Laureat in nieuwstaat krijg ik niet juistgezet

Mijn reeds lang overleden grootvader was een Pontiac dealer die zijn zaak overgelaten heeft ergens rond 1980.
Ik stootte bij het opruimen op deze genummerde Laureat in nieuwstaat. Deze was absoluut ongedragen tot gisteren.

Als ik de kroon naar beneden draai vijs ik er de kroon geheel af.
Als ik de kroon naar boven draai wind ik het horloge op.
Als ik de kroon uittrek en naar boven draai dan draai ik de wijzers snel TERUG in de tijd.
Maar iedere 24 uur wil ook de datum achteruit draaien, om dan terug te springen op de huidige datum. Niet goed voor de mechaniek denk ik dan.
Ik kan de wijzers blijkbaar niet snel voorwaarts laten schuiven, zelfs niet met 1 minuut.

Hoe kan ik de datum juist zetten?
Of is dit horloge opengemaakt en is er iets ondersteboven teruggezet waardoor de wijzers in de verkeerde richting doordraaien?
(Dit zou mij niet verwonderen, mijn grootvader zaliger kennende, en dit zou ook verklaren waarom dit horloge niet overgenomen werd door de volgende uitbater van de zaak)

Vermoedelijk moet de kroon aan de stift worden vastgezet met zogenaamde loctite. Dat zal de problemen verhelpen.

3 likes

Na zoveel jaar zou ik trouwens een beurt dringend aanbevelen.

Dit horloge nu laten lopen is hetzelfde als zonder oliewissel een auto uit 1960 starten en gaan gebruiken.

4 likes

Is het niet zo dat de snelheid van het draaien van de kroon correspondeerd met de snelheid van de wijzers?

Dat is iets wat ik absoluut niet zou doen, lijkt mij een recept voor destructie.

De kroon moet goed vastgedraait worden, als je de kroon los draaitbij het wijzerverzetten, betekent dat dat er teveel weerstand in het uurwerk zit.
Dus een service, dat is wel een goede tip.

Met loctite zorg je dat, bij weerstand in het uurwerk, je de tandwielen kapot kunt draaien. En dan ben je verder van huis.
Het losdraaien van de kroon is een backup tegen het kapot draaien van het binnenwerk.

4 likes

De kroon zit vast op de “stem”. Vastgezet met loctite.

Dan wel de juiste loctite, dus niet die, welke eeuwig vast blijft zitten. Er is loctite die bij milde verhitting goed loslaat.

Het verhaal over losdraaien van de kroon tegen kapotdraaien van het uurwerk is bullshit.
Je kroon moet gewoon vastzitten.

Je voelt echt wanneer je teveel kracht moet zetten.

1 like

Ik heb nog nooit Loctite gebruikt om een kroon vast te zetten. Stem op maat maken, netjes afvijlen, vastzetten in een pin vise en de kroon er op vastdraaien. Die komt dan niet zomaar los.

4 likes

Loctite is een middel dat pas zo’n 25 jaar in de horlogemakerij gebruikt wordt.

De kroon vastzetten met Loctite is prima, voorkomt juist het effect dat nu optreed bij een nieuw horloge dat ruim 40 jaar niet gebruikt is.

Oudere horlogemakers passen het vaak niet toe maar op de juiste manier gebruikt is het een verbetering.

Zoals @Bernard al aangeeft: Zeker een “ oliewissel” gaan uitvoeren voor het dragen. Anders ontstaat er nu extra slijtage door weg getrokken olie of ingedikte smering

3 likes

Horloge is zodanig vastgekoekt dat het eerst een volledige servicebeurt nodig heeft.

De eigenaar van een NOS Omega Stingray had meerdere tandjes van het wisselrad afgedraaid, enkel door het horloge op tijd te willen zetten. Vastgekoekt vet was de boosdoener. Met hulp van een forumlid het juiste onderdeel gevonden, en die volledige service uitgevoerd. Je gaat er niet aan ontkomen.

3 likes

Meerdere malen meegemaakt dat een kroon loskomt.
Soms zelfs zonder enige kracht.

Dit gebeurt als het horloge een wijzerverzetrad heeft. Geldt dus voor de meeste horloges. Als het daarnaast ook een wijzerverzetBIJzetrad heeft, correspondeert de draairichting van de kroon met de wijzers.

1 like

UPDATE
Wel vandaag na een weekje lopen en dragen kreeg ik de wijzers normaal doorgedraaid en kan ik nu dus ook de datum juistzetten.
Op dag 1 draaide ik de kroon eraf als ik de wijzers op dezelfde manier wou doordraaien.
Geen onderhoud gegeven, horloge zelfs niet eens geopend.

Bedankt voor uw reacties

goed voor je Fabien, of het goed is voor de laureat om hem te laten ronddraaien zonder service is een andere vraag. Ik denk eerlijk gezegd van niet net als zoveel anderen voor me, maar ok wie zijn wij!

2 likes

Onderhoud zou ik toch maar even laten doen…
Zonde om overmatige slijtage te introduceren op zo’n mooi nieuw horloge, dit zou echt verkeerde zuinigheid zijn.

1 like

ik gebruik voor de kroon ook beetje een threadlock van loctite
de kroon kan er altijd terug af

1 like