Ik ben bezig om van 2 horloges 1 goede te maken.
Nu ben ik beland bij het demonteren van de wijzerplaat.
Bij andere horloges zit aan de zijkant 2 schroeven waarmee hij vast zit.
Bij dit horloge zie ik dat niet, Er zit beweging in maar het lijkt of hij vast zit.
2 wijzerplaat schroeven aan de uurwerk zijde bij rode pijltjes.
Je moet de schroefje er niet helemaal uitdraaien zoals gewoonlijk maar deze zitten met een randje in de wijzerplaatpoot gedraaid en hebben een vlakke kant.
Dus je moet de schroef een slag draaien zodat de vlakke kant bij het pootje zit en dan kan die eruit. https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/123527138833_/LANDERON-48-51-152-etc-Vite.jpg
Op ongeveer dezelfde plaats waar je anders de schroefjes vindt. Vind je nu deze schroeven rechtop staand tussen de kloven van het uurwerk. De schroef is naar de platine toe taps toelopend waarbij een vlakke kant is aangebracht. Je ziet de pootjes van de wijzerplaat, draai de schroefjes zo, dat de vlakke kant naast het pootje komt. Je kunt dan de wijzerplaat wegnemen.
Ik heb nu alles netjes overgezet maar als ik de chronograaf functie aanzet dan slaat het uurwerk stil. Dacht eerst dat de wijzers tegen elkaar aan kwamen. Maar zonder wijzers is dit ook het geval.
Heb je het uurwerk gereinigd enz. Zo niet, dan zal dat toch eerst moeten. Begin niet zomaar aan schroeven te draaien. Er zijn verschillende die excentrisch zijn. Als je daarmee begint te draaien, ben je nog niet klaar.
Zoek eerst een goede technische beschrijving van het uurwerk. Daar zie in elk geval waar je NIET aan moet draaien.
Zoveel spannende schroeven waren er niet.
Heb alleen de 2 schroeven los gedraaid van chronograafknop borging. En de kroonschroef een paar slagen gegeven en de wijzerplaat schroeven.
Leuke wijzerplaat, Vintage straalt er vanaf ;). Ik heb ook nog een Landeron liggen die ik ooit eens keer keer wil opknappen. Dus ben wel benieuwd naar dit proces.
Ik weet nu wat er fout is gegaan, bij het los draaien van de schroef waar de wijzerplaat mee vast zit viel uit het niks schroef 8401 er uit.
En heb toen hem terug geplaatst.
Zie nu dat deze niet los mag gemaakt worden.
Is dit op te lossen want vind dit wel balen ondanks dat ik het zelf niet heb gedaan.
Ja, deze dient voor het afstellen van de chronograaf, welke functie exact weet ik niet. Als het onderdeel googled dan kom je wel wat andere fora/topics tegen met een beschrijving hiervan.
Het afstellen van de chronograaf schijnt nogal een beste klus te zijn (lees: eentje voor echte horlogemakers)
Om nog even in te haken op het onderhoud en afstellen van dit soort uurwerken; dien je de chronograaf opnieuw af te stellen als je de onderdelen tbv de chronograaf demonteert, schoonmaakt en weer monteert?
Alle onderdelen zijn te verwijderen zonder de excentrische schroeven aan te raken. Wel goed uitzoeken welke dat zijn. Als het uurwerk voor de reiniging goed liep in alle functies, zal dat na de reiniging waarschijnlijk ook nog zo zijn. Ga niet zo maar aan de excentrische schroeven draaien.