Ook deze oude Lanco kwam uit de kast van mijn overleden schoonvader. ‘Waterproof, 17 jewels, incablok’. Alleen glas met polywatch wat opgeknapt. Wijzers vind ik slordig, wellicht opnieuw de lumen gedaan? Heb het gevoel dat dit een vliegeniersmodel van uit de oorlog (of daarvoor) is, maar heb er geen verstand van. Wie wel?
Leuk horloge, maarrre… niet openmaken als je er geen verstand van hebt… lijkt heel wat radium te hebben.
Lees eerst dit topic even voor je verder gaat sleutelen. En een metertje bestellen.
Echte vliegeniers horloges waren erg groot en hadden een grote opwindkroon zodat de piloot ze met handschoenen aan op kon winden.
Dat heeft deze dus allemaal niet.
Hoezeer je misschien ook zou willen dat het een vliegeniers horloge is, het is er geen.
Wel een mooi horloge.
Mooi oud horloge! Lijkt mij geen piloten uitvoering te zijn, althans niet Duits…komt op geen enkel punt overeen. Dan zou het ook. FL genummerd zijn (indien officieel Luftwaffe). En op de 12-uur positie zou een
staan ipv 12 (voorschriftsmatig).
Allen, dank! Ik blijf er verder vanaf, misschien ooit naar een horlogemaker met verstand van zaken…
Dit is Lanco, niet Laco. Swiss Made.
@HUGO1
Het is een zogenaamd contracthorloge, zoals er zovelen gemaakt werden volgens “aanbesteding”. Dat kan militair geweest zijn, of voor een overheidsdienst. De opdracht hoefde niet uit Zwitserland te komen. Vaak lag er een bepaalde druk op de verwachte levertijd. Grondstoffen waren schaars, dus dat was een flinke uitdaging voor de horlogeindustrie. De vraag was groot. Daarom zijn er ook zoveel gemaakt.
Je vindt contracthorloges vooral vaak van net na Ww2, van zowel kleine als bekende merken. Soms hebben ze verzamelwaarde, als militaria evt. i.c.m. horologie, maar doorgaans zijn ze vooral leuk omdat een beginnende horlogemaker ze makkelijk kan servicen, dankzij ongecompliceerde uurwerken. Bij de meeste horloges is niet te achterhalen waarvoor ze dienden - anders dan tijd aflezen. Dit soort horloges zijn gewoonweg eenvoudige handwinders die aan een aantal specificaties moesten voldoen. De rode secondewijzer is daar een kenmerk van in dit geval, de lume ook. Afleesbaarheid in bepaalde situaties was belangrijk, of in het donker, of juist in fel daglicht. Het ontwerp was puur functioneel.
Een Lanco is altijd leuk in een collectie. Mooi merk, met eigen calibers. Eenmaal geserviced lopen ze goed. Omdat het merk in de jaren 70 opging in SSIH heeft het niet de erkenning onder een nieuwe generatie horlogeliefhebbers dat het verdient. Het bedrijf was groot en leverde uurwerken e.d. aan andere merken. De oprichter van Langendorff (Lanco) was zelf Koronel.
De Lume is gaan werken, dan ontstaat er een soort rijzend deeg, of bloemkolen. Grote kans dat dit Radium is inderdaad. Ook al oogt het vrij wit. De wijzerplaat lijkt een Tropical Dial. Diende je schoonvader in verre oorden? Misschien weet jij wanneer hij in dienst trad (op zijn 18e als hij Nederlands was)? Grote kans dat het horloge ook uit dat jaar komt.
Vooroorlogse contracthorloges vertoonden nog wat art deco trekjes in combinatie met utilitaire looks, maar rond 1930 zag je voornamelijk art deco.
Ondanks dat de kast goed gebruikt is, en sleets, zijn de lugs mooi recht. Ik vind ze in deze staat het leukst. Dit waren de beaters van weleer.
Het uurwerk lijkt onderhoud nodig te hebben.
Incablok = Incabloc
https://www.incabloc.ch/en/history/
Vliegeniershorloges herken je vaak aan de ui-vormige kroon. De wijzerplaat was groter, zoals hierboven ook werd aangegeven. Had je schoonvader iets met de luchtmacht te maken, waardoor je dit dacht? Het nummer achterop: 88, dat moet vast iets te maken hebben met het contract/de aanbesteding. Of met een eenheid / brigade. Daar weet ik verder niets van, maar dat schijnt lastig te achterhalen te zijn.
Inderdaad!
Nogal, even een GM teller erbij houden.
Zeer verstandig met zoveel radiumverf. En een horlogemaker kun je dit ook niet aandoen…
Nee, ik denk het niet. Grote kans, zoals eerder gezegd dat dit Ra is. Ra verf heeft de neiging naar verloop van tijd te “bollen” door de radioactieve processen. Je ziet het ook bij de cijfers.
Lijkt me stug, geen enkele aanduiding van een militair onderdeel. Dat heurt wel op het moment dat het vanuit een legeronderdeel gedistribueerd wordt naar de gebruikers, blijft tenslotte overheidseigendom.
Jij bedoelt Issued?
Die wijzers lijken me eerder een keertje opnieuw ingevuld met luminova, of iets soortgelijks. Veel te wit voor radium. Maar da’s ook maar een vermoeden…
True, maar heb ze ook wel ns heel wit gezien.
Zou altijd checken.
Issued watches have:
Issue numbers
Stores codes
Property marks (e.g. Broad Arrow, NATO numbers)
Archival records tying serial ranges to deliveries
Sometimes wear consistent with service life
Tender watches may have:
None of the above
Partial markings
Civilian casebacks
Identical movements, dials, hands, and cases
Lanco is well documented as supplying:
Tender samples
Small evaluation batches
Spec-compliant civilian watches
Overruns from failed or partial contracts
These watches were:
Correct in size
Correct in dial layout
Correct in lume, shock protection, etc.
Sold commercially when not accepted
Waar haal je dit vandaan?
Deze Lanco heeft nummer 88.
Hier heb ik eentje gevonden met 33 erop.
Dit zijn dus geen issued horloges, maar horloges die volgens aangevraagde specificaties werden geproduceerd.
In één van de artikelen over dit thema werd uitgelegd dat de vraag naar dit soort gestandaardiseerde horloges groot was en door de neutraliteit van Zwitserland zij als eerste konden leveren. Later zag je dezelfde soort horloges dus ook in Frankrijk geproduceerd worden. Maar het verklaart waarom veel van dit soort horloges niet als “issued” beschouwd werden - men spreekt daarom van contracthorloges, of tender watches en vergelijkbaar.
Is dit niet algemeen bekend dan?
![]()
Altijd meten. Voor het geld hoef je het niet te laten…
Dus ![]()
Konrad Knirim – Military Timepieces
Hij deelt dit type horloges op in:
Issued
Contract
Civilian / spec (gestandaardiseerde horloges)
En dit zie je op verschillende fora ook. Verzamelaars van militaria hebben doorgaans minder animo / oog voor contracthorloges. Met militaria heb ik zelf niet zoveel, dus ik vind dit zelf een geinige niche. En betaalbaar.
Mijn interesse werd gewekt toen iemand Tradera tipte (voor een Royce) en daar al die Atlantic horloges werden aangeboden. Ik had al een paar vergelijkbare “militaire” Eska en Royce horloges, maar toen iemand hier op Hf uitlegde dat Atlantic als contracthorloges aan Zweden werden geleverd. Toen ik later leerde over de Dirty Dozen en andere Issued horloges snapte ik pas het verschil.
Word hier niet blij van:). Wil er liever vanaf…
Over een jaartje mag je verkopen op HF, tot die tijd is er marktplaats.