LCD scherm kapot?

Ik heb 2 horloges met wat LCD probleempjes
bij de ene een 30 jaar oud seikootje was het lcd schermpje ook zonder batterij een beetje regenboog achtig verkleurd ( ovaal ) ik heb er door een juwelier
een batterij in laten zetten waarbij die afwijkende kleur bleef bestaan maar het was toch bruikbaar,
nu is het wat betreft de cijfers opeens huilen met de lamp uit … halve cijfers op halve sterkte en zelfs
een extra cijfer naast de gebruikelijke urencijfers.
is dit einde oefening of zou er toch een verkeerd batterijtje inzitten ?

edit … dat 2e Ana-digi horloge heeft rechtsonder
een zwarte vlek net alsof er daar een stukje is afgebroken. of dat daar permanent zwarte lcd-tjes blijven functioneren.

Carpe tempus Schreef:

Ik heb 2 horloges met wat LCD probleempjes
bij de ene een 30 jaar oud seikootje was het lcd
schermpje ook zonder batterij een beetje regenboog
achtig verkleurd ( ovaal ) ik heb er door een
juwelier
een batterij in laten zetten waarbij die
afwijkende kleur bleef bestaan maar het was toch
bruikbaar,
nu is het wat betreft de cijfers opeens huilen met
de lamp uit … halve cijfers op halve sterkte en
zelfs
een extra cijfer naast de gebruikelijke
urencijfers.
is dit einde oefening of zou er toch een verkeerd
batterijtje inzitten ?

edit … dat 2e Ana-digi horloge heeft rechtsonder
een zwarte vlek net alsof er daar een stukje is
afgebroken. of dat daar permanent zwarte lcd-tjes
blijven functioneren.

Ben wel benieuwd naar de reacties. Heb ook met zo iets dergelijks te maken. Wat denk je… ook een Seiko :sunglasses:

en erop slaan hielp ook niet (:smiley:

Klinkt toch als einde oefening voor de lcd module.
Als je aan het klokje gehecht bent zou je kunnen denken aan een adoptie uit horloge met een soortgelijke module.

Kun je aangeven welk model het is, misschien heeft een forumlid zoiets nog liggen. Ik heb er zelf 2 met beschadigde kast en goede module.

http://www.freebits.nl/view.php?filename=4952013_12_30_16_56_27.png

WilSeiko Schreef:

Klinkt toch als einde oefening voor de lcd
module.
Als je aan het klokje gehecht bent zou je kunnen
denken aan een adoptie uit horloge met een
soortgelijke module.

Kun je aangeven welk model het is, misschien heeft
een forumlid zoiets nog liggen. Ik heb er zelf 2
met beschadigde kast en goede module.

@wilseiko het gaat hier om de A639-5060 iets van 33 jaar oud. ik wilde er nog een nieuw glas inzetten ook maar dat heeft natuurlijk weinig zin als de rest ook aan gort is.

Dat caliber heb ik helaas niet in de collectie…Dan zou ik eBay in de gaten houden, komt vaak van dit spul voorbij met beschadigde kast maar werkend calibertje.

Een LCD-schermpje uit zo’n beetje het begin van het quartz horlogetijdperk; dat het 30 jaar volhoudt; geweldig toch?!
Ik vind dat geen slechte prestatie. Hoeveel niet-Seiko’s hebben ver voor die leeftijd al de geest gegeven?
Klopt . . . ik ben een Seiko-fan.

rare kleurtjes is meestal de polarisator op het lcd schermpje die de geest aan het geven is, dan wordt de lcd b.v. alleen nog maar leesbaar onder een scherpe hoek.
Gekke/extra cijfers kán een kwestie van schoonmaken zijn. Ik moet even kijken en het kan even duren, maar er is de kans op de mogelijkheid dat ik mischien exact zo ééntje in een nette staat “ergens” heb liggen. (Géén donor dus.)

http://www.freebits.nl/view.php?filename=40120131230_213913_1.jpg

zo ziet het er momenteel uit,
merk op dat er in het centrum een enigzins zwart/grijze zweem zit en daaromheen vaag nog wat andere kleuren ( ook wanneer er GEEN batterij in zit )
verder is het volgens het klokje nu
zo’n beetje alle dagen v/d week m.u.v. dinsdag en vrijdag. er ontbreken dus balkjes maar er zitten
ook extra balkjes tussen.

edit… het beeld veranderd ook met de seconde,
dus het is geen statisch beeld, en kennelijk werkt de rekeneenheid nog als vanouds.

@allen

De 33 jaar oude Seiko loopt weer, de cijfertjes zijn weer onder elke hoek perfect zichtbaar,
Ben naar de juwelier geweest om de achterplaat los te halen en te mopperen over de uitpuilende waterdichte seal, heb het geheel los mee naar huis genomen de bedoeling was het binnenwerk voor jullie te fotograferen, maar ik kon het niet laten
en ben met een naald 'n saté prikker
en een hengelsport mesje aan 't prutsen geslagen,
en tja… alle zegen komt van boven
na wat inspiratie en transpiratie werkt 't ding weer.
binnenkort weer terug haar de juwelier voor een nieuw waterdicht seal en een nieuw geslepen voorruitje ?

b.t.w de verkleuring in het centrum is niet geheel verdwenen maar alleszins acceptabel.

Goed gedaan! Misschien is er iets mis geweest met het batterijtje? Als in: te dikke batterij geplaatst/iets scheef gedaan o.i.d. (door de juwelier)

Nieuw glaasje vinden kan en eh… “uitdaging” worden. (zeldzaam) Anders kijken of horlogeglas.nl iets voor je kan doen.

@martijnV

Bij een eerder gesprek met de juwelier bracht ik tersprake dat het oude glas opnieuw gepolijst zou
worden aangezien er duidelijk nog iets boven de kast
uitsteekt, haar antwoord was dat dit lastig zou zijn
vanwege de hardheid en ook dat het mogelijk was dat
het glas verlijmd zat met het onderliggende plaatje,
ik heb dit plaatje vanochtend niet geprobeerd te verwijderen, maar ik had ook niet het idee dat dit
"los" onder het glas lag.
dus 3 opties : de boel zo laten, of een donorglas en plaatje : of toch iemand vinden die die krassen kan
wegpolijsten.

een mooi project voor 2014, maar we hebben de "tijd"
en de “tijd” zal het leren.

Dit is hem dan.

http://www.freebits.nl/view.php?filename=58520131231_161544.jpg

morgen als ik durf haal ik hem uit elkaar
en maak ik nog een paar plaatjes van het binnenwerk
en laat ik even zien welke schroeven ik heb aangedraaid etc.

Carpe tempus Schreef:

@martijnV

Bij een eerder gesprek met de juwelier bracht ik
tersprake dat het oude glas opnieuw gepolijst zou
worden aangezien er duidelijk nog iets boven de
kast
uitsteekt, haar antwoord was dat dit lastig zou
zijn
vanwege de hardheid en ook dat het mogelijk was
dat
het glas verlijmd zat met het onderliggende
plaatje,
ik heb dit plaatje vanochtend niet geprobeerd te
verwijderen, maar ik had ook niet het idee dat
dit
"los" onder het glas lag.
dus 3 opties : de boel zo laten, of een donorglas
en plaatje : of toch iemand vinden die die krassen
kan
wegpolijsten.

een mooi project voor 2014, maar we hebben de
"tijd"
en de “tijd” zal het leren.

Ik heb vorig jaar het glaasje van mijn dierbare Seiko H601-5030 laten vervangen door een nieuw, incl het gouden randje. Kost een paar centjes (€ 50 incl heen en weer sturen) maar dan heb je ook wat.
Ik heb dat toen laten doen bij Horlogeglas.nl

@wilseiko

Heb de site van horlogeglas inmiddels bezocht
nu maar eens bedenken wat ik ga doen.
wanneer jij voor 50 tientjes klaar was
incluis dat gouden randje,
zal dat bij mijn klokkie eerder goedkoper
dan duurder worden.

jij en iedereen bedankt voor de tips !

Het ligt er een beetje aan hoe groot de emotionele waarde voor jou voor die klok is. Voor mijn klokje was die vrij hoog: mijn eerste horloge van een ‘echt merk’ dat ik zelf nieuw had gekocht.

Mocht je hem opknappen, zijn we uiteraard erg benieuwd naar de foto’s :slight_smile:

Carpe tempus Schreef:

@wilseiko

Heb de site van horlogeglas inmiddels bezocht
nu maar eens bedenken wat ik ga doen.
wanneer jij voor 50 tientjes klaar was
incluis dat gouden randje,
zal dat bij mijn klokkie eerder goedkoper
dan duurder worden.

jij en iedereen bedankt voor de tips !

@wilseiko

Een beetje vergelijkbare situatie m’n eerste "echte"
horloge … gekocht van m’n salaris in het begin van m’n carrière als loonslaaf ik meen dat ik er toen 33 jaar geleden zo’n 110 gulden voor moest neertellen,
op 80 gulden na een weekloon :frowning:
misschien moet ik eerst de kast laten polijsten en me vervolgens druk maken om dat ruitje.

b.t.w ik ga zo elders nog even een foto posten van een Casio G-3310 heb ik vorige week gekocht voor 10 Euro
lijkt me een leuke koop geweest, maar ik ben nieuwsgierig naar het bouwjaar etc… info is lastig te vinden.

Carpe tempus Schreef:

Dit is hem dan.

http://www.freebits.nl/images/58520131231_161544.j
pg

morgen als ik durf haal ik hem uit elkaar
en maak ik nog een paar plaatjes van het
binnenwerk
en laat ik even zien welke schroeven ik heb
aangedraaid etc.

(tu)