Laten lopen of niet?

Besten,
Dit onderwerp is al eerder ter sprake geweest maar het is nog niet geheel duidelijk. Hier gaat ie dus nog een keer.
Ik heb een aantal horloges allen omega (op de sub seiko na), en op de speedy moonphase na, allen automaten. Laat ik deze horloges door tactisch afwisselen en bijwinden constant lopen of kan ik ze beter laten liggen en opwinden indien ik ze draag? Mijn logica mbt mechanische zaken brengt geen uitsluitsel… Wat is kwalijker; slijtage door het constante lopen of het datum verzetten ed?
Ik wissel veel af dus moet indien ik ze niet lopend houd regelmatig datum verstellen, iets zegt me dat dat het uurwerk ook niet ten goede kan komen…
Graag jullie mening (en dan ben ik het meest benieuwd naar de meningen van freddy cs :wink: )
Grt
Ger

Ik ben ook benieuwd naar de mening van de echte techneuten.

Ik laat in ieder geval al jaren alles lopen en leg niets stil.

Jack

Ik laat ook al mijn automaten lopen. Of het ‘beter’ is weet ik niet maar het maakt het leven wel stukken makkelijker.

Een horloge is gemaakt om te lopen, niet om stil te staan. Ga er eens vanuit dat als je er slechts eentje hebt, deze ook voortdurend loopt. Dus waarom de anderen dan ook niet.
Iets wat stilstaat slijt natuurlijk niet, maar bevorderlijk is het ook niet. De olie kan namelijk verdikken en dan krijg je weer andere problemen, schoonmaken en opnieuw oliën.

Bovendien het regelmatig uittrekken van de kroon lijkt mij ook niet echt goed voor het uurwerk. Ik lees regelmatig over problemen met de kroon. Of dit hier mee te maken heeft weet ik niet, maar goed lijkt het mij niet.

Bovendien watchwinders zijn niet voor niets uitgevonden.

Dit is mijn mening, maar ik sta graag open voor een andere.

Dank voor de recties tot dusver. Het gaat met name om het verzetten van de datum, de horloges krijgen ieder genoeg draagtijd dus van het verdikken van de olie (is daar tegenwoordig nog sprake van?) zal geen sprake zijn. Ik begrijp dat een horloge gemaakt is om te lopen maar de gedachte is meer als volgt;
Het is algemeen aangenomen dat je een horloge om de vijf jaar moet laten servicen, indien je het horloge slecht een derde van de tijd laat lopen wordt dit dus 15 jaar…
Het zijn slecht overwegingen…
Grt ger

Ik denk dat ik een combinatie zou voorstaan van de twee. Met 15+ automaten lijkt het me zinloos deze allen op watchwinders te plaatsen. Misschien dat het slim is om de horloges die je minimaal één keer per week draagt op een winder te zetten, terwijl de exemplaren die weken niet gedragen worden af en toe te verzetten.

En er zijn natuurlijk ook handopwinders, moet je die elke avond dan een aantal slagen geven?

Groeten,

Martin

Dit is een onderwerp waar ik persoonlijk niet zo meteen één oplossing als de beste naar voor kan schuiven.

Wel enkele opmerkingen hierover:

  • Moderne horlogevetten en oliën verharden heus niet zo gauw, dus een horloge dat langere tijd stilstaat zal hier niet echt hinder van ondervinden. (éénmaal opwinden per maand en dan laten uitlopen is volgens mij ideaal in dat geval, maar dat hangt uiteraard af van de grootte en de beschikbaarheid van je collectie). Ook de omstandigheden van bewaring spelen een grote rol (hitte, koude, vocht enz… )

  • Bij een horloge dat constant opgewonden blijft (bvb in een slecht geprogrammeerde winder) staan alle delen en tandwielen continu onder spanning, en daardoor verslijten ze (uiteraard) sneller.

  • Bij horloges met een datum snelverstelling zal je zeker geen extra sleet introduceren bij de datumcorrectie.

  • Het idee dat je een service-beurt kan uitstellen, naarmate je een horloge lang laat stilstaan is slechts gedeeltelijk waar. Om de vier a vijf jaar kan men best het uurwerk laten reinigen en bvb alle dichtingen vervangen en een gangcontrole laten uitvoeren. Bij uurwerken die dagelijks gedragen worden onder belastende omstandigheden (water, stof, schokken, hitte) is zelfs een frequentere service-beurt aangeraden (zelfs jaarlijks qua waterdichtheid).

  • Indien je slechts een beperkt aantal automaten hebt kan je ze lopend houden (door dagelijks bij te winden of op een goede en correct geprogrammeerde horlogewinder). Dat bespaart in elk geval extra manipulatie van het datummechanisme indien het over geen snelle correctie beschikt. Van zodra je een iets uitgebreidere collectie hebt (bvb méér dan veertig of vijftig stuks), dan wordt het dagelijks bijwinden wel moeilijker.

  • Echt gecompliceerde uurwerken zoals een eeuwigdurende kalender (met jaartallen) die best continu blijven werken (om zo weinig mogelijk manipulaties te moeten uitvoeren) zou ik zeker op een goede winder zetten. Hier is het mechanisme dermate ingewikkeld en fragiel dat je best elke overbodige ingreep vermijdt.

  • Waar je zeker gelijk in hebt is de snelle slijtage van de schroefdraad bij een geschroefde kroon als je die heel frequent open en dicht draait.

Er zijn in beide gevallen zowel argumenten voor als tegen .

Zelf ben ik nog nooit een (correct onderhouden) uurwerk tegengekomen dat problemen gaf na lange tijd stilliggen.

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Dit vindt de heer Ranfft ervan:
(korte samenvatting: het maakt geen moer uit)
Ik heb ooit eens op het net foto’s gezien van volledig doorgesleten assen. Dat krijg je niet bij horloges die regelmatig stilstaan.
Maar ik denk, dat iedereen dat moet doen (op horlogegebied) wat hij juist vindt.

Laufen oder Stehen?

Unadjusted
Leider geistert durch die Uhrenszene immer noch der Dummspruch “Wer rastet, der rostet”. Dieser Spruch soll wohl bei der Überwindung natürlicher menschlicher Faulheit helfen - für Uhren ist er einfach Quatsch.
Was sich bewegt, das verschleißt, und das gilt gleichermaßen für die Lager und die Triebfeder (siehe Federbruch). Bei regelmäßiger Wartung halten Uhren zwar fast ewig, aber wenn sie kühl und trocken stehen, eben noch ewiger.
Aber für einen Sammler stellt sich die Frage eigentlich gar nicht. Hat man mehrere Uhren, und schleppt nicht ständig alle an Gelenken und in Taschen mit sich herum, so läuft die einzelne ohnehin nur selten mal ein paar Tage. Immer vorausgesetzt, daß man seine Uhren nicht vergammeln läßt, spielt also Verschleiß keine nennenswerte Rolle.