Lanco vliegeniers horloge?

Konrad Knirim – Military Timepieces
Hij deelt dit type horloges op in:
Issued
Contract
Civilian / spec (gestandaardiseerde horloges)

En dit zie je op verschillende fora ook. Verzamelaars van militaria hebben doorgaans minder animo / oog voor contracthorloges. Met militaria heb ik zelf niet zoveel, dus ik vind dit zelf een geinige niche. En betaalbaar.

1 like

Mijn interesse werd gewekt toen iemand Tradera tipte (voor een Royce) en daar al die Atlantic horloges werden aangeboden. Ik had al een paar vergelijkbare “militaire” Eska en Royce horloges, maar toen iemand hier op Hf uitlegde dat Atlantic als contracthorloges aan Zweden werden geleverd. Toen ik later leerde over de Dirty Dozen en andere Issued horloges snapte ik pas het verschil.

Word hier niet blij van:). Wil er liever vanaf…

1 like

Over een jaartje mag je verkopen op HF, tot die tijd is er marktplaats.

1 like

Zou deze er oorspronkelijk zo hebben uitgezien?

ZIE HIER

2 likes

Ik zou eerst even meten of er werkelijk radiumverf gebruikt is. Zolang je het horloge tot die tijd niet open maakt is er niks aan de hand.

Het zou wat onhandig zijn de ANVS voor niks te laten komen.

In onderstaand topic vind je contact informatie.

Goed gevonden. :clap:t3:

Maar dan wordt het toch vernietigd? Heel het horloge. Dat lijkt me nogal zonde voor zo’n origineel horloge met uniek tropicalized effect. Er zijn horlogemakers die dit goed kunnen servicen, zonder eraan dood te gaan.

Klopt, maar @HUGO1 wil er vanaf en dit is de enige veilige optie voor hem.

Ik denk dat je de gevaren onderschat van het openen en servicen van een radiumverf bak als deze.

De lume zit nog vast aan de wijzers, of ligt het hier verspreid over de wijzerplaat? Want mij lijkt dat eerste het geval - maar ik ben nog lerende, dus hoor graag hoe ik mijn oog beter kan trainen.

Wat is het verschil met andere radium-bevattende horloges, volgens jou? Een ervaren horlogemaker die veel aan vintage uurwerken werkt zal toch zijn / haar voorzorgsmaatregelen nemen? En als ze er niet aan wíllen werken is dat te respecteren. Maar vernietigen lijkt mij vooralsnog te kort door de bocht.

Ik probeer de angst te begrijpen en met name het verschil. Het horloge is nu nog dicht. Ik had van jou geleerd dat een beetje radium al gevaarlijk is. Dus wat is hier anders? Wat onderschat ik?

Ik zie vaker horloges waar de lume losgeraakt is. Dat is toch veel gevaarlijker?

Nogmaals - ik probeer het te begrijpen.

1 like

Twee dingen waarom ik doorvraag;

• zou het advies bij hetzelfde horloge met de witte plaat ook vernietigen zijn?
  • durf je op een forum als dit hetzelfde te zeggen als het een jaren '40 Rolex betreft?

Ik ben nieuwsgierig van aard, sorry. :wink::smiley:

1 like

@Cav Beste Dennis, bij een horloge als dit zorgt de ingestie van 1/100e deel of inhalatie van 1/1000e deel van de verf al voor een flinke inwendige besmetting van enkele honderden microSieverts dus er hoeft niet veel rond te zwerven.

Iedereen mag zelf bepalen of hij of zij het risico wil nemen. In een radiologisch gecontroleerde ruimte met zuurkast en ondersteuning van een straling veiligheid dienst is het echt wel veilig mogelijk. Rolex heeft vast en zeker zo’n afdeling.

Zolang je het horloge dicht laat en draagt is er weinig aan de hand.

Wat hier anders is is dat @HUGO1 er duidelijk niet gerust op is en er vanaf wil.

1 like

Helder, dank je wel.

1 like

Ik kijk er als radiologisch werker tegenaan in dit geval. Voor mij is het simpel:

Uitgezonderd horloges die heel erg tekeer gaan zou ik ze gewoon af en toe dragen.

Ik zou geen enkel horloge met radiumverf open maken, nooit!

Als je er vanaf wilt kun je zelf bepalen hoe maar de ANVS is een optie. Bij een waardevolle Rolex zou ik m persoonlijk ook niet laten vernietigen al is dit wettelijk wel de enige legale optie. Je mag zelfs helemaal geen radioactieve bronnen in huis hebben.

1 like

Ik ben voorlopig niet van plan hem te vernietigen. Zal hem eens aan Kalle Slaap tonen voor advies. Het is exact die van chi_kwadraat, maar dan te lang in de zon geweest…

3 likes

@HUGO1 Kijk eerst eens hoe radioactief hij is. Bij het verzamelen van vintage horloges van voor de jaren 70 is het echt een must een GM teller in huis te hebben.

1 like

Het is voor ons goed om jouw grens te begrijpen. Ik waardeer je enorme hoeveelheid kennis die je steeds opnieuw deelt. :pray:t3:

Nog één vraag: wat doe jij als jouw radiumhorloge toe is aan service? Neem je dan zomaar afscheid?

@HUGO1 cool, ik ben benieuwd. Houd ons op de hoogte.

Ik heb er geen en dat gaat niet gebeuren ook. Op werk heb ik er 2 voor educatieve doeleinden liggen maar die liggen standaard in de brandvertragende kluis naast andere radioactieve bronnen.

Ik heb alleen 2 erfstukken met tritium wijzers.

1 like

Graag gedaan! Hiermee kan ik iets constructief bijdragen aan het HF.

Op andere vlakken kom ik niet verder dan bandjes wisselen.

2 likes

Iemand anders met het risico te belasten :face_with_thermometer:

Zoek dan in ieder geval een heel oude horlogemaker, want het duurt ongeveer 30 jaar voordat je longkanker of leukemie ontwikkelt.

2 likes