Sinds een aantal weken heb ik me laten verleiden om een Alpina Startimer Chrono Big Date aan te schaffen. Een karaktervol tijdloos design volgens mij en ondanks het een Quartz versie is kon ik er gewoonweg niet aan weerstaan. Een toppertje
Heb het geluk dat één van de zeldzame officiële dealers net in het dorpje naast mij ligt, dus goed, dan maar eens via de “normale consumenten” weg, de overpriced winkel. Alsnog een mooie korting bekomen waardoor ik puur voor gemak heb gekozen. Hij werd besteld, het ging vlug gaan. Weekje, misschien 2…
Na 2 weken bel ik de winkel op en daar word me gezegd dat hij wellicht nog onderweg is. Ok, geen probleem. Voor de grap zeg ik de winkelier dat de afstand van Zwitserland blijkbaar wat verlengd is door de jaren heen. Waarop hij me verteld dat het horloge van Nederland komt, niet van Zwitserland…
Is dat zo? Weet er iemand hier of de Europese verdeler van Alpina werkelijk in Nederland ligt? Kan me inbeelden dat dit wel meer wordt gedaan voor Europese distributie, gezien de importkosten mbt Zwitserland.
Na 4 weken bel ik terug. Dan word me beloofd dat de levertermijn ergens rond begin/midden Mei zou liggen. Naast het ongeduld, beginnen nu wel wat meer vragen op te komen. Komt dit echt van Nederland? Probeert de winkelier na het geven van de korting andere kanalen te vinden om alsnog voldoende winst te maken? Zou het uurwerk misschien van overzees komen?
Tja komende van Nederland (Ik ben Belg) lijken me 4 weken gewoon heel wel erg lang.
Verkoper zegt me nu plots dat het horloge niet op voorraad was. Mm, eigenaardig voor één van de meest verkochte Alpina’s… Maar goed, kan wel natuurlijk.
Vandaag, na 6 weken, nog steeds niets. Hij ging Dinsdag eens bellen.
Blijkt dit jullie een normale situatie? Iemand al eens hetzelfde meegemaakt met een winkelier? Ach, misschien stel ik me nu wat onnodige vragen en moet ik gewoon nog wat geduld hebben. Mij blijkt het gewoon zeer lang. De man is ook niet bepaald zeer mondig over de redenen.
Vind het ook wat laks van de verkoper. Wat de levertermijn betreft heb ik niet zoveel ervaring met nieuwe horloges uit de winkel dat niet op voorraad blijken te zijn en al helemaal niet met Alpina daar dit m’n eerste zal zijn.
Weet hier trouwens iemand of de Europese Alpina verdeler werkelijk in Nederland ligt? Ik zou graag weten welk bedrijf dit is en als het wachten nog lang duurt zou ik misschien ook eens geneigd zijn om deze verdeler zelf te contacteren, puur uit nieuwsgierigheid.
klein weekje voor ik iets ontving uit Belgie,… ga geen 4weken wachten op n horloge… kom op… succes! annuleren die alpina,… dikke steinhart maybe?? ;)SUCC6 mate!
Wat kost deze horloge? Heb er echt geen gedacht van… maar misschien heb jij zo’n goede prijs bekomen, dat ze hem dus niet apart opsturen, maar wachten om hem bij een volgende bestelling mee te sturen zodat de kosten verzekerd opsturen gedeeld worden onder meerdere artikelen?
Sommige groothandels hanteren een kost indien een bestelling bv onder 1000 euro is, Nederlandse bedrijven zijn daar zeer straf in!
Wat ik kan vinden over het merk, in grote lijnen: Alpina (uit 1883) werd in 2002 door Frédérique Constant (Genève), onder leiding van de Nederlandse ondernemer Peter Stas verworven. Het nieuwe ‘Alpina Watches International SA’ heeft haar werkplaatsen en kantoren in Plan-les-Ouates, een voorstad van Genève. In 2016 verkocht CEO Peter Stas zijn horlogemerken aan Citizen, Japan. Hij blijft echter wel CEO van zijn merken.
Volgens Wikipedia, blijkt dit de Nederlandse Importeur van Alpina:
Had ik inderdaad ook reeds gezien, op Chrono24 staan deze ook voor 600, alleen zijn het steeds de grijze en groene dials dat je online tegenkomt tegen interessant prijs, nooit de blauwe jammer genoeg. Wel, laat ons zeggen dat ikzelf ze alvast nooit ben tegengekomen in blauw (op uitzondering van Amerikaanse websites, maar goed daar komen nog eens serieuze kosten bij, en zonder de fabrieksgarantie)
En dan kom ik op HF, en tovert een leuke member even een aanlokkelijk linkje uit z’n mouw… Dankje hiervoor zeg! Ten zeerste geapprecieerd!
Ik ga mijn winkel wel nog even het voordeel van de twijfel geven en nog wat afwachten (het is voordelig om dichtbij huis een Alpina verkoper te hebben voor garantiegevallen/bandjes/andere uurwerken uit te proberen), maar indien deze maar blijft rond de pot draaien ga ik wellicht voor de Amazon link. Ik zag ook dat dit verkocht word via Luxury Time, een Engelse retailer. Dus ook via Amazon UK te verkrijgen. Verkoper blijkt behoorlijk goede reviews te hebben op beide Amazons. Enorm bedankt!