Lang gewacht op ....... Titus

Mijn beste,

Lang gewacht
stil gezwegen
nooit gedacht
en toch gekregen.

Een ‘Titus‘ horloge uit 1972.
(messing verguld, 34,2 mm, handopwinding, cal.1868)

Paul Ditisheim, Solvil, Ditus en Titus :#

Paul Ditisheim werd geboren in 1868 en behaalde zijn diploma van de Uurwerkmakersinstrumenten School van La Chaux de Fonds toen hij 13 was.
Daarna werkte hij voor verschillende belangrijke uurwerkmakers.

Het zakelijk begin van Paul Ditisheim was uiterst bescheiden.
Het was in het jaar 1892 dat Paul Ditisheim als onafhankelijk horlogemaker een klein bedrijf starte in La Chaux-de-Fonds.
Zijn technische en ambachtelijke vaardigheden waren al snel het gesprek van de stad.

Door zijn studies ontwikkelde Paul Ditisheim vele verbeteringen voor chronometers. Over hoe atmosferische druk en magnetische velden de prestatie beïnvloed van chronometers evenals het gebruik van verschillende horloge oliën.
Het toekennen van het wereldrecord chronometri (tijdcontrolesysteem) in 1912 door de Koninklijke Sterrenwacht in Kew nabij Londen, bevestigden zijn reputatie.

Ditisheim was zich terdege bewust van het feit dat zijn technisch vernuft voor uurwerken hem wel veel roem bracht, doch dat deze uurwerken niet echt geschikt waren voor dagelijks gebruik.
Desondanks zijn er tot aan de kwartsinvasie in het begin der ‘70 jaren talrijke horloges gemaakt.
Paul Ditisheim verkocht zijn horloges onder verschillende merknamen.
Naast Paul Ditisheim waren dat Ditus, Solvil en Titus.

Paul Ditisheim overleed in 1945, maar zijn inzet op het gebied van technische expertise vond nog decennia lang navolging.

Ook nu worden er nog horloges onder de naam ‘Titus’ gemaakt.
Deze horloges, gemaakt in Azie en voorzien van een Chinees uurwerk vinden hun afzet voornamelijk op de Aziatische markt.

Coenraad.

Mijn beste,

Laat ik u dan in deze het genoegen toedienen in lovende woorden gefeliciteerd te worden met deze nieuwe aanwinst.
Een die in zijn klassieke verschijning menig hart in beroering brengt.
De wijzers stralen als de zon welke ons momenteel tot diep in onze ziel in vervoering brengt.
Veel draaggenoegen gewenst met deze in ruime mate van eeuwigheidswaarde voorziene kloeke klok.

:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Bas

Van harte gefeliciteerd Coenraad met deze prachtige Titus!!!
Voor zover ik het heb kunnen bekijken een schitterende aanwinst die perfect past in jouw collectie.
Ik wens je daarom veel draag/kijk genot toe.
Tevens mijn dank voor het stukje Titus geschiedenis(tu)

mvg, Frans

Mijn beste,

Welk een lust voor het oog! Onder het stralende zonnetje van vandaag mag dit kloeke uurwerk volledig tot zijn recht komen aan de pols van de ware collectioneur.
Deze Titus zal jou het voortschrijden van de tijd met volle teugen doen beleven!

Geniet ervan, Coenraad! (tu) :slight_smile:

Gefeliciteerd Coenraad! Geniet ervan (I know you will)!

Heeft Titus niet een connectoe met Omega?

Prachtig! En in fantastische staat! Gefeliciteerd Coenraad.

:~

Mijn beste Coenraad,

Voorwaar, letterlijk een “gelauwerd” uurwerk - getuige de erg stijlvolle wijzerplaat.
Dit prachtige tijdsinstrument zal je pols op regelmatige tijdstippen mogen sieren. Wellicht op de “dag des Heren”, want dan dragen wij stervelingen, doch steeds het allerbeste / allermooiste uit onze collectie.
Met dit uurwerk ben je steeds “op z’n zondags” gekleed.
Ook het bandje staat in perfecte harmonie met de wijzerplaat - ying kan niet zonder yang, zeg maar.
Eveneens lovenswaardig is dat je er een stukje geschiedenis nbij hebt geplaatst, eigenlijk een “must” in een subforum zolas het deze.
Veel plezier men je nieuwe schitterende aanwinst ! (tu)

( Goed zo ? :smiley: Het kan natuurlijk niet “tippen” aan een Tissot62 redevoering, maar ik heb mijn best gedaan. :wink: )

Congrats, een mooie aanwinst!

Geweldig Coenraad!
Sommige horloges zijn regelrechte tranentrekkers,
andere zijn venijnige polsharentrekkers,
deze Titus wordt een aandachttrekker,
want onopvallend als 'ie is, is 'ie door zijn eenvoud en sierlijkheid juist heel opvallend.

Schitterend! Veel geluk er mee.

Beste Coenraad,

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst.
Ik zag hem al staan bij de ‘woensdag’ post, en herkende hem niet. Daarom snel richting ‘Vintage’ forum gesurfd. Daar stond hij, in al zijn glorie, samen met een interessante uiteenzetting over de oorsprong.

Hij ziet er werkelijk schitterend uit, als nieuw. Met name de bolle wijzerplaat met de mee’curvende’ minuten wijzer (of is dat optisch-visueel gezichtsbedrog?) spreken me enorm aan.

De lichte band staat er bovendien erg goed bij, ondanks dat het voor die tijd een ongetwijfeld gewaagde kleur-keuze is.

Heel veel draag- en kijkgenot gewenst,

Martin

Prachtig horloge, Coenraad.(tu)
Het lijkt wel een nieuwe.::o
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Groeten. Chris.

Gefeliciteerd met deze prachtige ‘zomerse’ aanwinst(tu)

Als we nu een 500-tje zien met een arm achteloos uit het raampje waaraan een Titus om de pols prijkt, dan weten we dat we met Coenraad te maken hebben:D

Veel plezier met dit mooie horloge!