Ko te vragen. NIET voor een nato overigens…

2 likes

Ja top bandje gaat dat worden dan, lederen NATO is wel optie natuurlijk :grin:

wat ik bedoel dat het vooral jouw keuze moet zijn niet die van ons.

Daar moet ik je gelijk in geven, ik heb ook vaker naar dergelijke banden zitten zoeken, maar veel soeps is het over het algemeen helaas niet. :roll_eyes:

Speciaal laten maken is dan de beste optie. Tot die tijd heb ik er perlon op zitten, maar die dingen zijn niet zo goed voor je achterdeksel dus die wil ik op termijn wel gaan vervangen door een stukje leer op maat.

1 like

Dat begrijp ik, maar met jullie input heb ik meer te kiezen! :wink:

wel verstandig

1 like

@FFelix
Lees hier:
uhrenpaul
Ga naar Manufaktur en zoek daar Lanco in het lijstje.
Prachtig klassiek Zwitsers merk, later overgegaan naar o.a. Tissot.

Wat betreft het bandje. Een Nato past m.i. absoluut niet bij dit horloge. Er hoort een leren bandje op.
Voor horloges met een vaste verbinding tussen de lugs zijn (waren) er zgn, ‘open end’ bandjes in de handel. Dat zijn bandjes waarvan de einden aan de bandaanzet zijden bij het horloge niet zijn dichtgelijmd en/of gestikt, maar die eerst om de lug stangetjes worden gevouwen en dan dichtgelijmd of (vroeger) ook wel met kleine metalen stripjes werden vastgezet.
Ze zijn nog wel te vinden als je goed zoekt op het internet of Ebay. Maar dan moet ook de kwaliteit naar je zin zijn en de maat moet kloppen.

Ik kan er ook een custom voor je maken, dat kost je de wereld niet. Als je geïnteresseerd bent, stuur me dan een PB.
Zo’n mooi horloge, zeker als het een erfstukje is, is wel een mooi leren bandje waard.

2 likes