Landeron 248 chrono met bevlekte wijzerplaat, doen of niet doen?

Ik wil al een tijdje een (niet al te dure) chrono aan mijn vintage horloge collectie toevoegen.
Ik botste online op deze Tollet (Brusselse horlogemaker/juwelier die nog steeds bestaat) met Landeron 248 uurwerk:
tollet
Nu heeft de verkoper zijn belichting en hoek waaruit werd gefotografeerd goed gekozen. In de beschrijving wordt eerlijk toegegeven dat de wijzerplaat vuil is. Ik heb een detailfoto gevraagd die het wat minder rooskleuring maakt:

Mechanisch zou het uurwerk in orde zijn (houdt goed de tijd en de chrono werkt).

Ik heb online gezocht naar gelijkaardige chrono’s (kan geen identieke vinden) en kom dan voor horloges met mooiere wijzerplaten op iets hogere bedragen uit maar in die gevallen lijkt de kast dan net weer wat minder mooi.

Wat denken jullie? Doen, of zoek ik verder?

4 likes

In de jaren 50 waren er tientalen plakmerkjes die dit soort chrono’s met Landeron uurwerken op de markt brachten. Ik heb persoonlijk een enorm zwak voor zulke horloges, maar ze verkeren vaak niet in de beste staat. Kijk naast de wijzerplaat zeker ook naar de staat van de kast. De pushers, lugs en de kroon zijn namelijk elementen die vaak hun laagje goud verliezen na verloop van tijd. Op de tweede foto lijken deze zaken niet meer in de allerbeste staat (qua behoud van de goudlaag).

Een plaat kan wat mij betreft best wel wat patina hebben, geeft toch een soort van karakter, maar in geval van een geheel afgetrapte kast zou ik toch afhalen (vaak gaan deze natuurlijk hand in hand).

Dergelijke chrono’s komen regelmatig in het blauw op het forum, dus als het deze niet wordt is het volgende aanbod nooit ver weg :slight_smile:
Prijs is natuurlijk ook een factor…

3 likes

Hangt af van je smaak in vintage. De wijzerplaat heeft wat meegemaakt, dat is duidelijk. Krassen rond de merknaam, er zaten vermoedelijk ooit lume pips aan de indices die foetsjie zijn (of is dat een restant in de 4?) en de wijzers zijn stevig gekrast.

Het vuil zelf zou mij niet veel uitmaken, beetje rodico voor het ergste en de rest gewoon zo laten. Ik vind hem zeker niet lelijk.

Wat me er doet aan denken, ik heb nog altijd ergens zo’n chrono in een doos zitten die ik niet teruggevonden heb sinds mijn verhuis. :see_no_evil:

3 likes

Deze modellen vind ik ook erg leuk en ze worden redelijk vaak aangeboden. In dit geval denk ik dat je je toch aan een aantal zaken gaat storen. Zoals de al aangegeven verdwenen lumen pips, de blauwe cijfers op de buitenste ring vd plaat die praktisch verdwenen zijn en ik vraag me af of de pushers (lijken verschillend te zijn) en de kroon origineel zijn.
Zou verder kijken…

2 likes

Iedereen bedankt voor hun bijdrage! Wordt erg geapprecieerd.
Ik ga deze laten passeren.

1 like

Dag,
Je kunt ook op vinted kijken.

Ik heb via Catawiki een dergelijke gekocht voor ca. 350 euro en die had toen net onderhoud gehad( wat zonder onderdelen op ca. 200 komt).

1 like