Lancyl horloge met cilindergang

Vandaag bracht me iemand een oudhorloge, die hij gevonden had bij het opruimen. Die mocht ik zo hebben. Daar zeg ik nooit nee tegen, maar het was me meteen duidelijk, dat dit wel wat ouder is.

En googelen naar Lancyl (was best lastig te lezen door het glaasje), en bij Mikrolisk gaf het al meteen een beetje resultaat. Lancyl was een merk van Langendorf. Ook producent van Lanco, misschien was meer bekend. Het uurwerkje heb ik er even uitgepeuterd, en meteen was me duidelijk, dat dit al best oud moest zijn, omdat het hier om een cilindergang horloge gaat. Echter staat er nauwelijk iets op het uurwerkje, en het loopt helaas niet echt goed, een paar slagen, en dan stopt het alweer. Misschien iets voor de wat meer gevorderde horlogemaker een mooie uitdaging, maar niet voor mij.
Maar de wijzerplaat is in uitermate goede conditie, de kast is zeker niet slecht. Helaas was het bijpassende bracelet er niet bij.


Een foto van het uurwerkje:

Het is geen horloge, dat ik ooit zou willen dragen (veel te klein), maar ik zou wel graag willen weten, wat voor uurwerkje het precies is. Ranfft bracht me helaas geen soelaas.

5 likes

Hier moet je eens kijken wat daar staat:afbeelding
Erg mooi horloge idd :ok_hand:

Edit: gebruik je geen kussentje om je horloge op te leggen? Zou zonde zijn als je de wijzerplaat en meer zo beschadigd

Normaal wel, maar daar had ik al iets anders op liggen…

Ik kan daar 510 op lezen, die kan ik dan weer wel vinden bij Ranfft, maar dat lijkt er niet eens in de verte op.

1 like

Volgens mij moet ik ook nog ergens een stuk Lancyl (LANco CYLinder ?) hebben liggen.

1 like

Good old Mikrolisk:

Bij die oude Langendorf horloges staat het kaliber nummer vaak aan de wijzerplaat zijde. Dus als je het niet al te moeilijk vindt, zou je de wijzers en de wijzerplaat er even af kunnen halen. Mijn oude Lancootje was ook niet te identificeren, totdat ik op de voorzijde ben gaan kijken. Daar kwam een vignet van Langendorf en een kalibernummer tevoorschijn!
Overigens kan @Tokes misschien wel het horloge weer goed voor je in orde krijgen. Hij heeft voor mij enige tijd geleden een polshorloge met een AS cylinder uurwerkje uit de jaren '20 kunnen repareren. Dat loopt nu weer prima.
Succes!

Volgens mij is het een variant op deze AM. Brugvormen zijn niet helemaal hetzelfde, maar posities van alle schroeven en lagers wel:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AM_90

Edit: Het zal deze zijn:

1 like