Hallo allen!
Al een goede 10 maanden actief hier op het forum, voornamelijk lezen maar af en toe wat posten en liken en al een aantal mooie aankopen gedaan. Ik heb mezelf echter nog nooit fatsoenlijk geintroduceerd, dus hoog tijd om de anonimiteit te doorbreken.
Mijn forumnaam is Pjotr, woonachtig in Utrecht en werkzaam op het snijvlak van IT en HR. Gelukkig getrouwd en twee heerlijke maar intensieve jonge kinderen.
Mijn fascinatie met horloges is al even aanwezig maar heeft sinds ik dit forum heb gevonden serieuzere vormen aangenomen. Een kleine trip door mijn horloge doos (er ligt nog een hoop ouder spul in lades en dergelijke maar behalve sentimentele waarde worden deze nooit meer gedragen):
Mijn eerste aankopen, zeker 15 jaar geleden:
Twee quartz chrono’s. De Tissot V12 gekocht van een aantal cadeaubonnen die ik van mijn toemalige werkgever kreeg rond kerst en een " rose gouden" Nautica. De Nautica krijgt weinig polstijd; weinig emotionele waarde en toch niet mijn merk. De Tissot daarentegen is echt de wereld met me over gegaan en is nog steeds een van m’n betrouwbare keuzes voor als ik iets actiever moet zijn, zeker op die fantastische MN strap.
Mijn eerste echte horloge wat ik gekocht heb toen ik vanuit de detachering een vaste functie kreeg aangeboden bij de klant waar ik toen zat. Zonder enige kennis en kunde gekozen om deze Longines LLD voor mezelf te kopen, als ik naar m’n CV kijk zal dat zo’n 12 jaar geleden zijn. Met trillende handjes naar binnen en naar buiten bij de S&C in Utrecht. Wat een winnaar blijft dit, de enige frustratie blijft dat ik de bezel nooit netjes op 12 krijg En dat ik indertijd nergens de 42mm zonder date kon vinden. Maar ok.
De tussendoortjes:
Een prachtige Meistersinger Neo, gekregen voor mijn 30ste verjaardag, inmiddels 10 jaar geleden. Die einzeiger blijft mij intrigeren. Het is jammer dat 36MM voor mijn vrij grote polsen krap is en ik weinig gelegenheden heb om 'm te dragen maar het blijft een gewaardeerd en bewonderd onderdeel van mijn collectie.
De gouden Faber. Een relatief goedkoop Quartz horloge maar gekregen van mijn vrouw de dag voordat we gingen trouwen; dat ik wel zeker op tijd zou komen. Ondanks dat het geen bekend of gewaardeerd merk is, drukt de grote plaat en het simpele design voor mij alle goede knopjes in. Samen met de emotionele waarde een absolute blijver en graag gedragen gast.
De Maurice Lacroix Les Classiques; “gekregen” voor de eerste vaderdag van onze dochter. Indertijd stunte ML nog wel eens op Ibood en voor een redelijke prijs kunnen kopen. Het merk is volgens mij geen forum favorite maar op de ietwat ongelukkige plaatsing van het datumvenster (letterlijk 1 mm naar links had 'm perfect uitgelijnd) na, echt een super mooi horloge. Mooie brushing, mooie glazen caseback, klassiek en precies genoeg oudbollig en een mooie blauwe (verhitte?) secondenwijzer. Mijn go to wanneer ik netjes moet.
Het HF Tijdperk:
En toen werd ik voor de tweede keer vader. Dat klinkt ietwat arbitrair maar wellicht dat er leden zijn die het kunnen onderschijven: Voordat het zover is, moet je heel veel wachten. Op echo’s, in wachtkamers bij de verloskundige, etc. etc. In een van mijn wacht/ browse sessies, besloten om mij te orienteren op een nieuwe aanwinst voor als de kleine man er was.
Dat horloge is er gekomen; via hier een prachtige HFLE Pelikaan op de kop getikt. Prachtig horloge maar heeft wel op weinig zachtzinnige wijze kennis gemaakt met onze betegelde keukenvloer. Deze ligt dus nu bij Pelikaan in afwachting van een offerte voor reparatie en een nieuwe kast.
In de tussentijd echter niet stilgezeten:
Te beginnen de Omega Seamster Quartz uit 1995. Hier op het forum aangekocht en inmiddels ook via hier een correcte bracelet voor gevonden. Ik ben nog opzoek naar extra schakels maar dat heeft weining prioriteit. Wat een banger. Dun vanwege quartz, tijdsloos en superherkenbaar design, character en een mooie achtergrond als de eerste Bond Omega. En die vanille lume (tritium?) is echt geweldig.
De Squale Master x Palombari Comsubin: gekocht bij forum favorieten Q-Watches die mij vanaf de Seychellen hebben geholpen met extra beeldmateriaal en filmpjes. Wat een horloge. Dik, groot, ietwat lomp maar zo comprisloos gaaf. Het contrast tussen bezel en plaat, de diepblauwe sunburst op de plaat, de sandwich dial en de bizarre lume. Het is een acquired taste en als ie even in de kist zit slaat de twijfel nog wel eens toe maar aan de pols is het echt een topper.
De Farer Moonphase: Ook hier op het forum gekocht. Het toeval wilde dat mijn vrouw deze voor mij had gekocht in de batch die Q3 2023 online kwam bij Farer. Deze liep echter serieuze vertraging op en zou niet op tijd hier zijn voor mijn 40ste verjaardag. En precies op dit moment kwam exact hetzelfde model hier in het blauw. Hoe mooi wil je het hebben? Het is een mooi horloge met de typische Farer designtaal all over. De moonphase zelf is een kunstwerkje en een cushioncase is een mooie aanwinst in de collectie. De echte klik heb ik nog niet maar dit kan soms even duren bij mij.
De toekomst?
Nog genoeg itches to scratch. Een mooie dresser met een bijzondere plaat (denk of zalm of een presage. Echt fout goud; Bulova super seville stijl en wellicht over 2 maanden eens proberen wat te flipperen hier. En als grail; een Speedmaster Moonwatch uit hetzelfde era als mijn Seamaster (vanille lume for the win). Maar vooral heel veel lezen en zien want ik merk dat mijn smaak zoveel verder is ontwikkeld dan 10 maanden geleden dat ik eigenlijk niet meer weet wat ik over 3 jaar mooi vind.
TLDR:
10 maanden geleden lid geworden. Plaatjes van horloges. Fijn om hier te zijn!