Landeron chronograaf problemen

Geen idee maar het uurwerk heeft Incabloc en dat staat niet op de wijzerplaat. Die lijkt meer op een jaren 50 wijzerplaat.

1 like

En op basis van je foto’s lijkt de wijzerplaat te klein voor de kast…

1 like

Is dit dan wel een landeron 148 uurwerk of dat ook niet? Wat zou een correcte formaat dial moeten zijn voor dit uurwerk? 30.95?

Ik denk dat ik met dit nieuwe informatie alleen de onderhoud kan verhalen en niet de rest gok ik zo…

Ik denk dat je hier wel eens gelijk in kunt hebben, kan ook zijn dat met vervangen van onderdelen er een verkeerde in is gezet.

Landeron 248 staat onder de balans

1 like

Wtf haha dit wordt steeds gekker en gekker… OK even een vraag dan. Zijn de dials van de landeron 48, 51, 148 en 248 compatible met elkaar?

En heb ik nou een landeron 148 met 248 onderdelen of Landeron 248… Snap er steeds minder van haha

De afstand tussen de wijzerplaat pootjes is voor de 48 serie gelijk. De diameter van de wijzerplaat hangt natuurlijk af van de door de oorspronkelijke fabrikant gekozen kast diameter.

Dit is helaas een echte Franken uitvoering. Als onder de balanskoof 248 staat dan is dat de platines. Veel, maar niet alle, onderdelen van de 48 serie zijn uitwisselbaar.

Het hangt ervan af of diegene die met het uurwerk bezig is geweest dit ook weet. Anders lopen secondewijzers vast doordat wellicht de minutenteller raderen niet goed zijn of niet goed afgesteld zijn. Slijtage van raderen maakt ook dat de aangrijpingspunten niet overal hetzelfde is.

Helaas is er dus een hoop aan de hand met het uurwerk en het hele horloge.

Overigens hoort een chronograaf die een volledige service heeft gehad brandschoon te zijn en spaarzaam gesmeerd. Met andere woorden hij dient er van binnen niet vettig uit te zien.

2 likes

Laat ons niet overdrijven jonges, het kan goed zijn dat alles niet helemaal origineel is maar er zijn heel veel onderdelen uitwisselbaar tussen 48, 148 en 248. Hoeft de goede werking niet in de weg te staan. Franken vind ik voor deze situatie een te sterke bewoording.

3 likes

Zeker met die chronographe suissen, zijn er zo gigantisch veel van gemaakt dat er al wel eens een onderdeel werd uitgewisseld. Een franken chrono suisse is gewoon niet hard te maken.

Hoewel ik wel akkoord ga dat een geserviced exemplaar er zo niet hoort uit te zien.

2 likes

Te kleine jaren 50 wijzerplaat met verkeerde register aanduiding zonder Incabloc aanduiding, een 248 die verkocht is als een 148. Wijzers met stijl uit jaren 60.
Geen Franken watch…komop die zou jij niet eens willen overwegen om aan je verzameling toe te voegen toch?

1 like

Je gaat ervan uit dat dit een Chronograph Suisse is…op basis van wat de verkeerde wijzerplaat zegt?

1 like

Los van deze discussie vind ik het erg jammer dat de @pedram niet kan genieten van een mooi horloge zonder vraagtekens.

3 likes

Dit is wat Ranfft er van zegt:

1937-1970, >3.500.000 (all derivatives based on Landeron 48)
There were various chrono mechanisms. And as their parts often were interchangable, occasionally series were produced with parts of different calibres.

Dus is zoals @septentrio zei “franken” een overdrijving.

2 likes

De lat ligt licht hoger dan dit toch ja. Maar het hoeft niet ‘slecht’ te zijn.

Ongesigneerd werk, ongesigneerde kast. Een generische chrono (zoals alle chrono suissen het eigenlijk zijn) dus who cares?

1 like

Dank Maurits, ik ken de aantallen. Misschien toch goed als je ook de andere observaties ook in je oordeel meeneemt.

Enfin of je het wel of geen Franken of slechte marriage wilt noemen laat ik aan een ieder persoonlijk over. I rest my case.

2 likes

Relax man :sweat_smile:

Prachtexemplaar, misschien niet, vuilnisbak, ook niet. Gewoon die service in orde laten brengen en lekker dragen. Prijswinner, neen, maar niets mis mee. Is ook geen klok van 3000 euro hé.

En mocht ik een prachtige landeron 48 hebben met enkele identieke caliber parts uit een 148 of 248, dan zou ik daar mee kunnen leven.

Gewoon lekker relativeren dus!

3 likes

Gelijmde wijzerplaat zou ik nog ergste vinden, dat kan je niet meer herstellen. Verder zijn al die chrono suisse Landerons vrijwel identiek en 13 in een dozijn dus dat er wat uurwerk delen zijn gewisseld is niet zo erg.

Het is gewoon een knutselaarshorloge zoals er zo veel zijn, je moest eens weten hoeveel horlogemakers er vroeger delen van andere uurwerken passend maakte en monteerde.

1 like