Langverwachte herstelling (of reddingspoging) van mijn vintage Longeau: troubles en questions, scheur in kast

Toen ik mezelf, ondertussen bijna 5 jaar geleden, voor het eerst aanmelden op dit prachtige forum, had ik gelijk wat vragen. Ik had namelijk een aantal mooie uurwerken teruggevonden, maar die bleken nogal in erbarmelijke staat.

Met de eerste herstelling ben ik ondertussen reeds begonnen, de Longeau.

Even een recap (geen idee hoe ik link naar mijn eerste topic). Het uurwerk zag er als volgt uit:

Er miste een kroon, glaasje en de wijzers Waren half vergaan.

Ondertussen is het uurwerk volledig gedemonteerd geweest, blijkt het een AS1188 te zijn, slecht een 4à5 jaar reproduceert in… de jaren 50 van vorige eeuw… nu, mochten enkel de eerstgenoemde zaken defect zijn, had de herstelling nog vrij simpel geweest, nieuw glaasje, wijzertjes en kroon en klaar! Maar je kan het al raden, er was net iets meer aan de hand…

De de balans was compleet naar de kl***, het verzettingmechanisme compleet verroest, tige ook kapot en de stelplaat (waar alle radjes ingaan) had ook een barst waar de tige ingaat…

Zoektocht begint, tige is nog vrij simpel uit algemene voorraad te halen, rest is zoekwerk. Uiteindelijk een balans gevonden voor de as1188! Bij aankomst bleek deze foutief… zat veel te laag op de as, ook was deze koperkleurig en wat anders van vorm… balans hoger op de as geplaatst, komt goed. Verzetting opgepoetst/ontroest, glad gemaakt en werkt ook weer naar behoren.

De barst in de stelplaats, lassen gaat niet, nieuwe stelplaat wou ik niet riskeren, dus met behulp van een fijne pons de scheur werkbaar gekregen.

Wijzers is een kwestie van meten, ben ik nog niet toe gekomen.

Maar, om het uurwerk te kunnen dragen, moet de kast wel iet of wat waterbestendig zijn:

Maar met een scheur gaat dit niet lukken natuurlijk!

Iemand enig idee hoe dit te herstellen/laten herstellen, of heel toevallig nog een soortgelijke kast op overschot?

PS: opwinden lukt ook niet altijd, PC en PR grijpen niet altijd in :man_facepalming: enige ideeën wat de reden kan zijn?

(Foto’s van herstelling volgen nog, staan op pc)

4 likes

Mijn advies: je verlies qua tijdsinvestering nemen. Deze in de kast leggen, niet meer aankomen en aan een volgend project beginnen. Dit is een gebed zonder einde.

1 like

Sterkte met dit project en dit dus☝️

Dat zou inderdaad het makkelijkste zijn qua tijd (en waarschijnlijk ook financieel de beste optie), maar doordat er zoveel mis is, kan ik er wel wat van leren :man_shrugging: vandaar de vraag :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like