Landeron chronograaf problemen

Heren,

Ik heb sinds vandaag een chronograph Suisse met een landeron 148 uurwerk. Verkoper heeft me het bon meegeleverd van de horlogemaker die vorige week een hele servicebeurt heeft gegeven en het van binnen heeft gereinigd. Alles werkte OK tot ongeveer een paar uur geleden. Ik merkte dat de grote chronograaf wijzer soms vast loopt tijdens het timen en de kleine minuten wijzer springt ook niet goed op de markeringen. Zo komt hij vlak voor de 1e streep na 1 minuut, vlak na de 1e streep na 2 minuten, precies op de 2e streep na 3 minuten en ga zo maar door. Ook staat de grote chronograaf wijzer niet perfect op de 0 vanaf het begin al.

Waar kan dit aan liggen? Horloge heeft al 3 maanden bij de horlogemaker gezeten en toch deze symptomen. Morgen ga ik de horlogemaker opbellen of langs rijden want hij heeft nog garantie van de servicebeurt.

Afregeling is in de war geraakt, slijtage op de onderdelen, een horlogemaker die niet goed kan afregelen,… kan alle kanten op.

1 like

Lijkt inderdaad op slechte afstelling van chronogedeelte en de wijzers niet goed gepositioneerd in reset stand

2 likes

Heren bedankt voor jullie input! Ik heb weinig vertrouwen in de horlogemaker als hij na 3 maanden nog steeds deze kuren geeft, dus ik ga aankomende week naar een horlogemaker waar ik alle vertrouwen in heb. Hopelijk hoeft alleen de chronograaf afgesteld te worden en zullen de kosten meevallen.

Ik weet niet wat het hele verhaal is maar is het horloge met dezelfde kuren terug geweest en heeft het toen 3 maanden geduurd?
Als dit de eerste keer is dat er een defect is zou ik de horlogemaker het voordeel van de twijfel geven en de kans geven om het op te lossen.

3 likes

Hi Floris! Ik hoopte stiekem dat jij ook zou antwoorden :slight_smile: zoals ik het heb begrepen is het horloge al langere tijd bij de horlogemaker geweest omdat ze de chrono maar niet aan de praat kregen. Ik heb begrepen dat verschillende onderdelen vervangen zijn geweest hiervoor.

Weet jij als ervaren horlogemaker hoe moeilijk het is om een chronograaf at te stellen? Niet dat ik zelf ga proberen, maar om een indicatie te kunnen maken voor hoeveel en hoe lang het zou kunnen kosten.

Men moet de deksel afnemen en kijken wat er binnen gebeurd. Zoals gezegd kan het veel verschillende oorzaken zijn, inbegrepen (als ik alles goed heb begrepen) wijzer te los. En zeker niet een beetje aan alles ietsje te veranderen. :slight_smile:

1 like

Nou toevallig heb ik nu net de achterkant eraf gehaald om een kijkje te nemen. Te bizar voor woorden… Overal zit er stof en opgedroogd vet lijkt het. Ik heb op de wijzerplaat ongelofelijk veel stof gevonden en zelfs lijmresten rondom de wijzerplaat en kast… Dit heb ik nog nooit gezien… Er zat zelfs troep op de subdial wijzers

Fotos !!! :confused:

1 like

Mijn telefooncamera is helaas niet al te best. Ik heb het 1 en ander al net eruit gehaald met een twang voordat ik de foto’s nam

fotos met markeringen in het rood. Let op, dit is zelfs nadat ik het 1 en ander al heb weggehaald:

Als je 180-200 euro (afhankelijk van waar het gebeurd is) betaalt voor een service en het duurt best een lange tijd, dan verwacht je dat het goed wordt gedaan. Deze foto’s zou ik laten zien aan de horlogemaker, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk je geld terug. Dit is natuurlijk onacceptabel.

1 like

Een chrono is ingewikkeld, maar zeker met stof in de kast zal het niet verbeteren.
Ik zou ten eerste niets doen behalve alles weer schoonmaken.
En dan pas kijken of het beter gaat.

2 likes

Aj dat geeft inderdaad weinig vertrouwen.
Maar ik zou toch wel even contact opnemen met de betreffende horlogemaker.
Eigenlijk het enige juiste wat nu moet gebeuren is de complete service opnieuw, om juiste werking te garanderen.
De stofjes die je er nu uithaald kunnen ook dieper in het uurwerk zitten.

3 likes

Ik ga maandag naar de horlogemaker. Doordat de wijzerplaat aan de kast en waarschijnlijk uurwerk is gelijmd is het horloge eigenlijk waardeloos geworden omdat je het nooit meer normaal kan openmaken voor onderhoud of dergelijke. Ben benieuwd wat de horlogemaker gaat zeggen. Ik heb geen vertrouwen in hun kennen en kunnen.

2 likes

Ik heb begrip voor Floris155 dat je de horlogemaker een tweede kans moet geven, maar er is niets dat vertrouwen wekt : heeft lang geduurd, is niet gereinigd, werkt niet, èn voor het (niet) geleverde werk was het duur.

Ik zou de horlogemaker dit persoonlijk melden, èn hem de vraag stellen of je nog wel vertrouwen in hem kan hebben. Uit zijn reactie neem je dan maar je besluit.

Hoop dat het goed komt met je Landeron.

3 likes

Je hebt al genoeg negatieve ervaringen maar ik neem aan dat je weet dat wijzerplaat en uurwerk niet bij elkaar horen?

2 likes

Overigens wat je noemt over de kleine minuten teller doet me vermoeden dat het een 45 minuten register is met een 30min wijzerplaat…

4 likes

wacht wat?.. dit meen je niet…wat hoort de normale originele wijzerplaat dan te zijn?