Landeron

wat is er zo bijzonder aan het landeron caliber ik heb er pas een gekocht een landeron 48

Er is niks bizonders aan een Landeron 48 respec. L148 of een L248 .
het zijn de meest gebruikte chrono calibers door talloze fabrikanten door de jaren heen.
Nou ja, dat is op zich wel weer bizonder :slight_smile:

groet André

André
L189 is wel bijzonder.
gr.

Yuen Tai

Nou, ze zijn idd niet zeldzaam of zo, maar het was (volgens mij) wel het eerste chrono-ontwerp zonder kolomwiel, dus het is wel een historisch belangrijk ontwerp.
Dat het de eerste “betaalbare” chrono’s waren is echter wel terug te zien in het ontwerp, want er zijn tientallen kleine verschillen tussen de diverse uitvoeringen, ze waren blijkbaar nogal wat aan het experimenteren.
Heel eerlijk gezegd is de simplistische chrono bediening van een 48 of 51 vaak nogal “gammel” (vooral met versleten rechthoekige drukkers); de 148 en 248 enz. schakelen vaak strakker.

De meest “bijzondere” varianten van de Landeron 48/51chrono kalibers zijn die met een volledige kalender, volgens mij heeft André er eentje met maanfase, ergens in mijn “verzameling” heb ik nog een projekt met een kaliber 185 met kalender liggen:

Groet,
Paul

Mooie wijzerplaat Paul! Moet je zeker even opknappen.

Yuen,
Een L189 ken ik nog niet,staat ook niet in Gerd Lang’s boek , heb je er één in je collectie ?
André

Ja, een Heuer Carrera Dato 45.
gr.
Yuen Tai

http://home.xnet.com/~cmaddox/heuer/articles/carrera_article/heuer_carrera_article.html

Hi Yuen,

Dat is inderdaad een hele bizondere chrono met zo’n L189 , nog nooit eerder gezien zo’n combinatie.
Lijkt mij een caliber speciaal gebouwd door Landeron , op verzoek van Heuer in die tijd.
Collectors Item,

groet,
andré

Hier is nog een te koop maar heel erg prijzig.
gr.
Yuen Tai

http://cgi.ebay.com/Rare-Heuer-Carrera-Dato-45-Chronograph-Mint-Black-Dial_W0QQitemZ130082622253QQcategoryZ31387QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

Yuen, aan de prijs te zien is ie nog zeldzamer dan ik dacht ::o dan koop ik toch maar liever wat anders deze week :slight_smile:

Welke merken hebben de L 189 gebruikt

Vraag mij af of hij 14jaar na dato nog reageert
(Maar ben benieuwd :smiley:)