Landeron 48 - reset niet naar 0 - authentiek?

Optionele inleiding
Met de kerst kreeg ik een Leonidas als geschenk van mijn verloofde (zie NA Topic (algemeen) ). Prachtig stuk in 18k met het gekende Landeron 48 binnenwerk.

Had me vóór de koop al even verdiept in het binnenwerk. Van deze reeks (en de varianten) zijn er ruim 3 miljoen gemaakt. Het is ook gekend als een degelijk betrouwbaar binnenwerk dat goed te onderhouden is. Zo was ik toch gerust gesteld dat, als er ooit iets aan zou komen, het goed (goedkoop) herstelbaar zou zijn.

Nu is dat moment er al sneller gekomen dan ik had gehoopt.

Probleem, werkelijke vraag
Na het horloge helemaal op te winden (voordien enkel klein beetje opgewonden om te testen) springt bij reset de seconden wijzer van de chronograaf functie nu terug naar min vier seconden ipv naar de nul. De kleine minuten wijzer doet het echter wel nog correct. Hij blijft nu terug resetten naar deze - 4 positie.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Met wat opzoekingswerk vond ik wel gelijkaardige topics op andere fora. De meest voor de hand liggende reden zou zijn dat de secondewijzer door de inertie van het terug springen, zich zou verplaatsen op de centrale as (hoe noemt dit?). Misschien dat door helemaal opwinden de kracht hoger is dan bij het testen bij de verkoper.

We hebben het horloge gekocht bij een handelaar die al ruime tijd bestaat en zich specialiseert in vintage uurwerken. Het horloge zou ook een service hebben gekregen en werkt verder prima. Uiteraard zal ik dan ook contact opnemen met de verkoper hierover, echter zou ik toch ook graag wat meer weten hierover zodat die me niet onmiddellijk iets kan wijsmaken.

Indien er nog opmerkingen zijn over dit uurwerk, verneem ik dit ook graag. Alles correct? Origineel? Klopt het plaatje?

Alvast bedankt voor jullie hulp!



(binnenwerk en andere foto’s, van de verkoper)



1 like

De mate van de opgewonden veer heeft geen invloed op het terugspringen van de grote chrono-secondenwijzer. Maar het niet goed resetten naar 0 kan zeer goed komen door het verschuiven van de tube waarop de wijzer is gemonteerd. De kracht van de reset op de wijzer is nogal groot. Maar het wil ook nog wel eens optreden dan de wijzer iets ‘los’ zit op de tube. Het knijpen van de tube geeft ook niet altijd een bevredigend resultaat.
Niet voor niets wordt er bij de grote merken bij een onderhoudsbeurt, de wijzerset vervangen.

De stand van de wielen op foto 4 geven geen aanleiding om te zeggen dat daar iets fout zit.

4 likes

Bedankt voor jouw reactie.

Is het aangewezen hier te laten naar kijken door de verkoper?
Of gewoon vrede nemen met de huidige positie van de chrono-secondenwijzer?

Als de reset altijd naar 4 seconden voor de 0 uitkomt. Lijkt het slechts een kwestie te zijn van het opnieuw plaatsen van de chronograaf secondenwijzer. Als er af en toe een andere stand optreedt is het waarschijnlijk toch een niet goed vast zitten wijzer.
Niet iedereen gaat deze afwijking accepteren.

2 likes

Dit heb ik ook aan de hand gehad wijzer na reset opnieuw plaatsen en probleem weer opgelost. :wink:

1 like

Bedankt,
zal straks eens contact opnemen met de verkoper! Dat het niet allemaal meer zo nauwkeurig is, kan ik best mee leven, maar zo staat het echt niet met die wijzer uit het midden.

Probleem is vaak, dat het wijzerbusje gewoon niet voldoende meer klemt om de klap van de reset op te vangen. Vervangen van de wijzer door een zo goed mogelijk gelijkend nieuw exemplaar is soms de enige oplossing.

1 like

Een bekwame horlogemaker kan een te ruime bus makkelijk passend maken, òf met de speciaal daarvoor bedoelde klem (erg prijzig), òf door een passende ruimer in de bus te doen en dan heel voorzichtig met een tang de bus iets bijeen te knijpen.

1 like

Bedankt voor de reacties. Ik heb afgelopen weekend het horloge terug gebracht naar de verkoper. Hij maakt er absoluut geen probleem van. Het horloge is nu binnen om dit te herstellen, zou een weekje duren.

1 like

Hoe is het afgelopen?

Wel, dat weekje is 4 maanden geworden. De herstelling duurde langer dan verwacht. Hij zou dan het horloge opsturen naar me, zodat er ik niet terug om moest (wel drie uur heen en terug). Dat bleef maar duren maar ik vertikte het om er om te gaan. Na héél wat telefoontjes, mailtjes is hij dan uiteindelijk toch opgestuurd en aangekomen.

Als ik heel kritisch ben is het stukje van de wijzer aan de ene zijde niet meer perfect in lijn met de andere zijde, maar valt met blote oog quasi niet te zien. Sowieso is er al wat gepruts aan de chrono secondewijzer.

Maar stoort me niet, ben vooral blij dat het horloge terug is en de wijzer terug op nul komt te staan.

De verkoper had me ook beloofd om de geelgouden gesp te wisselen met een roodgouden exemplaar (passend bij de kast), dat heeft hij echter niet gedaan. Ook zouden we nog een nieuw bandje krijgen voor het Zenith horloge van mijn vriendin, dat is ook nog niet aangekomen. Zo verlies je dus klanten…

1 like

Erg jammer van zo’n bijzondere aankoop.
In beginsel al erg jammer dat er uberhaupt een verkeerde kleur gesp op zat.
Overkomt me helaas ook enkele keren per jaar dat een zogenaamde specialist (auto, fiets, horloge etc). toch net niet de service verleent die je verwacht.
Het gaat hier niet om een pakje boter. Niet erg handig van ze in deze crisistijden!
Hopelijk verdwijnt de nare nasmaak snel en kun je weer genieten van het mooie horloge!

1 like

Balen

1 like