Het is een oud horloge van mijn oma. Mijn dochter draagt het sinds kort.
Ik kan er niets over vinden. Misschien is er iemand die hier iets meer over weet.
Het is een handwinder
Meestal kan @Lexaf je wel via Mikrolisk enige informatie verschaffen. Dameshorloges zijn minder in trek dan herenhorloges, maar als het horloge netjes loopt, er nog goed uitziet en je dochter dit heel graag draagt, dan is dat toch mooi?
@Raycol
MIKROLISk vindt dit:
Dus één van de 3? Muros/Triebold of Fivaz of Générale Ressorts. In elk geval iets Zwitsers.
Ik vermoed Erwin Tribold, die voerde vele tientallen (mode/handels) merken, waaronder veel voor dames horloges in goud en zilver.
Van Henri Fivaz SA kan ik niets dat horloge gerelateerd is terug vinden.
Générale Ressorts is het vrijwel zeker niet, alle merken die zij voerden en geregistreerd hebben zijn bijna allemaal van (ver) vóór WO II.
Jouw horloge van Oma schat ik uit de jaren '50 of '60.
Is het van goud of gold plated?.
Als de achterkant ook goudkleurig is en er staan goudmerkjes op met ‘585’ (voor 14Krt goud) of ‘750’(voor 18 Krt) dan is het kastje waarschijnlijk massief goud.
Heeft het horloge een stalen achterdeksel, dan is het kastje vrijwel zeker geen goud maar ‘Gold Plated’. Aan de eenvoudige wijzertjes en wijzerplaat te zien is het naar mijn idee een gold plated horloge met een eenvoudig uurwerkje. Niet echt kostbaar.
In het laatste geval heeft het horloge alleen emotionele waarde (en waarom niet?). Als je dochter het graag draagt is het prachtig, zo’n erfstukje van haar overgrootmoeder. Sowieso zuinig op zijn.
Omdat het een mechanisch (handopwind) horloge is met een flinke leeftijd, is het technisch gezien misschien de moeite waard om het voor onderhoud een servicebeurt te laten geven bij een goede horlogemaker (niet bij een willekeurige juwelier dus!). De kosten daarvoor kunnen dan wel eens oplopen tot boven de 100 euro als er geen onderdelen vervangen hoeven te worden. Dat is dan altijd fors meer dan de intrinsieke waarde van het horloge want tenzij het om een echt gouden horloge gaat, is de (verkoop) waarde praktisch nihil. Als je het er toch voor over hebt omdat het een familie erfstukje is: zeker doen.
Veel plezier er mee!
Zoals de naam al zegt maken ze veren. Om precies te zijn opwindveren.
Wat ze met die andere merken deden kan ik op het ogenblik niet achterhalen.
Vast super bedankt voor deze info ik ga morgen even verder zoeken.Ik laat het je weten.Vast een goede jaarwisseling en de beste wensen voor 2022