Lastige bezel

Hallo forumleden!

Ik heb een tijd geleden naar volle tevredenheid van een medeforumlid een zwarte Seiko Monster overgenomen. Het horloge loopt perfect en ziet er nog netjes uit. OVer de verkoper ook geen kwaad woord.

Er is echter 1 kleinigheidje. Bij ontvangst van het horloge viel me direct al op dat de bezel heel stroef draaide. Een tijdje is dit wat beter geweest maar de bezel draaid nu nog stroefer.

Waarschijnlijk (denk ik, verbeter me als ik ernaast zit…) zit er wat vuil onder de bezel. Kan een complete amateur als ikzelf daar iets aan doen?

Afspoelen onder de kraan heb ik al geprobeerd, dit helpt alleen tijdelijk.

Alvast dank voor jullie reacties en met vriendelijke groet,

Joram.

Joram,

Vraag het eens aan Rob, die kan je vast wel antwoord geven. Hij heeft immers al meerdere malen bezels verwisseld.

Lacroix Schreef:

Joram,

Vraag het eens aan Rob, die kan je vast wel
antwoord geven. Hij heeft immers al meerdere malen
bezels verwisseld.

Ed,

Ik verwacht dat Rob tzt wel reageerd op dit topic. Reden voor mij om het niet rechtstreeks aan Rob te vragen is omdat het op deze manier blijft staan op de site en in de toekomst mensen er mee geholpen zouden kunnen zijn via de zoekfunctie. Verder vind ik het ook fijn om de mening van verschillende mensen te horen.

MVG,

Joram.

Heb je hier ook al gekeken

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,84560,84560#msg-84560

Lacroix Schreef:

Heb je hier ook al gekeken

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,84560,84560#
msg-84560

Dank voor de link Ed, deze had ik zelf echter al gevonden. Ik denk dat er goede uitleg instaat maar ik ben niet zeker of ik het allemaal begrijp.

Begrijp ik het goed dat het volgende word gezegd; Je kunt de bezel van het horloge wippen met een mes en het er daarna makkelijk weer opdrukken?

Volgens mij gaat dat alleen over de insert. Het stickertje wat op de bezel zit dus.

wd40?

Rob schrijft :

Bezel eraf (lukt goed met een mes)

Dus toch eerst bezel verwijderen

De rest gaat over de insert

En dan de bezel insert voorzichtig lospeuteren (doe ik meestal met een stanley mes) Denk erom dat deze meestal ook nog met een stripje dubbelzijdig tape vastzitten, die moet je dus doorsnijden).
Een nieuwe kun je meestal gewoon vastdrukken, voor de zekerheid een stukje dubbelzijdig tape kan maar is m.i. niet nodig.

Ik denk dat als de bezel er af is het euvel te verhelpen is. Volgens Rob moet dat met een mesje gebeuren.

Klopt. Die vraag was destijds van mij. Toevallig lag vanmiddag de insert in de brievenbus en heb ik 'm vervangen.

Ik heb de bezel losgewipt met een scherp plamuurmes (wilde mijn zakmes niet vermeubelen). Poepiesimpel, al moet je uitkijken dat je het kleine kogeltje niet verliest dat onder de bezel zit en waarover de bezel draait/klikt.
Maar ik heb alleen geen idee of het met een Monster ook zo werkt. Lijkt me wel, maar ik wéét 't niet.

Gooi het eens op google met wat trefwoorden! Wellicht vind je iets.
En ja, aan WD40 zat ik ook al te denken. Je Monster kan er niet kapot van gaan als je daar wat van onder de bezel spuit.

Paul G. Schreef:

Klopt. Die vraag was destijds van mij. Toevallig
lag vanmiddag de insert in de brievenbus en heb ik
’m vervangen.

Ik heb de bezel losgewipt met een scherp
plamuurmes (wilde mijn zakmes niet vermeubelen).
Poepiesimpel, al moet je uitkijken dat je het
kleine kogeltje niet verliest dat onder de bezel
zit en waarover de bezel draait/klikt.
Maar ik heb alleen geen idee of het met een
Monster ook zo werkt. Lijkt me wel, maar ik wéét
’t niet.

Gooi het eens op google met wat trefwoorden!
Wellicht vind je iets.
En ja, aan WD40 zat ik ook al te denken. Je
Monster kan er niet kapot van gaan als je daar wat
van onder de bezel spuit.

Paul,

Dank voor je reactie, heel behulpzaam!

Wat betreft de wd40, ik zit nu ook te speuren op het internet en ik lees her en der dat wd40 de pakkingen kan beschadigen en zodoende de waterdichtheid aantasten.

Oeps! Dat WD40 dus toch schadelijk kan zijn, wist ik niet. Maar bij mijn duiker zat onder de bezel in ieder geval geen pakking (overigens heb ik er ook geen WD40 in gespoten).

En als je dat spul niet voor je Monster gebruikt, is het altijd nog handig voor duizend-en-een andere toepassingen in en om huis! :slight_smile:

Ik denk dat het rubber eraf ligt.

Bezel eraf halen en kijken wat er loos is.

Mes niet rond de 1 en de 7 uur ertussen prakken, want daar zitten de opstaande puntjes die voor je klik en het naar 1 kant kunnen draaien zorgen.

Erop drukken zal enige kracht kosten…

Iedereen bedankt voor de input, word echt gewaardeerd!

Ik stond net in de keuken met een licht op mijn horloge en een stanleymes in mijn hand. Ready to go zou je zeggen. Toc durf ik het niet aan.

Rob, mag ik jou hiermee lastig vallen de eerste keer dat ik je zie? bijvoorbeeld bij de overhandiging van de Sumo of de volgende rikketik.

Ja ik ben een schijterd ik weet het;)

Joram, áls je het al zelf zou proberen, doe het dan niet met een stanleymes! Je loopt het risico dat dit afbreekt. En als een stukje van het mes toevallig de verkeerde kant op vliegt, dan valt er weinig te lachen! :frowning:

Dat kogeltje zit onder de bezels bij oude Seiko duikers. Een kogeltje uit een balpen kan daar een goede vervanging voor zijn.

Monster heeft een metalen ring met twee opstaande lipjes die de bezel laten klikken en één kant op doen draaien. En twee omlaag staande lipjes waarmee de ring vastzit aan de kast.
Deze ring ligt los, maar zit klem tussen bezel en kast.

Joram, tijdens de Rikketik heb ik het meestal retedruk, ik kan je nix garanderen.
Maar tijdens Sumo-gebeuren wel, dan gaan we waarschijnlijk toch prutsen met saffier glas :wink:

robbie409 Schreef:

Joram, tijdens de Rikketik heb ik het meestal
retedruk, ik kan je nix garanderen.
Maar tijdens Sumo-gebeuren wel, dan gaan we
waarschijnlijk toch prutsen met saffier glas :wink:

We zullen wel zien Rob, als het lukt dan lukt het en anders maar niet. Het is jammer dat ie niet soepel draait maar een ramp kun je het moeilijk noemen.

MVG,

joram.

Ik heb laatst ook een bezel van een Seiko verwijderd van een collega. Ik heb hiervoor een aardappelmesje gebruikt. Horloge op z’n kant en dan het mes ertussen drukken. Met een beetje kracht kwam hij iets omhoog. Hierna steeds een stukje verschoven en weer het mes ertussen. Het erop drukken heb ik gedaan door het horloge op de hoek van een buro te leggen zodat het horloge plat ligt (vouwsluiting). Hierna voorzichtig met de handpalm erop gedrukt en “klik” klaar.